LOT pięć razy w Ostrawie

  • – PLL LOT uruchomiły w niedzielny wieczór regularne rejsy między Warszawą a lotniskiem Leoš Janáček Ostrava w Mošnovie. Lotów, w czasach gdy trudno o pasażerów, ma być pięć tygodniowo. Jest to również jedyne regularne połączenie, które obecnie lata z lotniska w Ostrawie – poinformował czeski portal novinky.cz

Z ostrawskiego lotniska w miejscowości Mošnov, LOT będzie latał do Warszawy w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki i soboty, a mający obsługiwać to połączenie Embraer E-170 w przeciwnym kierunku wystartuje w poniedziałki, środy, czwartki, piątki i niedziele. LOT miał uruchomić linię lotniczą na wiosnę, ale jej start został opóźniony z powodu epidemii koronawirusa. Godzina przylotu do Warszawy została ustalona tak, aby zdążyć na samoloty do Amsterdamu, Monachium, Paryża, Zurychu, Mediolanu, Genewy, Oslo, Frankfurtu czy Düsseldorfu.

Loty do Warszawy są obecnie jedynymi regularnymi połączeniami z ostrawskiego lotniska. W jeszcze gorszej sytuacji jest obecnie Brno, skąd nie latają żadne samoloty. Warto pamiętać też o jednym szczególe. Wylądowanie na lotnisku w Ostrawie nie znaczy, że się dotarło do miasta. Odległość między miejscowością Mośnov a centrum stolicy województwa morawsko-śląskiego jest co prawda nieco mniejsza (około 30 km) niż dystans pomiędzy np. Katowicami a Pyrzowicami ale infrastruktura drogowa jest bez porównania korzystniejsza u nas. Owszem, lotnisko po czeskiej stronie ma, zbudowane kilka lat temu, połączenie kolejowe z centrum Ostrawy. Kursów nie jest jednak zbyt wiele w związku z tym, że airport raczej nie tętni życiem. Czas przejazdu do głównego dworca w Ostrawie zajmuje dokładnie pól godziny.

Poza tym z Ostrawy odjeżdża dziennie siedem pociągów do Warszawy. Nie licząc Chopina, który kursuje okrężna trasą przez Katowice i Kraków, wszystkie pozostałe oferują czas podróży w granicach nieco ponad czterech godzin (dokładnie 4:10) w cenie promocyjnej 19 euro, czyli niecałe 90 zł w jedną stronę.  To z pewnością niewiele dłużej od całej procedury „lotniczej”, związanej z odpowiednio wczesnym przybyciem na lotnisko, tu w tym wypadku – dotarcie na nie, odprawą i samym lotem. Przedstawiciel LOTu powiedział, że sam lot potrwa nieco ponad godzinę. Wygląda więc na to, że cała operacja lotnicza potrwa również ok. 4 godziny, bo i w Warszawie potrzebne nam jest również trochę czasu, by z Okęcia dotrzeć do wybranego przez siebie celu. Cena biletu lotniczego w obydwie strony zaczyna się od 255 zł.

Dal mieszkańców naszego regionu to połączenie nie ma żadnego znaczenia. Oczywiście dalece nam do podważania sensowności jego uruchamiania ale wydaje się nam, że Brno byłoby atrakcyjniejszym miejscem w którym samoloty LOTu mogłyby bardziej skutecznie postarać się o pozyskiwania nowych pasażerów. Bo Czesi zamieszkujący województwo morawsko-śląskie od lat jeśli korzystają z lotnisk to najczęściej z tych w Balicach i w Pyrzowicach. Dzieje się tak dlatego, że najczęstszym kierunkiem ich podróży jest Londyn. Przynajmniej tak było do czasu epidemii.

Tekst dostępny jest w bardziej rozbudowanej wersji tutaj: http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/10/27/ostrava-warszawa-lot-czy-kolej/

2 komentarze

  1. Trzeba pamiętać, że z Brna jest blisko do Wiednia, skąd można bezpośrednio polecieć w wielu kierunkach. Połączenie z Ostrawy do Warszawy nie jest kierowane dla pasażerów, którzy chcą dostać się do Warszawy ale dla pasażerów, którzy chcą polecieć dalej, wtedy już na lotnisku w Ostrawie mogą nadać bagaż do miejsca docelowego.

  2. …”dla mieszkańców naszego regionu…” Jeżeli autor przez to pojęcie rozumie tylko centralną część województwa to się zgodzę, ale dla mieszkańców Wodzisławia (51 km do Lotniska Ostrava wobec 90 km do Pyrzowic), Raciborza czy nawet Rybnika jakieś znaczenie może mieć… (chociaż tłumów nie przewiduję)
    Poza tym na lotnisko mało kto dojeżdża środkami transportu zbiorowego.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *