Pesa 2017N już na trasach

  • Bez pompy i fajerwerków, bez błysku fleszy i tłumu gapiów – dzisiaj nowe wagony Pesa 2017N oficjalnie rozpoczęły służbę w barwach spółki Tramwaje Śląskie. Pierwszą szlakiem, na który trafiły jest linia nr 36 obsługująca relację: Katowice Brynów Huberta – Katowice Szopienice Pętla.

Bydgoski producent dostarczył do tej pory do zajezdni w Katowicach Zawodziu sześć wagonów serii 2017N – 25-metrowych. Spośród nich cztery wagony przeszły pozytywnie procedurę odbiorową a piąty wagon jest w trakcie odbioru. W najbliższy weekend spodziewana jest dostawa siódmego wagonu. – Po pozytywnych odbiorach dwa pierwsze wagony rozpoczęły swoją pracę na linii nr 36. W kolejnych dwóch odebranych wagonach szkolą się nasi motorniczowie – mówi Jacek Kaminiorz, Dyrektor Eksploatacyjny spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Linia nr 36, na którą skierowane zostały dwa pierwsze nowe wagony obsługuje trasę na terenie Katowic – między pętlą w Brynowie a pętlą w Szopienicach. – Zawsze staramy się w miarę możliwości początkowo nowe wagony posyłać na trasy w pobliżu zajezdni, w której dany typ wagonu stacjonuje. Dzięki temu, w razie problemów możemy szybko reagować, choć mamy nadzieję, że wagony te będą się sprawować dobrze i nie będzie z nimi kłopotów – zauważa Jacek Kaminiorz.

Wprowadzenie nowego typu taboru zwykle wiąże się z jakimś wydarzeniem, atrakcjami dla pasażerów, spotkaniem z dziennikarzami. – Okoliczności pandemiczne nie sprzyjają takim wydarzeniom, dlatego tym razem nowe wagony zadebiutowały na linii bez fanfar i konfetti. Niemniej zachęcamy wszystkich, a zwłaszcza pasjonatów i miłośników komunikacji tramwajowej do tego, by przetestować nowe wagony i przejechać się linią nr 36 właśnie tramwajem Pesa 2017N – zachęca Dyrektor Eksploatacyjny.

Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zamówiła u bydgoskiego producenta 35 nowych tramwajów: 27 wagonów 25-metrowych oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Wyposażenie tych tramwajów obejmuje m.in.: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły Wi-Fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. Udział niskiej podłogi w wagonach krótszych wynosi ok. 65%, a w wagonach dłuższych ok. 75%. Według zapowiedzi producenta, pierwszy wagon 32-metrowy ma zostać przewieziony do Katowic na przełomie października i listopada. Dynamiczne testy homologacyjne wagon ma przechodzić na infrastrukturze spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto.

Foto: Aleksandra Starosta

One comment

  1. Czemu nie da się „klinąć” na zdjęcie i powiększyć????
    – albo oglądać „seryjnie” zdjęcie, po zdjęciu????

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *