SA109 równa się 817

  • W miniony weekend jednostki, znane dotąd jako SA109, które GW Train kupiło swego czasu od Kolei Śląskich miały przejść tzw. testy bezpieczeństwa technicznego. To ostatni etap koniecznych procedur do tego by byłe jednostki z naszego regionu zadebiutowały w linowym ruchu na torach Czeskiej Republiki.

Dodajmy, że czeski regulator kolejowy (Drážní Úřad) nadał nowe oznaczenie pociągom wyprodukowanym w raciborskim Kolzamie. SA109 zamieniły się w jednostki serii 817. Dwa lata temu Koleje Śląskie wystawiły oba posiadane pociągi tego typu do przetargu i czeski przewoźnik, GW Train Regio, zaoferował korzystniejszą ofertę od Polregio, które również wyraziło chęć zakupu tych pojazdów. Od tego czasu nowy właściciel rozpoczął procedurę dopuszczenia ich do ruchu na terenie Czeskiej Republiki. Sobotnie testy mają być ostatnim ich elementem

– Nowym pojazdom nadany zostanie w Czechach numer seryjny 817. Jednostki zostały najpierw wyprodukowane przez firmę Kolzam, która później zbankrutowała, a następnie produkcję przejął Fablok w Chrzanowie. Są podobnej wielkości do czeskich pociągów regionalnych, chociaż mają mniej miejsc siedzących: 73. Ale jeżdżą szybciej. Są dopuszczone do prędkości 100 km. Mają toalety przystosowane dla wózków inwalidzkich. Pojazdy są niskopodłogowe – tak charakteryzują je Czesi,

Przypomnijmy, że pociągi SA109 o numerach taborowych 005 i 011 od roku 2013 woziły pasażerów Kolei Śląskich. Najczęściej można było je spotkać na nieistniejącej już linii S31 (Katowice – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice) oraz S58 (Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn). Czyli tam, gdzie potoki podróżnych są mniejsze od głównych szlaków. To pojazdy jednoprzestrzenne, częściowo niskopodłogowe. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, mają dużą toaletę w układzie zamkniętym. Dostępne są też miejsca dla rowerów. Ich cechą charakterystyczną było też to, że miały zamontowane wewnątrz… kasowniki do biletów. Nie przypominamy sobie przypadku konieczności ich użycia. Ale były…

Foto: https://zdopravy.cz/ i Silesia Info Transport

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *