Będzie remont na węglówce, ale…

Jakość infrastruktury kolejowej w naszym regionie podniosła się w ostatnich latach znacznie. I nie ma co tego ukrywać. Tak naprawdę, z tych najważniejszych, do naprawy został tylko jeden szlak, który standardami zaczął odbiegać od pozostałych. To linia 131, znana jako węglówka, a szczególnie jej początkowy fragment, od Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór.

Owszem, są tam odcinki gdzie jest już w miarę przyzwoicie ale są też fragmenty, szczególnie w Chorzowie i Bytomiu gdzie pociągi poruszają się z prędkością 20 – 30 kilometrów na godzinę. Przyznajemy, że trochę odzwyczailiśmy się od tego typu „oferty” kolejowej. Tym bardziej, że jest to linia położona praktycznie w samym środku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kursują nią pociągi linii S8 (Oświęcim – Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec – Kluczbork) Kolei Śląskich. PKP Intercity większość połączeń łączących Katowice z Lublińcem skierowały na, będącą w znacznym lepszym stanie, trasę przez Gliwice i Pyskowice.

Niemniej, od kilku lat przygotowywany jest projekt odnowy i przebudowy tego szlaku na terenie naszego województwa. W przyszłym roku planowane jest zamkniecie na dłuższy czas chorzowskiego odcinka tej linii. Na pewno ma mieć cos takiego miejsce podczas wakacji a komunikacja zastępcza ma kursować na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto, choć są tu wpisane i kursy do Chorzowa Starego. Trudno dzisiaj podać jednak dokładny harmonogram, gdyż….

– Podpisanie umowy na projekt i budowę odcinka linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie będzie możliwe po wyłonieniu wykonawcy prac. Zakończenie zadania przewidziane jest na 2023 rok. Obecnie trwają też procedury przetargowe na zaprojektowanie odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Według aktualnego harmonogramu planowane zakończenie prac projektowych LOTu B przewidziane jest na połowę 2023 roku, wobec czego realizacja robót budowlanych byłaby możliwa w przyszłej perspektywie finansowej. PKP PLK realizują projekt pn. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” i podpisały we wrześniu 2019 roku dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h – powiedziała nam Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

4 komentarze

  1. Tak i likwidacja peronów, aby potem na nowo je budować widać głupotę PLK i powtórkę Ochojca Kostuchny, Warszowic itd.

  2. Na odcinku Herby Nowe – Chorzew Siemkowice perony zostaną zlikwidowane w związku z brakiem deklaracji uruchomienia pociągów przez Urząd Marszałkowski. Województwo łódzkie dla odmiany zadeklarowało, więc od Siemkowic „w górę” perony zostaną przebudowane na nowe zgodne z normami unijnymi.

    1. Czyli nasz śląski urząd jest krótkowzroczny, naprawdę pociągi powinny wrócić na ten fragment węglówki, w dodatku leży przy nim powiatowy Kłobuck!

  3. Koszty remontu generalnego trasy Chorzów Batory – Nakło Śląskie są bardzo wysokie. A w roku 2030 będą na pewno o 30 % jeszcze wyższe. Może Chinczycy zrobią ten remont za darmo? Na pewno!!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *