Sześć hybrydowych Impulsów II w Kolejach Dolnośląskich

  • Pociągi hybrydowe Impuls II to kolejne nowe składy, po elektrycznych Elfach 2, które niedługo wyjadą na tory Dolnego Śląska. Będą szybkie, wygodne, nowoczesne i ekologiczne. Wartość sześciu elektryczno – spalinowych pociągów to prawie 170 mln zł. Pierwszymi z nich pasażerowie Kolei Dolnośląskich pojadą już za półtora roku. Dostarczy je NEWAG S.A.

Nowosądecki producent. w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejnych sześć. Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe cztery sztuki z opcji. Pierwsze składy na Dolnym Śląsku pojawią się za półtora roku, a kolejne – dwa miesiące później. Pociągi od NEWAG-u spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin. To doskonałe rozwiązanie do wykorzystania na trasach, które nie są zelektryfikowane w całości.

– Zakup sześciu hybrydowych Impulsów II to w tej chwili największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce. Zdecydowanie i mocno stawiamy na transport szynowy. Stopniowe przejmowanie linii kolejowych oraz powiększanie floty o nowoczesne i ekologiczne pociągi to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego – zapewnia Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować co najmniej 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. Pod trakcją elektryczną rozwijają prędkość aż 160 km/h, natomiast z napędem spalinowym – do 120 km/h. Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach.

– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy między innymi Sobótki i Świdnicy zyskają możliwość łatwego i wygodnego dojazdu do stolicy województwa. Naszym celem jest maksymalne ułatwienie Dolnoślązakom dotarcia do miejsc pracy i nauki, ośrodków kulturalnych oraz rekreacyjnych, żeby komfort ich życia stale rósł – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Podpisany właśnie kontrakt Kolei Dolnośląskich i NEWAG-u o wartości 170 mln zł to kolejna już w tym roku umowa spółki na zakup nowoczesnych pociągów. Pod koniec września przewoźnik zamówił od bydgoskiej PESY pięć 5-członowych elektrycznych Elfów 2. Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.

– Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami, ale one potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów. Tylko tak zagwarantujemy sobie pełną swobodę realizowania przewozów, a w efekcie stworzymy dla Kolei Dolnośląskich nowe perspektywy rozwoju – wyjaśnia Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Hybrydowe Impulsy II od spółki z Nowego Sącza dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie na trasach w regionie.

Ta decyzja pokazuje, że Koleje Dolnośląskie nie schodzą z obranej ścieżki i dbają aby ich flota zawsze składała się z najnowocześniejszych technologicznie pociągów dostępnych na rynku. Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia Newagu do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i obsługi taboru kolejowego. Zamontowane jednocześnie oba silniki, elektryczny i spalinowy, pozwolą na obsługę każdego rodzaju tras. Nasze produkty słyną ze swojej niezawodności, także jestem przekonany, że będą służyć Dolnoślązakom przez wiele lat zapewniając im komfort podróży – mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A.

Fot. Koleje Dolnośląskie, Silesia Info Transport

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *