Nowe wiadukty nad CMK

  • Dwa nowe wiadukty nad Centralną Magistralą Kolejową mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Przejazdy nad torami w Koziej Wsi i Motycznie (świętokrzyskie) usprawniły system komunikacji – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Centralna Magistrala Kolejowa od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Wszystkie inwestycje na CMK mają docelowo umożliwić zwiększenie prędkości pociągów na do 250 km/h. Warto odnotować, że wiadukty drogowe udostępniono do ruchu 9 miesięcy przed planem.

Na każdym wiadukcie są dwa pasy jezdni o szerokości 3 m. Dla pieszych i rowerzystów przygotowano bezpieczne ścieżki oddzielone od jezdni barierami. Wiadukt w Koziej Wsi ma 141 m długości, jezdnia znajduje się 10 m nad linią kolejową. Obiekt zapewnia bezkolizyjną komunikację drogą powiatową Rudka – Kozia Wieś. Obiekt w Motycznie o długości 149 m ułatwia komunikację drogą powiatową Międzylesie – Biedaszek. Budowa i oddanie do użytku bezkolizyjnych skrzyżowań oznacza możliwość wyłączenia z ruchu przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn. Roboty za 46,8 mln zł realizowała firma Nowak – Mosty Sp. z.o.o. Wiadukty są elementem większego projektu ze środków budżetowych pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.

– Inwestycje na Centralnej Magistrali Kolejowej umożliwią szybsze przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją. Poziom bezpieczeństwa zwiększają m.in. nowe wiadukty drogowe w Koziej Wsi i Motycznie, wybudowane za ok. 47 mln zł ze środków budżetowych. Bezkolizyjne skrzyżowania to rozwiązania coraz częściej stosowane przez PKP PLK na polskiej sieci kolejowej – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.

Kolejne dwa bezkolizyjne obiekty budowane są obecnie nad torami CMK w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w województwie łódzkim. W przebudowie są obiekty inżynieryjne na odcinku między Pilichowicami a Olszamowicami. Na koniec 2023 roku, po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.

Fot. PKP PLK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *