Krakowskim targiem: Wybieramy kolej?

  • Jeśli chcemy pojechać z rodziną z Katowic (lub okolic) do Krakowa, mamy do wyboru: samochód prywatny, autobus i pociąg. Od wczoraj, tj. 1 października, podniesiono cenę przejazdu autostradą na odcinku Mysłowice – Balice do 24 zł w jedną stronę. Co to oznacza?

Koszt przejazdu 4-osobowej rodziny samochodem to zatem 48 zł za autostradę, a do tego ok. 40-60 zł to koszt paliwa, dochodzą jeszcze krakowskie parkingi z opłatą średnio 5 zł/h, co daje kolejne ok. 30 zł. Łącznie zatem logistyka wycieczki samochodem to ok. 120 – 140 zł, gdzie czas podróży to łącznie ok. 2h (pomijając możliwe korki na bramkach, w centrach miast oraz czas poszukiwania miejsca do parkowania który może wydłużyć tę czynność o kolejną 1h lub dłużej).

Koszt przejazdu pociągiem IC na tej trasie to obecnie ok. 16 zł dla osoby dorosłej. Zatem po uwzględnieniu zniżek dla dwójki dzieci/młodzieży w wieku szkolnym, cały wyjazd zamyka się w kwocie do 105 zł. Czas podróży to łącznie niecałe 4h, od grudnia 2020 powinno to być ok. 2,5h, zważywszy na konieczność znalezienia się na dworcu przynajmniej z kilkuminutowym wyprzedzeniem. Bilet rodzinny weekendowy w Krakowie kosztuje 16 zł. Autobus łączy w sobie zalety i wady wcześniejszych możliwości. Cena biletów dla przykładowej rodziny to 128 zł, łączny czas jazdy może się wahać od ok. 2,5h, do prawie 4h w przypadku korków w centrach miast i na bramkach.

Wiele przemawia za tym, żeby od grudnia 2020 poważnie myśleć o podróży pociągiem na trasie Katowice – Kraków, ponieważ dotychczasowy czynnik zniechęcający do podróży koleją, tj. czas przejazdu, znacząco się skróci. Ponadto PKP Intercity zapowiada uruchomienie wielu połączeń obsługiwanych nowoczesnym taborem. Tu może powstać konieczność dojazdu po mieście komunikacją miejską, która podniesie koszt zwłaszcza w przypadku rezygnacji z transportu własnego. Pozostaje pytanie czy w przypadku podróży koleją będzie trzeba dwukrotnie stać w kolejce przy kasie po bilet, w zależności od tego na pociąg którego przewoźnika się trafi? Przypominamy, że na tej trasie będą od grudnia jeździły pociągi PKP Intercity, Polregio oraz Kolei Śląskich.

Od lat wszyscy czekali na poprawę oferty przewozowej na tej kluczowe trasie łączącej niedalekie przecież stolice Górnego Śląska i Małopolski. Skrócony czas podróży (albo lepiej: przywrócony po długich latach) może zachęcić naprawdę dużą grupę podróżnych, również zważywszy cenę przejazdu, nawet dla całych rodzin. Obserwowaliśmy stan robót na kolejowej trasie E30 i przygotowywaliśmy się do tej skokowej zmiany od dłuższego czasu. Czy zatem nie warto, by wszyscy wymienieni wyżej lub przynajmniej regionalni przewoźnicy podjęli wysiłek opracowania takiego biletu, by można było, słowami piosenki Maryli Rodowicz „wsiąść do pociągu byle jakiego”? Dzieci zmęczone wycieczką i wrażeniami całego dnia mogą nie rozumieć dlaczego znów trzeba kupować bilet. A nie każdy rodzic ma w telefonie odpowiednią aplikację lub ma ochotę kupować bilet za dopłatą u załogi pociągu (bo i Kraków, i Katowice kasy biletowe posiadają).

Tekst: WD

Tekst w pełnej wersji można przeczytać tu –
http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/10/01/krakowski-spleen-czyli-ile-kosztuje-wycieczka-z-katowic-do-krakowa/

5 komentarzy

  1. A moze pomysles o JEDNYM bilecie Krakow – Katowice, calodobowym, w jeden cenie przejazd: w Katowicach autobusem lub tramwajem (np. mozna ten obszar ograniczyc do jakichs przystankow, dajmy na to tylko pomiedzy autostrada A4 i granica miasta z Chorzowem, Siemianowicami, Czeladzia, Sosnowcem), nastepenie przejazd pociagiem KS lub PR lub wybranymi PKP IC, nastepnie przejazd komunikacja miejska Krakowa niech bedzie tez tylko na jakims tam obszarze.

  2. Analogicznie, moglby powstac podobnie skonstruowany bilet np. Myslowice – Krakow, Jaworzno – Krakow, Tychy – Krakow, Sosnowiec – Krakow, Siemianowice – Krakow: przejazd pociagiem plus korzystanie z komunikacji miejskiej tylko w tych miastach.

  3. Jak w danej miejscowosci nie ma stacji kolejowej, np. w Siemianowicach, to taki bilet Siemianowice – Krakow mozna by zdefiniowac nastepujaco: przejazdy komunikacja miejska po Siemianowicach i na jakims obszarze po Krakowie, jeden przejazd tam i jeden przejazd z powrotem KatowiceKrakow, i przejazd bezposrednia linia autobusowa lub tramwajowa pomiedzy Katowicami i Siemianowicami.

  4. Wazne ze dawna „Karolinka” pojedzie i w podobnych godzinach, nia sie zawsze dojeżdżalo na zajęcia , Regio Plus to było najlepsze połączenie, Orlik wróć – kto jeździł to wie co mówie,

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *