Rudy – wąskotorowa atrakcja

  • Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach to kolejne miejsce w naszym regionie, które warto zobaczyć w ramach turystyki kolejowej. My to zrobiliśmy w niedzielę.

Pierwsze spostrzeżenie to takie, że wszystko tam czyste i zadbane. Stacja ma swój klimat i warto poświęcić kilkanaście minut by ją dokładnie zwiedzić. Podobnie rzecz ma się z taborem jak i zapleczem. Odrestaurowane budynki naprawdę prezentują się korzystnie. Do tego czynna gastronomia, możliwość sprawdzenia swoich sił na drezynie. Do obsługi podróżnych zawsze w gotowości stoją sprawne – lokomotywa spalinowa Lxd2 – 373 i parowóz Las49-3343, które w zależności, od tego która z nich zostaje wyprawiona w podróż, przypinane są do składu kilka minut przed odjazdem

W podróż można wybrać się w dwóch kierunkach. Albo wybrać wariant nieco krótszy czyli Rudy – Rybnik Stodoły – Rudy bądź skorzystać z trasy dłuższej czyli kursu Rudy – Stanica – Rudy. Dodajmy, że bilety na obie trasy są tej samej cenie. Różnica miedzy Rudami a kolejką wąskotorową w Bytomiu jest taka, że na Górnym Śląsku podróżujemy w otoczeniu czynnych zakładów pracy bądź wokół miejsc gdzie one kiedyś funkcjonowały. Tu natomiast, w Rudach, natychmiast po opuszczeniu stacji otoczeni zostajemy bezkresną naturą, głownie w postaci lasu. Dlatego, jak było wyżej, warto się tu wybrać na rodzinny wypad…..

4 komentarze

  1. Smialo nalezy powiedziec- piekna kolejka w Rudach , i tak trzymac ! , moze kiedys beda dotacje na przedluzenie trasy do Gliwic i Raciborza??

    1. Na razie to szlak dotychczasowej kolejki waskotorowej, na odcinku Mysia Góra (granica Gliwice/Nieborowice) – Bojków ul. Knurowska (trasa autobusów 194, 648, 710) została zamieniona na ścieżkę rowerową. Ja uważam, że jakby myślec o reaktywacji waskotorówki z Rud i Stanicy do Gliwic Trynku, to proponowałbym tak przesunąc torowisko nieco na wschód, aby kolejka obsługiwała jak najwięcej Knurowa.

  2. Uważam, że rudzka kolejka wąskotorowa byłaby atrakcyjniejsza dla podróżnych i turystów, gdyby zrobić trzy następujące zmiany:
    1. do składów rudzkiej kolejki doczepić wagon przewożący rowery – na ta chwilę pociągi czy do Stanicy, czy do Stodół, rowerów nie przewożą. Brak przewżenia rowerów przez rudzką kolejkę skutkuje tym, że z kolejki korzystają albo miejscowi, albo ci, którzy przyjechali samochodami. Rowerzysta, jak przyjedzie a stacje w Rudach, co najwyżej popatrzy się na pociągi – no chyba, że kos się nie boi o rower i przypnie gdzieś w Rudach. Ale ja na przykład takiego rozwiązania z przypięciem roweru był nie polecał, ze względu n niebezpieczeństwo kradzieży,
    2. Jest coś takiego, jak komunikacja gminy Sośnicowice i autobus linii 2 relacji Sośnicowice – Bargłówka. Proponuje przemyśleć przedłużenie tejże linii do relacji Sośnicowice – Bargłówka – Rudy stacja kolejowa,
    3. W niektóre weekendy jeździ pociag wąskotorowy ze Stanicy do Rud. Ale w weekendy nie jeździ linia autobusowa nr 60 Żerniki Osiedle – Gliwice Dworcowa (z powrotem Gliwice Piwna) – Pilchowice – Stanica.
    A ja bym proponował, zamiast uruchamiać weekendowe kursy lini 760, to pomyśleć o wydłużeniu KILKU weekendowych kursów linii 850 zaiast do przystanku Gliwice Teatr, do przystanku Stanica Kościół, a i może pod samą kolejkę. Dlaczego akurat piszę o linii 850? Ano dlatego, że linia 850 obsługue zarówno Bytom dworzec, jak i Bytom Karb – przy odrobinie dobrej woli ze strony ZTM, wąskotorówki rudzkij i waskotorówki bytomskiej, można by stworzyć turystyczne skomunikowanie: Tarnowskie Góry czy Miasteczko – Bytom Karb lub Główny – przesidka na skomunikowany autobus 850, w weekendowej wydłuzonej relacji do Stanicy – skomunikowany pociąg wąskotorowy Stanica – Rudy, moze i Stodoły.

    Myślę, że łatwej i szybciej jest zorganiować kilka kursów linii 850, spinajacych oba czynne odcinki wąskotorówki, niż czekać, aż mooże kieedyś odbudowany będzie wąski tor Stanica – Karb : )

  3. Uważam, że rudzka kolejka wąskotorowa byłaby atrakcyjniejsza dla podróżnych i turystów, gdyby zrobić trzy następujące zmiany:
    1. do składów rudzkiej kolejki doczepić wagon przewożący rowery – na ta chwilę pociągi czy do Stanicy, czy do Stodół, rowerów nie przewożą. Brak przewożenia rowerów przez rudzką kolejkę skutkuje tym, że z kolejki korzystają albo miejscowi, albo ci, którzy przyjechali samochodami. Rowerzysta, jak przyjedzie na stację w Rudach, co najwyżej popatrzy się na pociągi – no chyba, że ktoś się nie boi o rower i przypnie gdzieś w Rudach. Ale ja na przykład takiego rozwiązania z przypięciem roweru był nie polecał, ze względu na niebezpieczeństwo kradzieży,
    2. jest coś takiego, jak komunikacja gminy Sośnicowice i autobus linii 2 relacji Sośnicowice – Bargłówka. Proponuję przemyśleć przedłużenie tejże linii do relacji Sośnicowice – Bargłówka – Rudy stacja kolejowa,
    3. w niektóre weekendy jeździ pociąg wąskotorowy ze Stanicy do Rud. Ale w weekendy nie jeździ linia autobusowa nr 60 Żerniki Osiedle – Gliwice Dworcowa (z powrotem Gliwice Piwna) – Pilchowice – Stanica Kościół.
    A ja bym proponował, aby zamiast uruchamiać weekendowe kursy lini 60, to pomyśleć o wydłużeniu KILKU weekendowych kursów linii 850 zamiast do przystanku Gliwice Teatr, do przystanku Stanica Kościół, a i może pod samą kolejkę. Dlaczego akurat piszę o linii 850? Ano dlatego, że linia 850 obsługue zarówno Bytom dworzec, jak i Bytom Karb – przy odrobinie dobrej woli ze strony ZTM, wąskotorówki rudzkiej i waskotorówki bytomskiej, można by stworzyć turystyczne skomunikowanie: Tarnowskie Góry czy Miasteczko – Bytom Karb lub Bytom (Główny) – przesiadka na skomunikowany autobus 850, w weekendowej wydłużonej relacji do Stanicy – skomunikowany pociąg wąskotorowy Stanica – Rudy, może i Stodoły.

    Myślę, że łatwej i szybciej jest zorganiować kilka kursów linii 850, spinajacych oba czynne odcinki wąskotorówki, niż czekać, aż mooże kieedyś odbudowany będzie wąski tor Stanica – Bytom Karb : )

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *