Czy piętnastka zdąży na czterdziestkę?

  • 38 lat po zakończeniu ostatniej inwestycji rozbudowującej sieć tramwajową w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, dzisiaj w Sosnowcu Zagórzu rozpoczęła się budowa nowego odcinka linii tramwajowej.

Pierwszy przetarg na wykonanie tej inwestycji został unieważniony, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta, o ponad 20 mln zł przewyższająca założony budżet. W powtórzonym przetargu pojawiły się odwołania i sprawę rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza. Wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej, a cała procedura uzyskała pozytywną opinię Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Ostatecznie, 28.kwietnia, w sosnowieckim Magistracie podpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu Zagórzu. Pierwsze pojazdy mają pojawić się na niej za niespełna 3 lata. Wartość zadania zgodnie z zapisami umowy, wynosi niespełna 88,6 mln zł netto, a na wykonanie prac konsorcjanci mają 33 miesiące licząc od dnia podpisania umowy.

Ostatecznie wykonawcy mają wybudować linii tramwajowej na trasie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunel), jednopoziomowe skrzyżowanie z al. Wolności (tylko z chodnikiem), ul. Ks. F. Blachnickiego, dalej – wzdłuż obustronnej zabudowy ul. Białostockiej ,jednostronnej zabudowy al. I. Paderewskiego i dwustronnej zabudowy przy ul. Marszałka Edwarda Rydza Śmigłego do skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich – 11-go Listopada (rondo Jana Pawła II), gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową – w ramach zadania pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu”.

Przedmiot zamówienia poza przebudową i rozbudową układu torowego obejmuje zaprojektowanie, przebudowę i rozbudowę układu drogowego ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego Leclerc) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu w tej ulicy nad torami tramwajowymi, z lokalizację przystanków tramwajowych pod wiaduktem i autobusowych w poziomie wiaduktu oraz rozbudowę układu drogowego w rejonie skrzyżowania ul. Braci Mieroszewskich – ul.11-ego Listopada z ul. Marszałka Edwarda Rydza Śmigłego i ul. Generała M. Zaruskiego (rondo Jana Pawła II) poprzez budowę ronda zawierającego pętlę tramwajową w środku i przystanki końcowy i 2 początkowe z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim w pasie dzielącym ul. Marszałka Rydza Śmigłego.

Istniejąca obecnie trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, oddaną do użytku 28 października 1982 r. Zakończona jest dość niefortunnie pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części osiedla. – Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak – z różnych względów, głównie finansowych – nigdy nie zostały zrealizowane. Gdy na początku XXI wieku pojawiła się szansa sięgnięcia po unijne środki na modernizację istniejących torowisk i rozbudowę infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcu doprowadzić tamtą inwestycję do końca – powiedział w kwietniu, po podpisaniu umowy, Bolesław Knapik, prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

– Czekaliśmy na tę inwestycję od lat. Zabiegaliśmy o realizację tego zadania i cieszymy się, że nasza praca przyniosła efekt i dziś możemy być świadkami rozpoczęcia tej inwestycji. To naprawdę ważne wydarzenie bo wpisuje się w strategię przyszłych zmian w komunikacji publicznej na terenie Sosnowca. Pozostaje życzyć powodzenia i czekać na efekty pracy – powiedział natomiast dzisiaj Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Dzisiaj zamawiający zlecenie wraz z wykonawcami zgodnie stwierdzili, że oddanie nowego odcinka niemal dokładnie po 40 latach od budowy ostatniej linii tramwajowej jest możliwe do realizacji Pozostaje więc życzyć by „piętnastka”, która kursuje do Zagórza na dotychczasowej trasie, faktycznie dostała szanse pojechać dalej na symboliczną czterdziestkę…

2 komentarze

  1. W tym czasie, gdy Wrocław, Kraków, Warszawa rozbudowywały sieć tramwajową, to aglomeracja katowicka likwidowała: zlikwidowano połączenia tramwajowe do Wieszowej, Stolarzowic, Karb-Dabrowa Miejska, wzdłuż ul.Pszczyńskiej i Zygmunta Starego w Gliwicach, (chyba jeszcze w latach 80-tych), następnie zlikwidowano połączenie tramwajowe do Piekar Śląskich – Dąbrówki Wielkiej, do Wojkowic – Żychcic, do Gliwic-Wójtowej Wsi, następnie, pętlę tramwaju piątki przy dworcu w Zabrzu, skręt od strony Spodka w stronę ul. Warszawskiej w Katowicach koło teatru.

    Dlaczego aglomeracja katowicka szła w przeciwną stronę, niż inne miasta wojewódzkie?????

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *