Cieszyn – Kraków w piątki i niedziele

  • Kończąc wątek śląsko-krakowski jeśli chodzi o przyszły rozkład rozkład jazdy, to warto tylko odnotować, że jest jeszcze jedna miejscowość, która również otrzyma nowe połączenie kolejowe ze stolicą województwa małopolskiego. To… Cieszyn.

Oczywiście nie będzie to 40 połączeń dziennie jak będzie to miało miejsce w przypadku Metropolii. Będzie ich znacznie mniej i tak naprawdę od grudnia Cieszyn otrzyma jedną parę połączeń z Krakowem i jedną z Trzebiną, które obsłuży Polregio. Ale w tym wypadku najważniejsze jest jedno. Przypomnijmy, Koleje Śląskie rozpoczynały obsługę linii do Cieszyna (nie licząc sześciu miesięcy w okresie 2012/13) od jednej pary połączeń tygodniowo. I to w niedzielę. Gdy na torach pojawił się pociąg „studencki” Olza.

W praktyce będzie to wyglądało tak, że w każdy piątek z Krakowa o godzinie 15.21 wyjedzie pociąg nr 34200, który przez Trzebinię, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, Zebrzydowice dotrze do Cieszyna o 19.07. W tenże piątek o godzinie 19.27 z grodu nad Olzą rozpocznie bieg pociąg Polregio nr 43210, którego docelową stacja będzie Trzebinia, gdzie skończy bieg o 22.20. W niedzielę do Cieszyna przyjedzie o 14.28 pociąg nr 34407, który rozpocznie swój bieg o 11.45 w Trzebini. I to ciekawe kółeczko obiegowe stworzone przez Polregio domknie się gdy pociąg nr 43212, który ma odjeżdżać z Cieszyna o 15.17, dotrze do Krakowa, co ma następować w każdą niedzielę o 18.47.

29 komentarzy

    1. Torów na razie nie uświadczysz .Przynajmniej tak to widać z wiaduktu na Legionów w Czechowicach. Stacja w Zabrzegu też rozkopana. Patrząc na obraz robót to aż nieprawdopodobne, że od grudnia mają tamtędy jeździć pociągi. I to wszystkie, zarówno do Cieszyna i Wisły, bo wszystkie mają zaplanowane wjazd do Cz. – Dz. ze zmianą kierunku jazdy.

    2. Wolę jechać 40 minut dłużej pociągiem niż tym cholernym Lajkonikiem. Wszystkie busy i inne dziadostwo powinno zostać zlikwidowane. Napewno będę korzystał z tego połączenia. Tylko niech Polregio zrobi dobrą reklamę i ludzie pomału mogą się przesiąść z busów i samochodów do pociągów. Pociąg jest wygodniejszy i tańszy, a gnieść się przez prawie 3 godziny w cholernym autobusie to tylko wytrwali podróżnicy potrafią.

    1. Przyjazdy 1-5

      06:42 Czechowice Dz. -> 07:44
      08:49 Katowice -> 09:56 Czechowice Dz. -> 11:03
      11:04 Katowice -> 11:55 Czechowice Dz. -> 12:57
      14:29 Czechowice Dz. -> 15:33
      17:25 Czechowice Dz. -> 18:27
      15:21 Kraków Gł.-> 17:50 Czechowice Dz. -> 19:07 (5)
      18:07 Wodzisław -> 19:43 Czechowice Dz. -> 20:45
      21:14 Katowice -> 21:58 Czechowice Dz. -> 22:59

      Odjazdy 1-5

      04:15 -> 05:22 Czechowice Dz. -> 07:11 Racibórz
      05:32 -> 06:32 Czechowice Dz.
      08:08 -> 09:17 Czechowice Dz. -> 09:54 Katowice
      12:03 -> 13:20 Czechowice Dz. -> 13:55 Katowice
      13:20 -> 14:22 Czechowice Dz.
      16:12 -> 17:15 Czechowice Dz.
      18:34 -> 19:41 Czechowice Dz. -> 20:18 Katowice
      19:27 -> 20:39 Czechowice Dz. -> 22:20 Trzebinia (5)

      Przyjazdy 6-7

      08:45 Katowice -> 09:32 Czechowice Dz. -> 10:32
      11:45 Trzebinia -> 13:23 Czechowice Dz. -> 14:28 (7)
      13:10 Katowice -> 13:55 Czechowice Dz. -> 14:55
      16:16 Katowice -> 17:13 Czechowice Dz. -> 18:19
      21:14 Katowice -> 21:58 Czechowice Dz. -> 22:59

      Odjazdy 6-7

      07:11 -> 08:34 Czechowice Dz. -> 09:11 Katowice
      10:45 -> 11:59 Czechowice Dz. -> 12:42 Katowice
      15:07 -> 16:17 Czechowice Dz. -> 16:54 Katowice
      15:17 -> 16:32 Czechowice Dz. -> 18:47 Kraków Gł. (7)
      18:34 -> 19:41 Czechowice Dz. -> 20:18 Katowice

        1. Tylko Koleje Śląskie tak potrafią, dlatego jeżdżę do Bohumina. Szybciej i więcej połączeń. Zawsze można dojechać z Bohumina do Czeskiego Cieszyna i dalej do Frydka rychlikiem

          1. Niestety, z Bielska-Białej, mimo niedostępności najprostszej trasy przez Skoczów, Cieszyn jest bliżej. Potem 2 km spaceru do kolejowej cywilizacji, szkoda tylko, że potem pociągi CD jeżdżą puste.

        2. Frydki to powinni uwalić przynajmniej o połowę bo nikt tym nie jeździ i to nie tylko wina braku skomunikowania. Przed remontem stacji były skomunikowane z Katowicami, a chętnych i tak było brak.

          1. Jak będą nieskomunikowane, to w życiu nie będą się liczyć. Myślę, że Czechom wszystko jedno które są wydłużone do Cieszyna (ważne, by było 6 połączeń), więc to polska strona powinna zaproponować tak, aby można było się odpowiednio przesiąść. Zwłaszcza, jak nie potrafią Koleje Śląskie tak ułożyć rozkładu, aby to miało ręce i nogi.
            W Bohuminie też skomunikowanie jest przypadkowe, ale tam połączeń jest sporo, więc aż tak nie boli

          2. Dalej uważam, że powinni któreś skasować. kto pojedzie od Frydka o 22 30 albo o 5 30? Sporo osób wsiada w Czeskim Cieszynie, bo ma parking, zapłaci karta albo złotówkami, i przede wszystkim taniej to wychodzi bo przejazd przez granice kosztuje 20 koron w jedna stronę. Czyli 50% ceny biletu do Frydka.

          3. Przejściówka kosztuje 16 CZK (np 6 CZK do 18 lat, 10 CZK seniorzy i studenci). Są oferty (jak Silesia Weekend lub całodniowy), gdzie za przejściówkę nic się nie płaci.
            Nie mam nic przeciwko przesunięciu tych kursów, ale pamiętać trzeba, że nie tylko Polacy są na świecie – może takie kursy są dobre dla Czechów. Ale przede wszystkim priorytetem powinno być skomunikowanie z kursami poza Cieszyn

          4. Ale ja widze ile ludzi tym jeździ. Niedobitki. Czasem w dni targowe albo w weekendy jest z 6 osob gór.

          5. Ja uważam, ze TARYFOWO odcinek Ciesyn – Czeski Cieszyn (Český Těšín) powinien być taryfowo rozwiązany tak:
            1. Albo jest traktowany tak, jak wewnętrzny przejazd wewnątrz kolei czeskich, jak np. przejazd Mikulovice – Głuchołazy. Kto chce obecnie kupić bilet Hawierzów – (polski) Cieszyn, mus kupić dwa bilety: Hawierzów – Czeski Cieszyn i na osobnym bankiecie Czeski Cieszyn – Cieszyn – PO CO ????
            2. Druga możliwość to proponuje bilet +- zerowy, tzn.każda osoba, która ma bilet ważny od polskiej strony do polskiego Cieszyna – może gratis jechac do Czeskiego Cieszyna, a kto ma bilet zakupiony z czeskiej strony do Czeskiego Cieszyna – może gratis jechać do polskiego Cieszyna. Kto chce jechac tylko Cieszyn – Czeski Cieszyn, to mógłby taką jazdę zrealizować na bilet na komunikację miejską Cieszyna lub Czeskiego Cieszyna
            3. Trzecia możliwość to sprzedawać w pociągu Cieszyn – Czeski Cieszyn dalej bilety za ileśtam koron, chyba 20 KCZ jako bilet normalny, z dopiskiem na bilecie, że jest to bilet powiedzmy sześciogodzinny, obustronny, na pociągi Cieszyn – Czeski Cieszyn oraz na przejazdy komunikcją miejską w jednym i w drugim Cieszynie.

  1. Jeden i do tego w weekend do Krakowa to stanowczo za mało szczególnie że znikną połączenia do Katowic z Cieszyna przez Zebrzydowice – zostaną przerzucone na Goleszów przez co miejscowości powiatu Cieszyńskiego zostaną odcięte od kolei, a nowo wyremontowane perony i tory za grube pieniądze będą nieużywane.
    Może z Cieszyna powinny jeździć pociągi do Gliwic przez Zebrzydowice, Jastrzębie, Wodzisław, Rybnik, Leszczyny, Knurów kiedyś jeździły autobusy PKS czy pociągi w podobnym ciągu komunikacyjnym, a teraz nic.
    z Wodzisławia/Radlina/Rybnika do Cieszyna gdzie w linii prostej około 35 km czas przejazdu transportem publicznym to około 2h przez Czechy czeskimi pociągami, bo jakby nie to to 4godziny Kolejami Śląskimi.
    za to z Gliwic do Rybnika to 2h przez Katowice, a można to zrealizować w 35-40 minut przez Knurów

    Zamiast ślepej linii przez szkody górnicze III-V kategorii może warto odbudować linię Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice i odtworzyć stary ciąg komunikacyjny?

          1. Bo z tego co wiem, szlak z Cieszyna do Katowic przez Goleszów ma być gotowy na rozkład 2021/22. I wtedy zobaczymy, czy coś zostanie z pociągów przez Zebrzydowice. Zresztą, może trochę nie na temat, ale już w przyszłym rozkładzie nie ma żadnego pociągu do Warszawy przez Zebrzydowice (wszystkie jadą przez Chałupki).

          2. „Na podstawie informacji z „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” (nr 23/2019), odpowiedzi na pismo radnego Ustronia Pawła Sztefka (z dnia 24 czerwca 2019), radnego wojewódzkiego Andrzeja Molina (z dnia 24 maja 2019) oraz uzgodnień pomiędzy instytucją JASPERS a Urzędem Marszałkowskim w 2018 roku wyłania się obraz przewidywanej oferty po przeprowadzonych pracach remontowych (przełom 2021 i 2022 roku):
            – przetrasowania pociągów relacji Cieszyn – Katowice na trasę przez Goleszów, Skoczów (jako całkowicie nowe pociągi lub składy łącznikowe, czy dołączanie bądź rozłączane w stacji Goleszów z pociągów do i z Wisły Głębce). Na odcinku Chybie Mnich – Katowice mogą to być pociągi przyspieszone nie zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach,
            – przez linię nr 90 mają kursować pociągi relacjach Cieszyn – Czechowice-Dziedzice, czy do Krakowa Głównego,
            – na szlaku Goleszów – Cieszyn oferta ma wynosić nie mniej niż 6 par pociągów,
            – przewiduje się zwiększenie ilości pociągów na ciągu Wisła Głębce – Katowice między poniedziałkiem a piątkiem z obecnych 6 do 8 par pociągów, a w weekendy z obecnych 8 do 10 par. Między poniedziałkiem a piątkiem pociągi pasażerskie mają kursować mniej więcej co 2 godziny.”

        1. Zastanowić się, czy nie stworzyć pociągów Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn – Goleszów, jak szlak Cieszyn – Goleszów będzie już dostępny dla pociągów. Tak w ogóle, czy KŚ posiadają składy pociągów, które można by rozdzielać w Goleszowie na część wiślańską i (czesko-)cieszyńską? A w drodze powrotnej, musiałoby następować łączenie składów. O ile KŚ nie mają takich składów, to może pomyśleć o pociągu bezpośrednim Frydek – Goleszów.

          Docelowo, warto pomyśleć o pociągach Ostravice – Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn – łacznica goleszowska – przystanek w Goleszowie przy Radoniowej – Ustroń – Wisła Głębce.

  2. Mam nadzieję, że dożyję czasów, kiedy szlak Cieszyn – Bielsko Biała Główna będzie reanimowany i wrócą nań normalne połączenia, w tym i w relacji Cieszyn Kraków przez Bielsko.

  3. Ale na Bohuminie też niewiele więcej. W poprzednią niedzielę wracaliśmy w trzy osoby.
    A Cieszyn – skoro naturalny korytarz (na Skoczów i Bielsko-B.) jest nieczynny, to kto mam nimi jeździć? Do samego Cieszyna średnio się opłaca, bo do rynku trzeba podejść, na Katowice jest to dłuższa droga, na Oświęcim i Kraków nic nie jeździ, same Czechowice i okrężne Bielsko ruchu nie zrobią, zwłaszcza że skomunikowań nie ma – i wracamy do punktu wyjścia.

  4. Żeby cokolwiek drgnęło w kwestii polepszenia połączeń w południowej części województwa to trzeba przywrócić skomunikowania w węźle Czechowice Dziedzice. Bez tego nie będzie dobrej komunikacji. Bez tego nie da się myśleć o połączeniu Bielsko Biała- Skoczów-Cieszyn. Katowice-Wisla na stałe musi wjeżdżać do Czechowic Dziedzice A nie na chwilę. To po pierwsze odciąży tłok na linii Katowice-Bielsko-Zwardon po drugie generuje nowe potoki podróżnych na linii Czechowice Dziedzice-Skoczów i powrót podróżnych na linii Czechowice Dziedzice-Chętnie oraz Bielsko-Zabrzeg. Dodatkowo pociagi Kraków-Czechowice Dziedzice dają możliwość przesiadki do Wisły. Kolejny plus to więcej podróżnych i pociągów na linii Czechowice Dziedzice-Pszczyna tym bardziej że Pszczyna traci pociagi międzynarodowe i ruch na Rybnik pociągów Intercity będzie przez Chybie. Wjazd pociągów relacji Katowice-Cieszyn to dodatkowe skomunikowan8a z Chybiem i Zabrzegiem od strony Bielska i Czechowic Dziedzic. To lepsze skomunikowania Cieszyna z Krakowem. Wtedy jak oferta na linii Czechowice Dziedzice-Chybie będzie świetna to wrócą podróżni. I ta oferta to nie marzenie z dodatkowym taborem tylko oferta z wykorzystaniem aktualnego taboru. Mam nadzieję że aktualny prezes Kolei Śląskich wie po co tam siedzi na tym stanowisku. Marzy się Kraków A śląskie zaniedbane. Jak na razie plus dla niego za wjazd do Czechowic Dziedzic id grudnia.

    1. A natomiast ja jestem przeciwnikiem, aby pociągi Katowice – Wisła lub Katowice – Cieszyn wjeżdzały na stację w Czechowicach-Dziedzicach. Po co! Taki manewr to około 20 dodatkowych minut czasu jazdy Cie-Kce lub Wis-Kce ! Takie dodatkowe 20 minut zniechęci wielu pasażerów pociągów! Zauważ, że PKP IC, jak trasuje pociąg Katowice – Zebrzydowice lub Katowice – Wisła, to ani myśli wjeżdżać do Czechowic ! Po co !

      Aby zapewnić skomunikowania pomiędzy pociągiem Katowice – Wisła a pociągami Czechowice – Oświęcim, należy wykonać punkty 1-3:
      1. Puścić więcej pociągów Zebrzydowice – Czechowice Dz.
      2. Zastanowic się, czy część pociągów Bielsko – Rybnik by tak nie puścić przez Chybie-Strumień
      3. Wybudować przystanek Czechowice-Dziedzice Ochodzka (rozwidlenie na Goczałkowice i na Bielsko), a stamtąd uruchomić linię komunikacji miejskiej na dworzec do Czechowic-Dz. a i może nawet i prosto do Bielska.

      Odległość po torach Zabrzeg – Czechowice Dz. Ochodzka to blisko 3 km, tak więc jest to taka odległość, że może już powstać nowy przystanek. Dla porównania, odegłość z Katowic (Głównych) do Katowic Zawodzia jest mniejsza, a jest plan, aby między tymi katowickimi stacjami powstał jeszcze jeden przystanek.

  5. Czy wiadomo jak będą się przedstawiały skomunikowania w Katowicach KŚ/KŚ Kraków – Rybnik po wywaleniu PRów z S71? Czy będą może jakieś łączone obiegi tych linii?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *