Koniec słowackich wagonów

  • Od grudnia znikną z naszych torów wagony pasażerskie słowackich kolei narodowych, z których zestawiona jest „gdyńska” cześć wagonów w TLK Rozewie (w Katowicach dopinana jest grupa wagonów do Świnoujścia, dzielona w Poznaniu – to wagony PKP Intercity), kursującego na trasie Żylina – Gdynia. Tabor, a może bardziej jego jakość, nie spodobała się podróżnym, którzy wielokrotnie zgłaszali zastrzeżenia w mediach i pisali i dzwonili po różnych instytucjach w tej sprawie.

Przypomnijmy, że słowackie wagony pojawiły się na naszych torach w grudniu ubiegłego wraz z wejściem w życie bieżącego rozkładu jazdy. Kursujący dotąd z Gdyni Głównej do Bielska-Białej Głównej nocny pociąg PKP Intercity – TLK Rozewie został „wydłużony” do słowackiej Żyliny. Owszem, rzekomą korzyścią miało być, że takie miejscowości jak Żywiec, Węgierska Górka czy Zwardoń uzyskają bezpośrednie połączenie ze znaczną częścią kraju, Wydłużenie relacji do Żyliny, leżącej na terenie Słowacji sprawiło jednak, że PKP Intercity na mocy stosownej umowy powierzyło zestawienie tego pociągu tamtejszym kolejom. Wariant testowany wcześniej na przejściu Bohumin – Chałupki na pograniczu polsko-czeskim, gdzie kilka pociągów zaczynających bieg w Bohuminie czy Ostrawie bez względu na to, że zdecydowana część trasy biegnie przez nasz kraj (np. TLK Galicja z Ostrawy do Przemyśla), to zestawiona jest w całości z wagonów czeskich. Z tą różnicą, że one jeszcze jakiś poziom prezentują i stąd tyle skarg na ten proceder nie było.

Wygląda na to, że i do przewoźnika i do Ministerstwa Infrastruktury dotarły do te głosy niezadowolenia dotyczące obsady TLK Rozewie przez słowackim taborem. I wszystko wskazuje na to, że w tym roku, a może bardziej w przyszłym, bo wtedy będzie głownie obowiązywał rozkład 2020/21, TLK Rozewie pojedzie trasą krótszą niż obecnie ale skład zestawiony będzie najprawdopodobniej z wagonów naszego rodzimego przewoźnika. Tak stoi w zamówieniu rocznym dla tego połączenia.

– Spółka PKP Intercity wielokrotnie interweniowała u słowackiego przewoźnika w sprawie zapewnienia odpowiednego standardu wagonów włączanych do pociągu TLK Rozewie. Minister właściwy do spraw transportu, jako organizator przewozów, oraz PKP Intercity są gotowi do ponownej współpracy ze słowackim przewoźnikiem pod warunkiem zapewnienia przez niego wnioskowanego standardu taboru. Do czasu powrotu do współpracy ze słowackim przewoźnikiem, w rocznym rozkładzie jazdy 2020/2021 kursowanie pociągu TLK Rozewie zostało zaplanowane w skróconej relacji Gdynia – Bielsko Biała/ Polanica-Zdrój. W sezonie letnim i zimowym przewiduje się prowadzenie grup wagonów do stacji Zwardoń i Jelenia Góra – poinformował nasz portal Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Na podstawie tej informacji można więc stwierdzić, że od grudnia pociąg TLK nr 45190 pojedzie w relacji Zwardoń – Gdynia Główna i podobnie jak pociąg nr 54190 pokona 817 kilometrów trasy w relacji odwrotnej już bez czerwonych wagonów. Podobnie jak poza sezonem liczący 759 kilometrów dystans pomiędzy Bielskiem-Białą a Gdynią.
Nieoficjalnie wiemy, ze w skład pociągu ma ma być zestawiony z czterech wagonów. Mamy nadzieję, że to wystarczająca pojemność, by przewieść wszystkich chętnych, którzy zdecydują się pojechać tym kursem. Dodatkowo, we Wrocławiu będzie dopinana i odpinana grupa wagonów do i z Polanicy-Zdrój. W każdym razie, TLK Rozewie będzie w przyszłym rozkładzie kursować zestawione najprawdopodobniej z wagonów PKP Intercity.

14 komentarzy

  1. Pięknie, w tym momencie przez skargi podróżnych i widzi mi się niektórych pacanów co jeżdżą pociągami raz na ruski rok straciliśmy jedyne połączenie ze Słowacją. A oczywiście delikwenci z PKP Intercity to nie potrafią zrobić homologacji swoich wagonów na Słowację tylko najprościej skrócić pociąg do Zwardonia, umyć ręce i czekać na Słowaków aż w końcu się zdecydują dać lepsze wagony. Nic dziwnego, że w całej Europie nas nie nawidzą, Polak czeka zawsze na kogoś, a sam nie potrafi nic zorganizować, a wszystko przez takich ludzi jakich mamy na kolei przez nasz kochany PiS i w dalszym ciągu trzymający przy władzy komunizm.

  2. W zarysie rozkładu Kolei Słowackich pociąg wciąż jest z Ziliny, natomiast Portal Pasażera rzeczywiście pokazuje skrócenie składu do Zwardonia.

  3. Jakos mnie się zawsze dobrze jeździ słowackim taborem i nie narzekam, najlepsze wagony byly na Os P / R 333 – większość wie o czym mówię i 54 min do Bielska Białej Gł, to były czasy, wygoda była jak w pociągu EX.

  4. Szkoda że znika jedyne połączenie, w naszym rejonie ze Słowacją. Może KŚ przedłuży trasę na Słowację? Albo wpuścić koleje słowackie np: do Żywca?

  5. Dlaczego ten pociag Rozewie Gdynia – Zylina nie zatrzymywal sie w Skalitem i w Czernem (Trojstyk PL-CZ-SK, tuz obok Jaworzynka). Ja uwazam, ze pewnym problemem kolei jest to, ze do polaczenia kolejowego nie tworzy sie skomunikowanych autobusow lub nawet niekiedy minibusow.

  6. Uwazam, ze pociag Rozewie bylby ciekawszym polaczeniem dla podroznych, jakby do tego pociagu utwirzc skomunikowane autobusy: Cierne Polesie – Jaworzynka Trzycatek albo Skalite stacja kolejowa – Oscadnica Lalik (wyciagi na Wielja Racze). Moze ktos by pomyslal o wspolnym bilecie: pociag Katowice – Skalite, bus Skalite – Oszczadnica Lalik – wyciag krzeselkowo – gondolowy na Wielka Racze i powrot do Katowic.

  7. Jakby ten pociag jechal dalej do Popradu lub do Banskiej Bystrzycy, to mozna by tez pomyslec o skomunikowanym autobusie: Wrutki – Terchowa – Stefanowa (park narodowy w Malej Fatrze) – na Mala Fatre jezdzi wielu turystow z Polski, jest to jedna z liczniejszych grup turystow w tych stronach.

  8. W Malej Fatrze, podobnie, jak w Slowackim Raju czy w Tatrach Slowackich – za mnogoscia turystow z Polski, NIE IDZIE MNOGOSC POLACZEN Z POLSKA.

  9. A jakby sie nie dalo pociagu Rozewie wydluzyc dalej niz Zylina, to moze stworzc skomunikowany autobus Zylina – Terchowa – Stefanowa (Mala Fatra) – moze autobus zajezdzalby pod sama kolejke linowa na Chleb ?

    1. W nawiązaniu do poprzedniego komentarza to w internecie nie trzeba długo poświęcić czasu aby znaleźć interesującą pracę p/t Nocne pociągi dalekobieżne w przestrzeni Polski – zarys historyczny i perspektywy rozwoju. Na stronie oznaczonej nr 70 w treści drugiego akapitu dobitnie zacytowany jest dobry przykład pociągu TLK Rozewie z Gdyni do Žiliny. Interesująca praca z którą można się zapoznać i wyciągnąć stosowne wnioski.
      Pozdrawiam serdecznie.

  10. Najgorsze, że nie ma kuszetki, bo IC mądre pocięło co miało. I ludzie jeżdżą jak bydło, w nocy na siedząco.

  11. Taki rozkład jazdy znalazłem na stronie http://www.cd.cz, przykład na dziś (30.09.2020)

    Gdynia Glowna 21:17
    Sopot 21:26-21:29
    Gdansk Oliwa 21:34-21:36
    Gdansk Wrzeszcz 21:40-21:42
    Gdansk Glowny 21:48-21:51
    Tczew 22:12-22:14
    Bydgoszcz Glowna 23:37-23:42
    Inowroclaw 0:12-0:14
    Gniezno 0:51-0:53
    Poznan Gl. 1:23-2:15
    Jarocin 2:56-2:57
    Olesnica Rataje 4:18-4:19
    Wroclaw Glowny 4:49-5:11
    Olawa 5:28-5:29
    Brzeg 5:39-5:46
    Opole Glowne 6:11-6:13
    Strzelce Opolskie 6:38-6:39
    Gliwice 7:05-7:07
    Zabrze 7:16-7:17
    Katowice 7:32-7:52
    Tychy 8:06-8:07
    Pszczyna 8:20-8:22
    Czechowice Dziedzice 8:30-8:32
    Bielsko Biala Glowna 8:44-9:10
    Zywiec 9:34-9:39
    Wegierska Gorka 9:50-9:51
    Milowka 9:59-10:00
    Rajcza Centrum 10:16-10:17
    Sol(PL) 10:24-10:25
    Zwardon(PL) 10:39-10:53
    Čadca 11:14-11:17
    Kysucké Nové Mesto 11:34-11:35
    Žilina 11:44

    Zastanawaiłem się, czy trasa przez Leszno jest nieprzejezdna, ze pociąg jedzie przez Jarocin? Także myślełem, czy chęć obsłużenia Zwardonia, Rajczy i Milówki była decydująca, czy może chęć ominięcia czeskieg terytorium, że tenże pociag nie został skierowany na trasę przez Kędzierzyn, Chałupki Czeski Cieszyn.

    Jak juz ten pociąg korzysta z odcinka Zwardoń – Čadca, i to jako jeden z nielicznych pociagów i jako jedyny dalekobiezny, to dlaczego nie zorganizowano postoju tegoż pociągu w Skalitém i Čiernem. A zorganizowano cztery postoje między Żywcem i Zwardoniem (WęgGórka, Milówka, Rajcza Centrum, Sól), chociaż do tych miejscowowści jeżdżą KŚ i lokalne busy.

  12. Może ktoś z przedstawicieli poszczególnych instytucji samorządowych, państwowych czy spółek prywatnych czyta powyższe komentarze.
    Nasuwa się pytanie może Stowarzyszenie EUROREGION BESKIDY Interreg Polska – Słowacja, które ma w podstawowych celach m.in. promocję i rozwój regionu a to na który ma ogromny wpływ transport w szerokim tego znaczeniu oraz w/s ruchu turystycznego i rozwoju gospodarczego podejmie rozmowy i wpłynie na zmianę decyzji i wynegocjuje stosowne połączenia kolejowe.
    Pamiętam gdy w latach 90-tych kursował poc. posp. Góral z Bratysławy w godzinach przedpołudniowych powrót w godzinach popołudniowych był zestawiony dodatkowo z wagonu restauracyjnego. Drugi o nazwie Skalnica. Oba pociągi zestawione z taboru kolejowego Naszych południowych sąsiadów. Bardzo przyjemnie i komfortowo podróżowało się.
    W latach 2000 poc. posp. Batory nocny do/z Budapesztu do/z Warszawy z grupą wagonów do/z Moskwy, Sankt Petersburga czy Mińska a wcześniej łącznik do tego połączenia z Krakowa.
    Odcinek linii kolejowej nr. 139 Żywiec Zwardoń a po stronie słowackiej Zwardoń Žilina nr. 129 jest o wielu ważnych znaczeniach.
    Wymienię trzy podstawowe z pośród wielu innych ważnych:
    1) historycznym (odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej istniejący od 1884 roku z historyczną ewolucją /136 lat/ )
    2) strategicznym – gospodarczym ( w Transeuropejskiej Sieci Transportowej m.in. Žilina jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych na terenie Słowacji, Żywiec węzeł komunikacyjny na Śląsk i Małopolskę)
    3) turystycznym ( m.in. linia kolejowa biegnąca w Beskidzie Żywieckim o to szczególnie w Żywieckim Parku Krajobrazowym pięknym, malowniczym widokowym miejscu. Trasowana wzdłuż rzeki Soła z przepiękną panoramą na masywy górskie Beskidu Żywieckiego i Śląskiego a ze szczytów górskich fantastyczne widoki na panoramę Tatr, Rohaczy czy Fatry. Baza schronisk PTTK).
    Kilkoma miejscami dla wypoczynku rekreacji oraz zwiedzania miejsc o znaczeniu historycznym jak m.in. fortyfikacje obronne w Węgierskiej Górce zwane Westerplatte Południa Polski, czy trój styk graniczny czy religijne jak Sanktuarium Matki Boskiej Kazimierzowskiej w Rajczy (1669 rok zabytkowy obraz podarowany przez króla Jana Kazimierza udającego się do Francji, czy kaplica w Soli Kiczorze w której odpoczywał król Jan III Sobieski udający się wraz z wojskami do Wiednia 1683 roku), czy turystyczne m.in. Dworek Szwajcaria w Zwardoniu z historycznymi legendami z II WŚ.
    W mojej ocenie jak najbardziej region ten zasługuje na stałe połączenie komunikacyjne jakim jest pociąg TLK Rozewie w obecnej relacji, czy weekendowe IC Daszyński gwarantujący połączenie ze stolicą, czy podjęcie rozmów o skomunikowanie pociągów pasażerskich relacji Zwardoń Žilina z pociągami Kolei Śląskich. ( Z Žiliny krajobrazowa linia kolejowa do Koszyc z kapitalną panoramą Tatr, tunelami czy obiektami inżynieryjnymi).
    Pozdrawiam i życzę powodzenia w negocjacjach może ostatecznie zmienią one trend zwijania połączeń bądź niedowartościowania tak fantastycznego regionu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *