Bliżej do lotniska

  • PKP Polskie Linie Kolejowe realizują zadanie pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. 9 września wyłoniono najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych. Najkorzystniejszą ofertę złożył wykonawca (konsorcjum): Track Tec Construction Sp. z o.o., INFRAKOL Sp. z o.o., Sp. k., Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że przetarg przeprowadzono drogą elektroniczną w czerwcu. Zwyciężyła oferta konsorcjum reprezentowanego przez firmę Track Tec z Wrocławia jako lider. Budżet przewidziany przez inwestora wynosi nieco ponad 849 mln zł. Konsorcjum Track Tec zaproponowało 812 100 100 zł za wykonanie zadania, czyli kwotę mieszczącą się w budżecie PKP PLK.

– Zgodnie z procedurami jest 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyboru oferty najkorzystniejszej. Potem, nastąpi kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Podpisanie umowy zaplanowane jest w IV kwartale 2020 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku – powiedziała nam Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego. PKP PLK

Jeśli dojdzie do podpisania umowy to w myśl specyfikacji złożonej przez zarządcę infrastruktury wykonawca będzie zobowiązany do opracowania projektów wykonawczych oraz robót na linii 182. Projekt rewitalizacji swoim zakresem obejmuje: rewitalizację i odbudowę linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Na podstawie wspomnianych opracowań zamówionych przez PKP PLK w roku 2017, ustalono dosyć konkretny zakres prac przy odnowie i odbudowie szlaku, którego będzie się musiał podjąć potencjalny wykonawca. Specyfikacja przewiduje odnowę i odbudowę szlaku na dystansie 45 kilometrów torów. Częściowo rozebrana jest łącznica Miasteczko Śląskie Gosek – Tarnowskie Góry, która miała umożliwiać przejazd z linii 182 od strony stacji Kalety. I ona ma zostać odbudowana, by móc uzyskać możliwość wjazdy na szlak lotniskowy z obu kierunków linii nr 131, czyli Węglówki. Ponadto cala linia ma zostać zeelktryfikowana.

Mają także zostać odnowione wszystkie przystanki i stacje (mówimy o peronach), które funkcjonowały w przeszłości. Nowe perony powstaną na stacji Tarnowskie Góry, na mających powstać przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mięrzęcice Łubne, na stacjach Siewierz i Poręba, na przystanku Zawiercie Kądzielów (kolejna nowość) i stacji Zawiercie. W samych Pyrzowicach podróżni mają dostać do dyspozycji 3 krawędzie peronowe i poczekalnię. Wszystkie perony mają mieć standardową wysokość 760 mm. Ponadto przewidziana jest elektryfikacja całego szlaku. Przewidywana prędkość maksymalna to 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Dopuszczalny nacisk określono na 221 kN/oś. I to wszystko ma być gotowe w dwa lata i osiem miesięcy od podpisania umowy. Oby….

3 komentarze

  1. Tu troszkę niepokoi brak przejazdów bezkolizyjnych np w Pyrzowicach na ul Wolności itd.

    Za to zastanawia mnie podejście rządu do lotniska w Baranowie czy nie taniej oraz szybciej byłoby pominąć lotnisko w Baranowie, a wszystkie lotniska regionalne zrobić na przebiegach szybkich linii kolejowych np Pyrzowice jako wydłużenie Ostrawa-Bogumin-Katowice zrobić odbicie w Katowicach do Siemianowic (po śladzie starej przemysłówki dalej obok A1 do Pyrzowic i potem do Myszkowa na połączenie LK1 i CMK Śląsk by na tym więcej zyskał niż z Baranowa bo po pierwsze o 2h szybciej na lotnisku po drugie taniej bo nie trza byłoby tak daleko jechać.

  2. O ile polaczenie pomiedzy Zawierciem, Pyrzowicami i Tarnowskimi Gorami ma swoje zalety to wg mnie priorytetem i linia ze znacznie wiekszym potencjalem bylalby trasa Pyrzowice – DG Zabkowice – Krakow

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *