Monorailem na lotnisko?

Gdzie powinny powstać nowe przystanki kolejowe? Ile dodatkowych pociągów jest potrzebnych, aby kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru? Czy pociągi zmieszczą się na już istniejących torach, a jeśli nie, to gdzie w pierwszej kolejności powinny zostać wybudowane nowe? To najważniejsze pytania, na które odpowiedź poznamy za 18 miesięcy. Zostaną one zawarte w tzw. koncepcji krótkoterminowej, która będzie jedną z części studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Całość będzie gotowa za 4 lata. Umowa na opracowanie tego dokumentu właśnie została podpisana.


Studium wykonalności to dokument, który uszczegółowi założenia, które zostały zawarte w koncepcji Kolei Metropolitalnej. Oceni również ich zasadność, techniczne możliwości ich zastosowania oraz oszacuje koszty związane z ich realizacją. Celem jest to, aby w Metropolii to właśnie kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru i stała się tym samym kręgosłupem systemu transportu publicznego. Podróżując pociągiem można znacznie szybciej dotrzeć do celu niż korzystając m.in. z prywatnego samochodu.

Podpisaniem umowy na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, wchodzimy już w zaawansowany etap przygotowujący nas do rozpoczęcia budowy tej priorytetowej dla nas inwestycji – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Oczywiście mówiąc, że cały dokument będzie gotowy za cztery lata, może wydawać się, że to bardzo długi okres, który dzieli nas od realnego wbicia pierwszej łopaty w ziemię. Niemniej należy pamiętać, że w inwestycjach finansowanych z pieniędzy publicznych, opracowanie tego rodzaju studium, to jeden z obowiązkowych etapów, po którego zrealizowaniu można przejść już do kolejnych działań. Prace nad dokumentem podzieliliśmy na etapy, aby w ich trakcie otrzymywać analizy częściowe, które pozwolą nam rozpocząć prace w miejscach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego w Metropolii. Już teraz wiemy, że wzmocnienia wymagają szlaki na trasie Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tychy Lodowisko – Katowice – Tarnowskie Góry – wyjaśnia.

Kolej Metropolitalna to 400 km torów i 130 nowych przystanków

Przypomnijmy, że koncepcja Kolei Metropolitalnej oraz uzupełniający ją suplement, zawiera kilka wariantów rozbudowy infrastruktury torowej na terenie GZM – od najbardziej podstawowego, jakim jest zwiększenie częstotliwości kursowania na już istniejących trasach, po najbardziej zaawansowany, który zakłada m.in. budowę torów przeznaczonych dla lekkiej kolei miejskiej, przejeżdżającej przez Gliwice, Tychy, Rudę Śląską, Mikołów, Gliwice i Knurów oraz budowę kolei jednoszynowej (monorail), która miałaby połączyć miasta Śląska i Zagłębia z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. W przypadku tej ostatniej – już w koncepcji zaznaczono, że jej powstanie uzależnione będzie od rozwoju Katowice Airport, które powinno obsługiwać rocznie 10 mln pasażerów. Z szacunków portu lotniczego wynika, że mogłoby się to stać w okolicach 2030 roku.

Ponadto koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada, że cała sieć kolejowa będzie miała długość niemal 400 km i połączyłaby m.in. Pyskowice z Dąbrową Górniczą, Nowy Bieruń z Tarnowskimi Górami. To również nowe przystanki, których miałoby być prawie 130. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli. Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołowie (m.in. ul. Krakowska).

Metrobilet, dodatkowe połączenia i dofinansowanie inwestycji kolejowych

Metropolia już teraz podejmuje liczne działania, których celem jest usprawnienie transportu szynowego na swoim obszarze. Realizuje tym samym wariant podstawowy koncepcji Kolei Metropolitalnej, którego celem jest to, by w godzinach szczytu pociągi kursowały co 15 minut.

Od 2019 roku uruchomiony został Metrobilet, czyli wspólna oferta Zarządu Transportu Metropolitalnego i Kolei Śląskich. Metrobilet dostępny jest w wersji miesięcznej oraz 6-godzinnej.

W ciągu dwóch lat GZM przekazała 7,2 mln zł dofinansowania na uruchomienie dodatkowych połączeń Kolei Śląskich. W ubiegłym roku dzięki temu na torach pojawiło się więcej o 15 kursów, w tym – 40.

Dąbrowa Górnicza otrzyma łącznie 26 mln zł wsparcia na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej w obszarze stacji w centrum miasta. Pieniądze mają zostać przeznaczone na realizację inwestycji w części kolejowej związanej z budową peronów i torów. Zadanie to ma sprzyjać rozwojowi ruchu aglomeracyjnego i wpisuje się w rozwój Kolei Metropolitalnej. 10 mln zł zostanie przekazane w tym roku, a umowa na wykonanie tej inwestycji została podpisana przez władze miasta w miniony poniedziałek (10 sierpnia).

Fot. Monorail Sao Paulo

8 komentarzy

  1. »Metropolia już teraz podejmuje liczne działania, których celem jest usprawnienie transportu szynowego na swoim obszarze. Realizuje tym samym wariant podstawowy koncepcji Kolei Metropolitalnej, którego celem jest to, by w godzinach szczytu pociągi kursowały co 15 minut.«

    Zastanawiam się, czy jeśli Metropolie stać na pociągi kursujące co 15 minut, to czy Metropolię będzie stać na zlikwidownie odrębnych biletów na kolej i komunikację miejską.

    Jesli bilet miesięczny (trzydziestodniowy) na same autobusy kosztuje, o ile się nie mylę, 126 zł, a bilet autobusy z pociągami ponad dwieście (zależy, czy na jedną linie kolejową) czy nawet około 300 zł (ZTM + wszystkie linie KŚ wewnątrz GZM) – to czy przypadkiem część pasażerów nie zostanie tak po prostu przy autobusach.

  2. »Od 2019 roku uruchomiony został Metrobilet, czyli wspólna oferta Zarządu Transportu Metropolitalnego i Kolei Śląskich. Metrobilet dostępny jest w wersji miesięcznej oraz 6-godzinnej.«

    To ile jest tych metrobiletów? O ile sienie mylę, jest 6-godziny, 12-godzinny i 24-godzinny. Moe jeszcze jest miesieczny.
    Czy każdy z tych metrobiletów jest ważny także w liniach AP1 AP2, AP3, AP4 ?

    Czy metrobilety można kupić w KŚ, czy w ZTM ?

    Bo z tego, co pamiętam, to można te metrobilrty kupić tylko w kasach i automatach KŚ, i u konduktora. Jak ktoś planuje podróż najpierw pociąg, potem autobus, to taki bilet kupi. Ale jak ktoś planuje podróż najpierw autobus, potem pociąg – to u kierowcy w autobusie ani w biletomacie ztM teg biletu nie kupi.

  3. »Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika)«

    Takie przystanki powinna mieć kolej metropolitalna, trasa Pyskowice – Gliwice – Bytom – Katowice:

    Pyskowice (może w przyszłości też Paczyna Zachód i Pyskowice Miasto)
    Gliwice Czerwionka
    Gliwice Kuźnica
    Gliwice Łabędy
    Gliwice Kopernik
    Gliwice
    Gliwice Sośnica (ul. Reymonta)
    Zabrze Maciejów M1
    Zabrze Os. Kotarbińskiego
    Zabrze Biskupice
    Bytom Miechowice (C.H. Plejada)
    Bytom Bobrek
    Bytom Szombierki
    Bytom
    Bytom Wschód (DW911-ul. Siemianowicka)
    Chorzów Stary
    Chorzów Miasto
    Chorzów Uniwersytet (równoodlegle od Miasta i Batorego) – można też nazwać Świętochłowice Północ
    Chorzów Batory
    Katowice Załęże
    Katowice – i dalej w stronę Mysłowic, Imielina, Bierunia, Oświęcimia

  4. A takie przystanki powinna mieć trasa ze Strzybnicy:

    Tarnowskie Góry Strzybnica
    Tarnowskie Góry Sowice (ul. Łowiecka/Torowa)
    Tarnowskie Góry
    Tarnowskie Góry Osada Jana (przy obwodnicy, tamtędy biegną linie autobusowe 614 i 615 do Miasteczka)
    Nakło Śląskie – zmienić nazwę stacji na: Nakło Śląskie – Orzech
    Radzionków
    Radzionków Rojca
    Bytom Północ ewentualnie Bytom Witor (ul. Strzelców Bytomskich)
    Bytom Karb
    Bytom Szombierki (przesiadki z przejściem pieszym do Os. Szombierki, na linię do Gliwic, do wąskotorowki)
    Bytom
    Bytom Wschód (DW911 / ul. Siemianowicka)
    Chorzów Stary
    Chorzów Miasto
    Chorzów Uniwersytet (równoodlegle od Miasta i Batorego) – można też nazwać Świętochłowice Północ
    Chorzów Batory
    Katowice Załęże
    Katowice – i dalej w stronę Mysłowic, Imielina, Bierunia, Oświęcimia

  5. »W ciągu dwóch lat GZM przekazała 7,2 mln zł dofinansowania na uruchomienie dodatkowych połączeń Kolei Śląskich.«

    Czy tymi dodatkowymi pociągami Kolei Śląskich można podróżować na podstawie biletów GZM-u, czyli de fakto na podstawie biletów ZTM-u ?

  6. Od czterdziestu lat co najmniej, od czasów KRR, słucham tylko o koncepcjach, studiach, analizach. Wydano pierdylion pieniędzy, z każdego opracowania wynikają takie rewelacje, że np. najbardziej obciążony odcinek to Gliwice-Katowice. A rzeczywistość pozostaje niezmienna! W ciągu tych 40 lat pociągi na trasie Gliwice-Katowice jeżdżą raptem 12 minut szybciej, przy czym napełnień z lat 80 nie osiągną nigdy, mimo że wtedy składy odjeżdżały w szczycie co 10 minut.
    Teraz ZNOWU wydajemy publiczną kasę (czyli „niczyją”) na kolejną „koncepcję”, przy czym analizować będziemy tak absurdalne pomysły jak monorail. To może od razu latające dywany, bo przecież Excel wszystko zniesie!

    1. Hannes, też mnie ciekawi, dlaczego monorail miałby być lepszym (tańszym? pewniejszym? niezawodniejszym?) rozwiązaniem, aniżeli linia kolejowa DG Ząbkowice – Pyrzowice.

      Zwoleników monorailu pyta się: GDZIE miałoby przechodzić torowisko monorailu w rejonnie między Szopienicami a Sosnowcem, tam już teraz jest dwutorowa linia kolejowa, tramwaj, ulice, stawy. Jak jest tam rzekomo miejsce na monarail, to może zamist monorailu na poważnie pomyśleć o wybudowaniu trzeciego i czwartego toru z Szopienic do Sosnowca, i dalej, do DG Ząbkowic.

  7. Oj głupota monoraila boli. Zamiast wydłużyć linie CPK Ostrawa-Bogumin-Katowice na Siemianowice Pyrzowice i Myszków i złączyć z CMK i LK1 trasę prowadzić obok A1 i byłej przemysłówki. A sam odcinek Katowice-Ostrawa powinien być prawie linią prostą zamiast 100 km mieć około 70km i stacje Wodzisław Wilchwy, Żory Rowień i Mikołów Goj oraz połączenia do linii lokalnych Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice, Rybnik-Żory-Pszczyna, Tychy Orzesze, Ruda Ślaska , Chorzów- Gliwice-Katowice, Tarnowskie Góry Zawiercie i wtedy to ma sens.
    Pyrzowice są na miejscu a do Baranowic 2h jazdy i opłaty za bilet, dodatkowo rozwija to nasz region.
    https://drive.google.com/file/d/1wyg-1NQjY2mR0DBj9J71Yq7sFQGTZuT5/view?usp=sharing

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *