Skoczów (i nie tylko) się zmienia

PKP PLK zwiększają dla podróżnych dostępność stacji Skoczów na przebudowywanej linii Chybie – Wisła Głębce, o czym przedstawiciele zarządcy infrastruktury przekonywali wczoraj na konferencji prasowej zorganizowanej właśnie na nowopowstających peronach. To część realizacji inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” o wartości 460 mln zł jest współfinansowana z RPO województwa śląskiego. Zakończenie prac planowane jest na koniec przyszłego roku.



Stacja Skoczów zmienia się o czym mogliśmy się przekonać wczoraj na własne oczy. Budowane są dwa nowe wyższe i szersze 200-metrowe perony. Na betonowych konstrukcjach będą układane płyty z wypukłymi ścieżkami naprowadzającymi. Zaplanowano pochylnie, które umożliwią dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Bezpieczeństwo podróży zwiększy nowe oświetlenie. Orientację ułatwią tablice i gabloty informacyjne. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.

Widać budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez systemy komputerowe, będą obsługiwać urządzenia sterowania ruchem na stacjach i linii Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Ustroń Polana – Wisła Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewnią bezpieczne i sprawne podróże. Wykonawca przygotowuje montaż sieci trakcyjnej oraz budowę podtorza i torów na stacji Skoczów i na trasie Pierściec – Skoczów. Zabudowywane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wszystkie prace na stacji mają zakończyć się w listopadzie 2020 roku.

Jest już też gotowy, o czym mogliśmy się przekonać naocznie,  most na Wiśle a prace na linii Chybie (Bronów) – Skoczów postępują planowo. Wybudowano już nowe perony w stacji Pierściec i na przystankach osobowych Zaborze oraz Chybie Mnich. Między Bronowem a Skoczowem położono już 14 km nowych torów. Wymieniono rozjazdy w Bieniowcu i na stacji Pierściec. Oprócz mostu na Wiśle w Skoczowie oraz kilkanaście obiektów inżynieryjnych. Wymieniono nawierzchnię na 8 przejazdach kolejowo-drogowych. Łącznie, podczas rewitalizacji całej linii  przebudowanych zostanie 80 przejazdów kolejowo-drogowych i 147 obiektów.

Prace postępują także na linii Goleszów – Cieszyn oraz w stacji Cieszyn. Od Skoczowa do Wisły Głębce prace przewidziano w przyszłym roku. Na ten czas również zaplanowane też podłączenie gotowego odcinka Goleszów – Cieszyn do „wiślanki” w Goleszowie. Otrzymaliśmy też od ludzi z PLK zapewnienie, że jesienią cała linia Bronów – Skoczów zostanie oddana do użytku a w okresie zimowym połączenia do Wisły będą obsługiwane zgodnie z rozkładem jazdy.

Efektem inwestycji będą o 30 minut krótsze podróże w Beskid Śląski, z Katowic do Wisły Głębce w ok. 1h i 40 min. Łącznie  Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2021 roku.

6 komentarzy

  1. Byłem w Cieszynie i to co robią tam ze stacją nie napawa optymizmem.
    Po pierwsze na cholerę rok temu czy dwa wywalili kasę na naprawę preronow i torowiska skoro teraz i tak to wszystko zaoraja?
    Pod drugie, wszędzie stawiają perony z tych samych prefabrykatów, po co? Naprawdę to wygląda brzydko. Zobaczcie o ile podniesie się poziom peronów!!! Znając życie beda one pasowały jak pięść do oka do pięknie odrestaurowanej okolicy.

    1. A jak myslisz po co?
      Żeby pasazerowie mogll korzystać z pociągów. Zrobili to najtaniej jak sie dalo.
      Masz inny pomysł na budowę peronów specjalnie dla Cieszyna? Moze ziemne? Słyszałeś o standaryzacji?
      Peron musi byc podniesiony, zeby mozna bylo wejsc na rowno do pociągu …

  2. Do Wisły Głębiec! Naprawdę jest tak trudno napisać poprawnie, tylko cały czas powtarzacie błędy PKP PLK i innych portali…

  3. »Wymieniono rozjazdy w Bieniowcu i na stacji Pierściec. Oprócz mostu na Wiśle w Skoczowie oraz kilkanaście obiektów inżynieryjnych.«

    Czy to drugie zdanie jest gramatyczne wedlug zasad języka polskiego? Czy nie brakuje w tym drugim zdaniu czasownika?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *