Po konsultacjach CPK

W poniedziałek w Jastrzębiu-Zdroju, a we wtorek w Katowicach odbyły się spotkania informacyjno- konsultacyjne dotyczące ewentualnego przebiegu i budowy szlaku szybkiej kolei z Katowic do Ostrawy. Organizatorem spotkania byli ludzie z Centralnego Portu Komunikacyjnego, którzy zaprosili samorządowców z gmin, po terenach których to szybkie połączenie miałoby przebiegać. 


Jedno co można powiedzieć po tych dwóch spotkaniach to to, że one w żaden sposób nie przybliżyły do ewentualnego wyboru, którędy ewentualnie przyszła LK 170 miałby przechodzić. A generalnie ma ona prowadzić z Katowic do Ostrawy i jest jednym z elementów planowanej na przyszłe lata inwestycji zwanej Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Tylko by taka linia powstała to trzeba ją zbudować. Na terenach należących do miast, wsi. Czyli samorządów. Koncepcje przebiegu linii szybkiej kolei są tak rozbudowane i jest tak wiele, że ilość jednostek samorządowych, których sprawa może dotyczyć jest tak wielka, że w CPK postanowiono rozbić te konsultacje na da dni i podzielić zainteresowanych na dwie grupy.

Warto pamiętać o jednym. Mimo mnogości kresek na mapach wielu gmin do realizacji przyjęty zostanie tylko jeden wariant. Wariant budowy dwutorowej linii kolejowej dostosowanej do prędkości 250 km/h z Katowic do Ostrawy, zahaczającej o Jastrzębie-Zdrój. Kolejną istotną sprawą jest to, gdzie linia będzie przechodzić przez granicę polsko-czeską. Najprawdopodobniej będzie to na terenie gminy Godów a podanie tego miejsca sprawi, ze kilka kolejnych kresek z wariantami zniknie z map. Decyzję w tej sprawie mamy poznać do końca września.

O co pytali samorządowcy. Jak zawsze w przypadku planowania budowy autostrady czy właśnie szybkiej linii kolejowej są tacy, którzy przyjmą ja z radością ale i są tacy którzy nie chcą jej widzieć na swoim terenie. Było dużo pytań dlaczego akurat linie ma być tu a nie tam. wiele pytań. Dość szczegółowo informowaliśmy o podejściu do sprawy w Strumieniu czy ostatnio w Mikołowie, gdzie wyznaczone kreski pod przyszłe tory dość poważnie naruszały czy siedliska ludzkie jak to miało miejsce w przypadku Strumienia czy szybkie pociągi miałyby jeździć po terenie Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie. Ewentualny przebieg tej linii jest aktualnie pojęciem tak szerokim, że szczegółowo będziemy opisywać kolejne zagadnienia z nią związane  jak nadejdzie czas bezpośrednich konsultacji CPK – poszczególne gminy, których rozpoczęcie planowane jest za kila tygodni.

 

4 komentarze

  1. »Warto pamiętać o jednym. Mimo mnogości kresek na mapach wielu gmin do realizacji przyjęty zostanie tylko jeden wariant. Wariant budowy dwutorowej linii kolejowej dostosowanej do prędkości 250 km/h z Katowic do Ostrawy, zahaczającej o Jastrzębie-Zdrój.«

    Oprócz Jastrzębia-Zdroju warto by pamiętać o Tychach, które też są dużym ważnym miastem na południe od Katowic, jest tam wiele zagranicznych firm i oddział KSSE.

    Dla przypomnienia, większość pociągów dalekobieżnych z Polski do Czech (Słowacji, Austrii, Węgier) ma postój w Tychach, nawet jak dany pociąg jedzie przez Rybnik-Chałupki.

    Poza tym, skierowanie pociągów dalekobieżnych typu Praga – Ostrawa – Jastrzębie – Katowice – Warszawa właśnie przez Tychy, wraz z postojem w Tychach, ułatwia przesiadki z pociągów od strony Pragi i Ostrawy w kierunku Bielska i Żywiecczyzny. Jakby pociagi z Jastrzębia i Ostrawy jechały przez Mikołów (z pominieciem Tychów), to takiej dogodnej przesiadki w stronę Bielska nie da się już zorganizować.
    Innymi słowy, przy wariancie przez Mikołów, pasażer z Jastrzębia czy Ostrawy, chcący przesiąść się na Bielsko lub Żywiec, takiej przesiadki musiałby dokonac dopiero w Katowicach ewentualnie w Katowicach Ligocie, wówczas taka podróż staje się dłuższa o około 30 kilometrów, moe to być nawet i dodatkowe pół godziny.

    Trasa pociągów Ostrawa – Jastrzębie – Katowice przez Tychy dodatkowo sprawia, że taka linia kolejowa biegłaby blisko elektrowni Łaziska, a to jest też duży zakład pracy.

    Po czeskiej stronie trasa takiej kolei dobrze byłoby, jakby biegła przez stację Dětmarovice (Dziećmorowice, w języku potocznym miejscowym: Dietmarky), i przez analogię do Łazisk, w Dziećmorowicach znajduje się duża elektrownia, największa w kraju morwasko-śląskim (Moravskoslezský kraj), dodatkowo przy postoju pociagu przyśpieszonego na tejże stacji, byłyby przesiadki na Cieszyn i Český Těšín (Czeski Cieszyn).

    Jakby wybudować taką trase via Dziećmorowice – Jastrzębie – Tychy, to pociagi ekspresowe dalekobieżne mogłyby miec postoje: … – Ostrawa Główna – może i Bogumin – Jastrzębie – Tychy – Katowice – …, natomiast pociągi przyśpieszone miałyby postoje: Lotnisko Ostrawa Mošnov – Ostrawa Swinów – Ostrawa Główna – Bogumin – Dziećmorowice – Jastrzębie – Żory – Łaziska Elektrownia – Tychy – Katowice Ligota – Katowice – Sosnowiec – Będzin Miasto – DG – DG Ząbkowice – Pyrzowice.

  2. Haha, czyli 15km od Chałupek i 10km od Zebrzydowic bedzie budowane trzecia linia kolejowa?
    Po szkoda górniczych z licznymi wyburzeniami domów, aby tylko formalnie przechodziła przez Jastrzębie
    Kto jest tak głupi żeby w to uwierzyć?

  3. KDP z Katowic do Zebrzydowic już istnieje. Zamiast 200 km/h, obecnie tylko na 100-160 km/h. Do tego 4 tory z Katowic do Pszczyny. 2 km dalej, 2 nowe tory wybudować do Zabrzegu. Odcinek Próchna-Zebrzydowice wyprostować. Efekt: Katowice – Zebrzydowice = 57 km i na 200 km/h, czyli 25 minut jazdy i super szybko także w Czech.-Dziedz., Bielsku itd. Na stacjach K-Ligota, K-Piotrowice, Tychy, Pszczyna jest już po 5 albo 6 torów. Tylko pomiędzy stacjami trzeba 2 tory dodatkowo wybudować. Efekt: Katowice – Tychy 4 tory, genialnie. Z Kat. do Rybnika prawie 1/2 trasy 2 torowa. Odbudawa linii Zebrzydowice – Jastrz.-Zdr.!!! i dalej do Wodzis. i Rybnika. Dla obywateli Jastrz.-Zdr., jazda do Katowic, Bielska albo Cieszyna lub Wisły szybka, nawet ekspresowa. I to wszystko taniej, szybciej, bez wyburzen domów, chałup i betonowania natury. Czy to sie da? Zobaczymy, pomarzymy.

  4. KDP Katowice – Ostrawa przez Mikołów, Jastrzębie, czyli głupata gorą. TGV Paris – Lyon jedzie szczerym polem!!! Bez postoju!!! To szansa dla węglówki na 160 km/h. Katowice – Hajduki – Chorzów Miasto – Bytom – TG i teraz na 160 km/h bez postoju do Inowrocławia (przesiadka do Gniezna i Torunia), dalej Bydgoszcz – Gdansk -Gdynia!!! To jest trasa w szczerym polu jak Paris – Lyon. Ale o tym projekcie CISZA, bo nie jest przez albo do Warszawy!!! Ale węglówka to także zysk dla Krakowa ale przede wszystkim dla Łodzi (wjazd w Zduńskiej Woli).

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *