Klimatyzowana połówka

– Niemal połowa wagonów jest już wyposażona w klimatyzację. Rośnie również liczba składów z dostępem do internetu, coraz częściej w pociągach instalowane są wzmacniacze sygnału GSM. Zwiększa się komfort podróży pociągami, co zauważyć można analizując dane dotyczące wyposażenia taboru – twierdzi w opublikowanym raporcie Urząd Transportu Kolejowego.


Podsumowanie danych na koniec 2019 r. dotyczących wyposażenia pociągów pasażerskich wskazuje poprawę w stosunku do 2018 r. O 9 punktów procentowych zwiększył się odsetek wagonów z miejscami do siedzenia wyposażonych w klimatyzację. Na koniec ubiegłego roku było to 45% z 1 940 wagonów, a w 2018 r. takich wagonów było 36%. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych sytuacja wygląda jeszcze lepiej – klimatyzację posiadało 62% tego typu pociągów (na koniec 2018 r. – 56%).

Urządzenia pozwalające na dostęp do internetu za pomocą WiFi były zainstalowane w blisko połowie zespołów trakcyjnych. Jednak w przypadku klasycznych wagonów takie wyposażenie było tylko w co czternastym wagonie. Blisko 1/4 elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażona jest we wzmacniacze sygnału komórkowego. Te urządzenia pozwalają na prowadzenie rozmów telefonicznych podczas jazdy pociągiem przez tereny, na których zasięg sieci komórkowych jest niewystarczający.

Nowe pojazdy bez wyjątku mają nowoczesne toalety z systemem zamkniętym. Takie toalety są również montowane podczas modernizacji starszych wagonów i zespołów trakcyjnych. Nowoczesne systemy sanitarne ma już 61% elektrycznych zespołów trakcyjnych, a w przypadku klasycznych wagonów odsetek ten sięga 55%.

Zmiany wpływające na komfort jazdy najczęściej pojawiają się w elektrycznych zespołach trakcyjnych – najczęściej stosowanych w przewozach aglomeracyjnych i regionalnych. Na koniec 2019 r. w Polsce eksploatowanych było 1192 EZT-ów, z tego 677 to pojazdy mające swój pierwowzór w serii EN57.

– Inwestycje taborowe zaczynają się przekładać na komfort podróżowania. Z roku na rok zwiększa się odsetek pociągów wyposażonych w takie udogodnienia jak klimatyzacja i co ważne – komfortowo można jechać nie tylko w dalekie trasy, ale także w trakcie codziennych dojazdów do szkoły czy pracy. Nowoczesne, wygodne pociągi to jeden z ważnych elementów, przyciągających podróżnych do korzystania z usług kolei – powiedział Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

One comment

  1. O tak! To, czego pilnie potrzebuje polska kolej to faktycznie przede wszystkim wzmacniacze sygnału GSM! Oczywiście po to, by „Grażyny”, „Janusze”, „Karyny” i „Seby” mogły nadawać przez telefon non stop mając „w poważaniu” komfort podróży pozostałych pasażerów. Akcje „ukulturajniające”, jakie pod tym względem prowadzą niektórzy przewoźnicy guzik dają, bo tego typu osobniki są z definicji nie traktują tego typu sugestii jako adresowanych do siebie. A komfort podróżny niestety w takich sytuacjach jest niczym łańcuch, który jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo. Już teraz widać, jaką pomyłką pod tym względem są składy typu elf czy flirt, jakimi dysponują Koleje Śląskie (teraz jeszcze dodatkowo z powodu koronawirusa). Ani jednych drzwi odgradzających wewnątrz całego składu. Wystarczy jeden głośno zachowujący się pasażer (czy choćby Bogu ducha winne niemowlę czy małe dziecko, których notabene pociągami z wiadomych przyczyn podróżuje coraz więcej), by skutecznie uprzykrzyć podróż pasażerom w przeważającej części składu pociągu. Z powodu konstrukcji tych składów o wydzieleniu w przyszłości w nich jakiejkolwiek strefy ciszy można zapomnieć. Osobiście staram się już podróżować pociągiem tylko, gdy muszę i nigdy nie wchodzę na pokład bez nauszników wytłumiających hałas. Praktycznie zawsze okazują się niezbędne. Tymczasem już teraz się mówi, że atrakcyjność kolei w porównaniu z prywatnymi środkami transportu, straciła kolej(ne) punkty w związku z koniecznością zachowywania reżimów sanitarnych. Może pora wyciągać wnioski …

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *