Będzie kolej z Tychów do Oświęcimia?

Remont istniejących i odbudowa przystanków na linii z Orzesza do Tychów i nowe połączenie kolejowe z Tychów przez Bieruń do Oświęcimia.  PKP PLK podpisały umowę za 10 mln zł, na stworzenie dokumentacji takiej inwestycji – to pierwszy krok ku budowie nowego połączenia.


W planowanej inwestycji przewidywana jest budowa nowych przystanków: Bieruń Kopalnia (nazwa robocza) w pobliżu kopalni KWK Piast w Bieruniu oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (nazwy robocze) w pobliżu fabryki FCA w Tychach. Przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Ponownie uruchomione mają zostać nieczynne przystanki: Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice. Stacja Tychy Miasto zostanie połączona z przystankiem Tychy Lodowisko, który zyska dodatkowy peron.

PLK planują ponadto wygodniejsze korzystanie z przebudowanych stacji Orzesze Jaśkowice, Łaziska Średnie i Nowy Bieruń oraz z przystanków Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Kopanina, Wyry i Bieruń Stary. Wszystkie perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony zyskają nowe wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. W orientacji pomogą czytelne oznakowania, tablice informacyjne i gabloty z rozkładami jazdy.

Ma zostać odtworzone połączenie Tychy – Bieruń Stary – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Według planów pociągi pojadą po 45 km nowych torów, a rewitalizacja obejmie 17 km sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko – Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pasażerskie pojadą do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki modernizacji 14 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu. W ramach inwestycji wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację projektową dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”. Jej wartość to 10,4 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i ma potrwać do połowy 2022 roku. Roboty budowlane mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie unijnej 2021 – 2027. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Fot. PKP PLK

2 komentarze

  1. Chciałoby się rzec: Obiecanki cacanki, a głupiemu radość. Ile to już naczytaliśmy się na ten temat…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *