Kolejne autobusy elektryczne w Katowicach

Nowe pojazdy już są na terenie bazy PKM Katowice. Po podpisaniu protokołów zdawczo – odbiorczych czeka je rejestracja, oznakowanie oraz instalacja niezbędnego wyposażenia, a formalności te potrwają około miesiąca. Nowymi autobusami pojedziemy na linii 9, 10 i 632.


Do Katowic dostarczono 5 nowych autobusów elektrycznych, które obecnie są rejestrowane i w najbliższych tygodniach wyjadą w trasę.

Postępowanie przetargowe na dostawę autobusów elektrycznych zostało ogłoszone 30 kwietnia 2019 r. Przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach S.A., a umowa została podpisana 12 sierpnia 2019 roku. Całkowity koszt zakupu 5 pojazdów to 12,5 mln zł netto, z czego 10,6 mln zł to kwota dofinansowania z Unii Europejskiej. – Dzięki środkom finansowym z Unii Europejskiej PKM Katowice może systematycznie realizować wymianę taboru na nowoczesny technologicznie i przyjazny środowisku. Zakup nowych, niskoemisyjnych pojazdów pozwala na znaczącą poprawę komfortu podróży, ograniczenie emisji spalin oraz dbałość o rozwój zrównoważonego transportu. Te wszystkie działania mają pozytywny wpływ na wzrost popularności komunikacji miejskiej wśród mieszkańców, co korzystnie wpływa na jakość życia w mieście – podkreśla Helena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Autobusy Solaris Urbino 12 electric są napędzane centralnym silnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW. Magazynowanie energii potrzebnej do napędzania pojazdów odbywa się za pomocą zestawu baterii najnowszej generacji Solaris High Energy+, a ich całkowita pojemność to 253,90 kWh. Ładowanie odbywa się przez złącze plug-in oraz tzw. pantograf odwrócony – podczas ładowania na znajdujące się na dachu odbieraki mocy opuszczany będzie pantograf na stałe zamontowany na maszcie ładowarki stacjonarnej. Autobusy jednorazowo mogą przewieźć 80 pasażerów, a liczba ta obejmuje 26 miejsc siedzących. Drzwi wejściowe w układzie 2+2+2 zapewnią efektywną wymianę pasażerską, a wnętrze pojazdów zaprojektowano z troską o zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu. W skład wyposażenia Solarisów Urbino 12 electric wchodzi m.in. ogrzewanie oraz dwustrefowa klimatyzacja, która automatycznie dostosowuje temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej, duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu z dynamiczną informacją pasażerską (pokazującą m.in. informacje o trasie przejazdu, nazwę kolejnego przystanku, datę i godzinę), głosowe zapowiedzi przystanków z przyciskami oznaczonymi alfabetem Braille’a, monitoring obejmujący kamery przestrzeni pasażerskiej oraz kamerę cofania i osobną kamerę w miejscu pracy kierowcy. Wyposażenie obejmuje także dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych oraz tzw. „przyklęk” i platformę dla wózków inwalidzkich, ładowarki USB pozwalające pasażerom doładować urządzenia mobilne oraz darmową sieć Wi-Fi dla Pasażerów.

Fot. UM Katowice

3 komentarze

  1. »Drzwi wejściowe w układzie 2+2+2 zapewnią efektywną wymianę pasażerską« Co to znaczy to zdanie? Z tego, co pamiętam ze szkoły to dwa plus dwa plus dwa równa się sześć. Taki autobus ma rzekomo sześcioro drzwi??? Trochę szkoda, że SIT używa skrótów myślowych nie zawsze zruzumiałych dla ludzi spoza branży !!!

    1. Czepiasz się. Pomijając ten fakt to gdzie tu widzisz znak równości żeby 6 wyszło 😉 Głupi wpis żeby zaistnieć.

    2. To przyjęty standard w określaniu 2 skrzydłowych drzwi w komunikacji autobusowej lub nawet tramwajowej czy kolejowej. Można również napisać 1+2+2 lub 1+2+1 co oznacza w pierwszym przypadku że pierwsze drzwi są pojedyncze , drugie i trzecie dwuskrzydłowe i w drugim przypadku pierwsze i trzecie pojedyncze a srodkowe dwuskrzydłowe itd.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *