Koleje Śląskie znów w Bohuminie

Pociągi Kolei Śląskich, po ponad trzech miesiącach przerwy, znów docierają do czeskiego Bohumina.


Pasażerowie KŚ mogą od wczoraj znów korzystać z połączeń do Czech. Jest to możliwe wskutek otwarcia granicy polsko-czeskiej dla mieszkańców Śląska. Do naszych sąsiadów można dotrzeć pociągami linii S71 (Katowice – Bohumin) i S78 (Racibórz – Bohumin). Kursy na tej relacji zostały wstrzymane 14 marca w związku z sytuacją epidemiologiczną. Składy w większości przypadków kończyły swój bieg w Chałupkach.

Warto pamiętać jednak, że w pociągach KŚ przekraczających granicę obowiązują te same zasady jak na pozostałych relacjach. Pasażerowie nadal mają obowiązek zasłaniania ust i nosa. Koleje Śląskie ze swojej strony zapewniają bezpieczeństwo higieniczne składów. Pociągi są czyszczone suchą parą, która osiąga temperaturę ponad 170 stopni Celsjusza oraz za pomocą najnowocześniejszych technologii jak np. specjalna powłoka tytanowa.

15 komentarzy

  1. Bogumin, Praga

    albo

    Bohumín, Praha.

    Nawet Czesi na swoim dworcu w gablocie poświęcej historii piszą po polsku Bogumin.

    1. Firma Regio Jet wpadla na fajny pomysl: wakacyjny nocny pociag Praga (CZ) _ Rijeka (HR), przez: Bratyslawa (SK), Csorna (czytaj: czorno HU), Lublana (SI). Pociag juz kursuje, bilety wysprzedane do ostatniegomiejsca na ilesnam kursow do przodu.

  2. Jak juz w okresie od marca I tak I tak byli tyle zmian RJ pociagow KS, to uruchamiajac polaczenia do Bogumina, mozna bylo wreszcie wydluzyc relacje pociagow S71 do relacji Katowice _ Ostrava hl.n. (lacznica przez Wierzbice_Vrbice, z pomi dworca w Boguminie, natomiast pociagi linii S78 wydluzyc do relacji Raciborz _ Chalupki _ Bogumin _ Zebrzydowice _ Czechowice, docelowo z Kedzierzyna.

    1. Tak powinno być moim zdaniem:
      S78: Kędzierzyn Koźe – Racibórz – Chałupki – Bogumin – Dziećmorowice – Piotrowice – Zebrzydowice – Chybie Czechowice Dz. – Bielsko Biała Główna
      S71: Katowice – Mikołów – Orzesze – Dębieńsko – Leszczyny – Rybnik – Wodzisław – Olza – Chałupki – (łącznica przez Wierzbicę) – Ostrawa Główna (Ostrava hl.n.)

      Jak pociągi KŚ mogą wjeżdżać do Kluczborka (woj. opolskie), to i mogą też wjeżdżać do Kędzierzyna (też to samo woj. opolskie)

      Dla takiej linii S78 uważm, że ZGK Cieszyn powinno stworzyć skomunikowaną linię autobusową Cieszyn – Pruchna (w ciągu drugi DW938) lub Cieszyn – Zebrzydowice (jak nie ma skomunikowania z pociągiem Zeb – Cie).

      Już parę razy korzystałem z pociągów KŚ na odcinku Chałupki – Bogumin, i co zauważem, że znaczna część pasażerów na tym odcinku kontynuuje dalej jazde w stronę Ostrawy. Nie dziwię się, że celem podróży podróżnych z Polski jest raczej ponad 300-tys. Ostrawa, aniżej 30-tysięczny Bogumin. Tak, tak, Bogumin jest DZIESIĘĆ razy mniejszy od Ostrawy.

    2. Jak koniecznie z jakichs przyczyn pociąg KŚ musi wjeżdżać akurat na dworzec w Boguminie, proponuje następujące rozwiązanie: aby co którys tam kurs jechł Katowice – łacznca wierzbicka – Ostrava hl.n. – z powrotem wjazd do Bogumina – Chałupki – Katowice, w ten sposób obsużona moe być jak jedna stacja, tak i druga.

      1. Mógł Pan widzieć mnie z tym że ja podróżuje dalej do Pragi praktycznie co tydzień. Pozdrawiam!

  3. Nastepnie, jest taka linia autobusowa: Bogumin – Hulczyn, linia ta przejeżdżała kilka razy na dobę przez polskie Chałupki, ale nie mając na terenie Polski postoku. A jak bym proponował, aby linia ta miała postój przy dworcu w Chałupkach, właśnie po to aby stworzyć jak najwięcej nowych skomunikowań, i także po to, aby pociąg S71 z Katowic mógł jechać bezpośrednio do-z Ostrawy (kto chce się dostać właśnie do Bogumina – niech się przesiądzie na proponoany preze mnie pociąg Kędzierzyn – Bielsko lub na autobus).

    Następnie, jest taka linia autobusowa: Ostrava UAN – Bohumín žel st – Stary Bohumín nám Svobody – można by się porozumieć ze stroną czeską, aby co niektóre kursy tej linii jechał nie na naměstí Svobody (Plac Wolności), ale aby jechały bezpośrednio do Chałupek na dworzec.

    Ponadto, jest taka linia autobusowa nr 68, z przystanku Křižíkova, jedzie so Szylerzowic, niektóre kursy aż do przystanku Šilheřovice Rička, stamtąd jest dosyć blisko zarówno do Zabełkowa jak i do Chałupek. Uważam, że można by się poroumieć z czeską stroną, aby choć część kursów tej linii także dojeżdżała do stacji w Chałupkach. A jeszcze idealniej by było, jakby ta linia autobusowa została wydłużona gdzieś na swoim południowym odcinku i linia ta mogłaby docierać do przystanku Karolina (właściwe centrum miasta ora duże centrum handlowe), albo do dworca střed, albo może nawet gdzieś do Dolních Vítkovic (muzeum techniki i miejsce licznych eventów)

  4. Troks, jakby pociąg z Katowic via Chałupki jechał od razu do Ostrawy a nie do Bogumina, to wówczas ułatwione byłyby na Ostrava hl.n. presiadki na te pociagi w stronę Pragi, co jadą przez Hawierzów i Ostrawę Stodolni (najczęciej są to RJ i LE, a natomiast Ceske drahy jak jest objazd).

    Także przesiadki na ostrawskie tramwaje i na pociągi do Frydku oraz na pociągi linii S1 relacji Czeski Cieszyn – Opawa lub niektóre nawet Trzyniec – Opawa byłyby łatwiejsze.

  5. Ale w RJ koleność (w stronę Prahi jest taka: Stodolni, hl. n., Svinov). Myślę że pociąg jadący ze Stodolni do Katowic w weekendy około 4-5 rano mógł by być hitem wśród polskich imprezowiczów.

    1. Nie ma na obecna chwile lacznicy Ova Stodolni – Gruszow – Wierzbica – Bogumin. Ale za to ze Stodolni mozna podjechac nocnym czy dziennym tramwajem na dworzec glowny w O-vie, ale czy nad ranem jest nocny pociag do Kce?

    2. Dla LE kolejnosc jest: Czesk Cieszyn – Hawierzow – Ostrawa Glowna – Ostrawa Swinow. Dla RJ jest podobnie, z tym, ze jest dodatkowy postoj na Stodolni. A ja uwazam, ze Regio Jet moglby tenze postoj przeniesc ze Stodolbi na dworzec stred.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *