Impulsy drugiej generacji dla Małopolski

W piątek 26 czerwca przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego podpisali umowę z NEWAG S.A. na zakup 7 nowych czteroczłonowych pociągów typu Impuls 2. Nowy tabor będzie przeznaczony do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez dwóch przewoźników: Koleje Małopolskie Sp. z o. o. oraz POLREGIO Sp. z o. o. Nowe pociągi pojawią się również na trasie Kraków – Katowice. Wartość zamówienia to ponad 190 mln zł.


Przedmiotem umowy, oprócz samych jednostek, jest również kompleksowa usługa serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza pojazdów przez okres 5 lat. Wykonawca w ramach umowy musi zapewnić także licencję na oprogramowanie i dokumentację techniczną, przeszkolenie pracowników operatora oraz gwarancję. Pierwsze dwa pociągi mają zostać dostarczone w terminie do 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast odbiór ostatniego pojazdu ma nastąpić do 22 miesięcy.

Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2 wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Kabina maszynisty podporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pociągu.

W pierwszej kolejności nowo zakupiony tabor zostanie skierowany do świadczenia usług przewozowych na następujących trasach:

1) trasy obsługiwane przez Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
• SKA2: Skawina – Kraków Gł. – Sędziszów
• SKA3: Kraków Gł. – Tarnów
• Kraków Gł. – Nowy Sącz/Krynica Zdrój

2) trasa obsługiwana przez POLREGIO Sp. z o.o.:
• Kraków Gł. – Katowice

Ponadto, w celu optymalnego wykorzystania nowego taboru, nie wyklucza się, że zostanie on użyty na innych trasach SKA w obszarze aglomeracji miejskiej/miejskich oraz poza nimi, tj. SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Gł. – Kraków Lotnisko, jak również trasach, które mogą powstać w przyszłości, jako rozwój oferty pociągów SKA i tras komplementarnych do SKA, w szczególności do Chrzanowa, Oświęcimia, Wadowic czy Zakopanego.

Nowe pociągi wyjadą na małopolskie tory w 2022 roku. Wartość zamówienia to ponad 190 mln zł (z uwzględnieniem prawa opcji do zakupu dwóch dodatkowych pociągów i części zamiennych). Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Fot. UMWM

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *