Sezon na Wąskotorówce czas zacząć

Już w najbliższy weekend, 27 czerwca, na szlak wyruszą pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W tym roku podróżnych czeka kilka nowości: większa liczba pociągów (trzy dziennie, a nie, jak dotąd, tylko dwa), bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży szkolnej do 16 roku życia, a w każdą pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca zainteresowanych historią i techniką kolejową po stacji Bytom Karb Wąskotorowy oprowadzi przewodnik.


Pociągi kolei wąskotorowej kursują z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a po drodze zatrzymują się, między innymi, na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu Rezerwatu Segiet, koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra (wpisanej niedawno na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) oraz przy Zalewie Nakło – Chechło. Przystanek początkowy kolei znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu. Bilety w cenie 14 zł normalny oraz 7 zł ulgowy można nabyć u obsługi pociągu. Bagaż, w tym rowery i wózki dziecięce, przewożony jest bezpłatnie wagonie bagażowym.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat niezmordowanie służyła tutejszemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy nieocenionym wsparciu samorządów.

Link do pełnego rozkładu: https://drive.google.com/file/d/1TGddP07kN8phEhgnQxGgChu89q6j7VEa/view?usp=sharing

7 komentarzy

  1. Zawsze podziwialem gorny slask , za czynna waskotorowke (Rudy ,Bytom,Chorzow ) i pomyslec ze na slasku opolskim samorzady nie moga nie chca? wybudowac 2 km toru z Raclawic Slaskich do czeskiej Osoblahy, a szkoda 20 km toru do Tremesnej z lukami, krajobrazem gorskim Niskiego Jesenika to niesamowite przezycie. (WAGON RESTAURACYJNY W SKLADZIE)

    1. Panie „Stary kolejarz”, o ile pisanie bez polskich znaków jest zrozumiałe z przyczyn technicznych, tak samo używanie (jak przeze mnie) niewłaściwych cudzysłowów, to pisanie Górny Śląsk od małych liter jest przejawem braku szacunku do mieszkańców regionu. Chce Pan coś od władz, nomen omen Śląska opolskiego jeśli już, a sam kpi sobie ze Ślązaków.
      W tytule odwrotnie, wąskotorówka wielką literą. Póki co urzędowego języka polskiego nie znieśli, jeśli portal chce uchodzić za poważne przedsięwzięcie, a nie sięgnąć poziomu „Rynku Kolejowego”.

  2. Sama kolej jakos daje rade dzieki pasionatom i dotacjom, proponuje dla rozjasnienia fascynacji waskotorowka odwiedzc WARSZTATY NAPRAWCZE GORNOSLASKIEJ KOLEI WASKOTOROWEJ W BYTOMIU tam jest Armagedon, a redakcji filmik bez komentarza do nakrecenia dla potomnych!!,

  3. A która to polska kolej wąskotorowa nazywa się Wąskotorówka jak w tytule artykułu? Nie kojarzę, by któraś nosiła taką nazwę, nasza śląska to Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 🙂 Nie przesadzajcie z tymi dużymi literami, bo tylko w śmieszność popadacie…

  4. Oto link nt dawnych zakładów naprawy taboru przy ul. Brzezińskiej w Bytomiu:

    https://dziennikzachodni.pl/cmentarzysko-pociagow-w-bytomiu-wyglada-jak-z-horroru-to-opuszczone-warsztaty-naprawcze-gornoslaskich-kolei-waskotorowych/ar/c1-15042972

    Ponadto, kiedyś słyszałem, że jest nawet ambitny plan, aby wąski tor przedłuzyć z Bytomia (peron piąty) do tyche zakładów. Ciekawe, co z mostem nad ulica Siemianowicką, no i czy tenże ambitny plan jest choć trochę realny.

  5. Znowu sie oberwalo za ortografie i brak poczucia patryiotyzmu, i wszystko przez ta kolej waskotorowa !!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *