Kolej Plus według Kolei na Śląsk

PKP PLK SA opublikowała w ostatnich dniach maja Program Kolej Plus i warunki uczestnictwa w nim przez samorządy różnych szczebli. Swoje propozycje dotyczące potencjalnych obszarów gdzie możliwe byłoby wykorzystanie środków przewidzianych w programie związanych z naszym regionem przestawiło stowarzyszenie Kolej na Śląsk.


KnŚ widzi co najmniej kilka obszarów na terenie województwa śląskiego i graniczących z nim po stronie opolskiej, gdzie można byłoby wykorzystać środki przeznaczone na rozwój infrastruktury kolejowej. Publikujemy zapytanie skierowane do Marszałka Województwa Śląskiego przez stowarzyszenie wraz z listą linii kolejowych i miejsc obsługi pasażerów, które mogłyby powstać w ramach możliwości i rozwiązań, które powinien stworzyć program Kolej Plus.

Zdaniem KnŚ są to:
– odbudowa linii kolejowej do Jastrzębia Zdroju (śladem linii 159 lub innym)
– rewitalizacja linii 179 oraz 885 na odcinku Tychy Lodowisko – Nowy Bieruń
– rewitalizacja linii 190 na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów,
– rewitalizacja linii 144 Tarnowskie Góry – Fosowskie (– Opole)
– budowa przystanku Sosnowiec Jęzor (Outlet Jaworzno) na linii 133
– budowa przystanku Wodzisław Śl. Miasto na linii 158
– budowa przystanków Pawłowice Śl. (Studzionka) na linii 157 oraz odbudowa przystanków Orzesze Miasto, Łaziska Śr. i Wyry (w nowej lokalizacji) na linii 169, gdzie m.in. dzięki staraniom KnŚ wrócił już ruch pasażerski
– rewitalizacja linii 177 oraz 294 Racibórz – Baborów – Głubczyce – Racławice Śl. na styku województw śląskiego i opolskiego, z nowymi lokalizacjami przystanków osobowych

– Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że pandemia koronawirusa zachwiała tegorocznymi budżetami samorządów wszystkich szczebli, jednak dotyczy to każdego potencjalnego beneficjenta Programu w naszym kraju, dlatego uważamy, że należy próbować – czytamy w oświadczeniu KnŚ.

W przedstawionych propozycjach zabrakło pozycji pt. Obwodnica Kolejowa GOP.  Co nie znaczy, że ten projekt, który kilka lat temu pojawił się w mediach jako potencjalne usprawnienie komunikacji w naszym regionie należy wyrzucić do kosza. Wręcz przeciwnie. Wrócimy do niego na naszych łamach w przyszłym tygodniu.

Pełna treść pisma KnŚ do Marszałka Województwa Śląskiego dostępna jest tutaj

Założenia programu Kolej Plus przedstawione są natomiast tu

Fot. Tymoteusz Muszala

13 komentarzy

  1. Świetne propozycje od KnŚ. Bardzo sensowne i potrzebne do usprawnienia transportu kolejowego w regionie. Aczkolwiek Studzionka leży na linii 159, tj Pawłowice Śląskie – Żory.

  2. Świetne propozycje od KnŚ i pana Dingesa ! Ale, podstawą jest kolejowa infrastruktura. Gliwice – Bytom = 19 km. Pociąg na tej linii, czy na obwodnicy: Gliwice – Katowice Ligota – Myslowice – Siemianowice – Chorzów Stary – Bytom – Gliwice ma TYLKO sens, jak będzie prędkość powyżej 80 km/h. Dodatkowa propozycja: Katowice – Piekary Sl. przez Hajduki, Ch.-Miasto- Ch. Stary in dalej trasami kolei piaskowej/towarowej do Osiedla Wieczorka za zlikwidowaną KWK Julian. Tutaj potrzeba tylko ca. 1000 m nowych torów. Wtedy będzie stacja kolei w Piekarach w mieście a nie jak dawne dwie stacje na bezludziu.

  3. Poprzednik pisze o potrzebie budowy 1000m toru, idea sluszna Niestety PLK ma inne wizje. Budowa portu srodladowego w Kozlu stoi , poniewaz nie ma zgody na odbudowe 500 m bocznicy do nabrzeza , a tyle MGMiZS „belkoce” o potrzebie wspolpracy zeglugi rzecznej z koleja !!

  4. Tu brakuje mi drugiego ciągu północ południe:
    Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik-Radlin-Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice-Cieszyn-Goleszów-Wisła, który zawsze istniał czy to przez PKP czy PKS.
    Brak jakiegokolwiek połączania tych regionów transportem publicznym chyba że na około przez Katowice lub Czechy a czasy np Gliwice-Rybnik przez Katowice czy Wodzisław-Cieszyn to 3-4h gdzie szłoby uzyskać ponad 4 krotne skrócenie czasu przy połączeniu bezpośrednim.
    Dodatkowo po rewitalizacji pociągi KŚ będą jeździć przez Goleszów do Katowic i ludzie od Zebrzydowic do Cieszyna będą odcięci od kolei, a tak mili by kolej dalej i połączenia do pracy, szkoły czy uczelni np Politechniki Śląskiej czy fili UŚ w Cieszynie.

          1. Jest przelicz sobie km i 10 minut na zmianę czoła i wszystko jest jasne.

  5. A może Jaworzno Szczakowa – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice?

    Albo Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce i odtworzenie przystanku DG Huta Katowice

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *