Hybrydowy Solbus po modyfikacjach

Na terenie zajezdni MPK w Częstochowie odbył się briefing prasowy. Spotkanie poprzedziło początek dwutygodniowych testów pierwszego autobusu hybrydowego po modyfikacji będącej efektem współpracy częstochowskiego MPK z firmą Autosan z Sanoka.


Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach auta mają pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczne eksploatowanie floty autobusów, które trafiły do miasta z końcem 2015 roku w ramach 100% dotacji z unijnego programu Gazela. Wymagana w projekcie technologia była i jest prototypowa.

Pierwotny producent nie do końca sprostał wyzwaniu, ale było to zadanie bardzo trudne, bo technologicznie jest to autobus ultranowoczesny. Dzięki naszemu doświadczeniu i dobrej współpracy z Częstochową udało się zaingerować w jego mechanikę w taki sposób, że ten pojazd będzie na miarę oczekiwań – zapowiedział podczas spotkania prezes firmy Autosan, Eugeniusz Szymonik. – Podstawową modyfikacją jest zamiana superkondensatorów na specjalne akumulatory – dodał.

Optymalne ustawienie pierwszego z pojazdów (i planowane analogiczne działanie co do pozostałych) nie byłoby możliwe, gdyby nie wspólne zaangażowanie specjalistów z Autosana i MPK.

Zaproponowaliśmy szereg rozwiązań, które zostały z aprobatą przyjęte przez inżynierów Autosana i także wprowadzone w życie. Na razie zmiany opracowaliśmy wspólnie w zakresie krótkich autobusów, pracujemy też nad koncepcją zmian przegubowców. Autobusy będą ciche, ekologiczne i bezpieczne, takie jakich oczekiwali i oczekują pasażerowie – podkreślił prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.

Jeśli testy autobusu po zmianach wypadną pomyślnie autobus będzie mógł wyjechać na trasy z pasażerami latem. Po testach też określone zostaną ostateczne koszty jednostkowego wprowadzenia modyfikacji. Potem przyjdzie pora na kolejne, łącznie w zasobach MPK pozostaje 39 tego typu pojazdów. Wszelkie homologacje bezpieczeństwa i dopuszczenia do ruchu udzielone przez państwowe instytucje pozostają ważne i aktualne.

Modyfikacja hybryd wraz z planowanym uzupełnieniem taboru o kilkanaście autobusów elektrycznych w ramach osobnego zamówienia, jest jednym z elementów, o który mają opierać się założenia ugody pomiędzy MPK i NFOŚGiW w zakresie rozliczenia programu Gazela. Obie strony pracują nad jej ostatecznym kształtem.

Fot. MPK Częstochowa

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *