A gdyby przesunąć środek lasu?

Znaleźliśmy się tu dzisiaj przypadkowo. Ale jak już tak się stało to warto o tym miejscu napisać kilka słów. Sosnowiec Jęzor. 


Pociągi osobowe nie zatrzymują się tutaj od niespełna 20 lat. Generalnie od zawsze to miejsce obsługiwało głównie pracowników kolei. Bo też nic innego nic wokół niego nie ma. Od jednej strony do najbliższego osiedla w Sosnowcu dużo ponad 1,5 kilometra. w drugą stronę, najbliższe skupiska ludności w Jaworznie są oddzielone od tego miejsca półgodzinnym spacerem przez gęsty las. Nic dziwnego, że Sosnowiec Jęzor nie przetrwał próby czasu, szczególnie wtedy, gdy likwidowano takie miejsca bez litości i za wszelką cenę.

Ale perony dwa zostały. I tunel na nie prowadzący. Prowadzący skąd? No właśnie, To miejsce do którego nie da się dojechać samochodem. Po wyjściu z tunelu wchodzi się w las. I to w jego środek. Tego po stronie Jaworzna. W kierunku Sosnowca żadnej legalnej drogi, nawet wyłącznie dla pieszych. Perony zarośnięte, ale oświetlenie i nagłośnienie wygląda na całkiem zadbane. Wiaty też pozostały, choć w stanie już nieco gorszym. Ale widzieliśmy kilka takich konstrukcji w innych miejscach, gdzie podróżni są nadal obsługiwani więc nie jest to jeszcze degrengolada. A w środku pomiędzy tymi dwoma peronami odnowiona już linia kolejowa z Katowic do Krakowa, która od grudnia ma się stać jedną z najważniejszych w kraju, wówczas gdy zakończą się przynajmniej podstawowe prace modernizacyjne.

Ale nawet gdyby się komuś zamarzyło ponownie zatrzymywać tu pociągi osobowe to jest to raczej pozbawione logiki. Ale można pomyśleć nad czymś innym. Czy nie zbudować nowego przystanku nieco ponad kilometr bliżej, patrząc na linię nr 133 od strony Mysłowic. W miejscu gdzie krzyżują się ekspresowa droga S1 z bardzo uczęszczanym traktem (droga krajowa nr 79) łączącym Mysłowice i południowe dzielnice Sosnowca z Jaworznem. Do tego dochodzi potężne centrum handlowe, popularne również wśród mieszkańców Katowic. A nad tym wszystkim przebiega żelazny szlak łączący stolice województwa śląskiego i małopolskiego. To idealne miejsce na przystanek. Wszystko wskazuje, że w Bytomiu Północnym, na linii kolejowej nr 131, udało się w niemal podobnej sytuacji przenieść przystanek o kilkaset metrów dalej i w przyszłości znajdzie się on w bardziej ruchliwym i potrzebnym lokalnej społeczności miejscu. Więc dlaczego nie spróbować i w tym przypadku…

 

 

4 komentarze

  1. To coś podobnego do „stacji” Bytom – Północny. Potrzebna ale nie w tym miejscu. Swego czasu mówiło sie o przesunięciu jej bliżej cywilizacji ale temat chyba ucichł a szkoda.

  2. Co ciekawe, przystanek jest nadal używany nieformalnie — czasami pociąg się tam zatrzymuje by wysadzić jakiegoś kolejarza.

    Przystanek jest także czasami wymieniony na liście przystanków i stacji wyświetlanych w pociągach Katowice — Kraków obsługiwanych przez PolRegio.

  3. wydaje się ze jest droga jak tam byłem to widziałem samochody osobowe przy nastawni kolejowej chyba od kolejarzy a droga idzie w kierunku zakładu taboru debica..

  4. Droga idzie od Zakladu dalej obok warsztatow kolejowych gdzie kiedys DB CARGO mialo warsztaty, w prawo do os Bór sie skręca, miejsce klimatyczne, 8 lat tam pracowalem, kiedys pociag moglibyscie na rowerze przegonic, kiedys trakcja elektryczna byla potem ja zdjeto – DB sie przenosi, obecnie caly ruch odbywa sie trakcja spalinowa, tory zjazdowe uzywa pkp cargo – jedzie dalej kolo nastawni JCC, i dalej na Sobieski i Libiąż itd , torow takze uzywa Lotos, CTL i wielu, spotkacie oprócz pociągów i sarny piękne i dziki – polecam w las wejsc i wieczorem ,w nocy, dojazd tam autobus 150 na przystanek Os Bór Bloki, potem na ul Plażowa i isc , polecam

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *