Ośmiu chętnych na lotnisko

Tym razem zaskoczenie in plus, ponieważ aż osiem ofert wpłynęło na przetarg na przebudowę nieczynnej linii kolejowej nr 182. Postępowanie przetargowe na roboty budowlane w ramach projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” jest bardzo ważne dla naszego regionu ważne dlatego, że zapewni mieszkańcom m.in. Metropolii wygodne połączenie z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach.


Najtańszą ofertę złożyła firma Torpol z Poznania. Podpisanie umowy na realizację prac, po wyłonieniu wykonawcy, zaplanowano na III kwartał 2020 roku. W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie w sumie ok. 48 km linii kolejowej, łącznie z częściowo rozebrana łącznicą Miasteczko Śląskie Gosek – Tarnowskie Góry, która ma umożliwiać przejazd z linii 182 od strony stacji Kalety. Ona również ma zostać odbudowana, by móc uzyskać możliwość wjazdy na szlak lotniskowy z obu kierunków linii nr 131, czyli Węglówki.

W ramach prac Mają zostać odnowione zostać mają wszystkie przystanki i stacje (mówimy o peronach), które funkcjonowały w przeszłości. Nowe perony powstaną na stacji Tarnowskie Góry,  a także na mających powstać przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mięrzęcice Łubne, na stacjach Siewierz i Poręba, na przystanku Zawiercie Kądzielów (kolejna nowość) i stacji Zawiercie. W samych Pyrzowicach podróżni mają dostać do dyspozycji 3 krawędzie peronowe i poczekalnię. Wszystkie perony mają mieć standardową wysokość 760 mm. Ponadto przewidziana jest elektryfikacja całego szlaku. Przewidywana prędkość maksymalna to 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych.

– Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w 15. Podróżni z Katowic i z Częstochowy pokonają tę drogę w niecałą godzinę. Inwestycja swoim zasięgiem obejmie obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych – zapewnia Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.

3 komentarze

  1. Zastanawia mnie skąd Koleje Śląskie (zakładam, że ten przewoźnik będzie obsługiwał tę trasę) wezmą tabor do obsługi?
    Podstawą tego projektu, poza finansowaniem i odbudową samej linii, jest zapewnienie odpowiedniej liczby połączeń. Nawet teraz, w trakcie epidemii na S8 często jeżdżą dwa wypożyczone z Polregio kible. No chyba, że jest na to przeznaczona jakaś pula budżetu i będą śmigać wydzierżawionym sprzętem.

    1. Drogi Cezary, jak pierwsza łopata rozpocznie pracę na odbudowę ww linii, to Koleje Śląskie ze albo bez pomocy Marszałka mają 2 albo 3 lata, żeby wydzierzawić, kupić, zorganizować nowy/używany tabor. Bo tak długo potrwa ta odbudowa ! Ale kiedy łopata zacznie pracować ???

  2. Poznaliśmy dziś oferty.
    Budżet PKP PLK 850 mln brutto.
    Najtańsza oferta (Torpol) w wersji podstawowej – niecałe 810 mln, ale netto.
    Trochę trzeba będzie się pogimnastykować z budżetem…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *