Kierunek Mysłowice?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A ogłosiły, że przygotowują kolejne etapy rozwoju transportu kolejowego w województwie śląskim. Spółka ogłosiła przetarg na studium wykonalności – przygotowana będzie koncepcja rozbudowy linii kolejowych w regionie m.in. odcinka Katowice – Mysłowice. Określone zostaną nowe możliwości kolejowe w aglomeracji śląskiej. Nasza redakcja odniesie się niebawem do tych propozycji, bo będziemy chcieli przypomnieć, że w przypadku niektórych wskazanych poniżej linii były już podejmowane pewne działania dotyczące wykorzystania ich w przyszłości. I warto by o tym nie zapomnieć.


PKP PLK dostrzegają rosnące zainteresowanie koleją i nowe potrzeby w ruchu pasażerskim i towarowym na sieci kolejowej w województwie śląskim. PLK w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości budowy dodatkowych torów na trasie Katowice – Mysłowice. Założeniem planowanej inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości na liniach pasażerskich i towarowych, m.in. trasy Katowice – Kraków. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń pasażerskich i przewóz większej ilości ładunków.

Ważną częścią analizy jest także ocena zwiększenia dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym poprzez budowę nowych przystanków, m.in. Mysłowice Kopalnia. W studium zawarte będą także analizy obejmujące linie kolejowe: Oświęcim – Katowice (nr 138), Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (nr 134), Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (nr 161), Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewniki (nr 171), Chorzów Stary – Radzionków (nr 145). Przeprowadzone mają być analizy pod kątem określenia zakresu prac w celu poprawy warunków podróży i przewozu towarów. Nowe możliwości dla transportu towarowego Wykonawcy studium zajmą się również tematem usprawnienia kolejowych przewozów towarów na Śląsku.

Badane będą możliwości przystosowania stacji Siemianowice Śląskie, Katowice Szopienice Płn., Katowice Muchowiec, Mysłowice, Brzeziny Śląskie, Piekary Śl. Szarlej do obsługi dłuższych pociągów towarowych (do 750 m). Opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe w aglomeracji katowickiej. Pozwoli to uwzględnić potrzeby prognozowanego ruchu pasażerskiego i towarowego przy ustalaniu koncepcji wariantów inwestycyjnych. Ogłoszony przetarg pn. Opracowanie dokumentacji dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami” realizowane jest w ramach projektu inwestycyjnego pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice – podg. Szabelnia – Mysłowice”. Planowany termin realizacji prac studialnych to lata 2020-2023. Opracowanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych zaplanowane są w nowej perspektywie finansowej.

Źródło: PKP PLK

Fot MajoDron

4 komentarze

  1. Szkoda że plany udrożnienia sieci kolejowej w naszym województwie PLK chce realizować dopiero teraz, gdy perspektywy finansowania takich zamierzeń pograrszaja się z dnia na dzień. Z powodu pandemii gospodarka wystrzela się z pieniędzy, zaczynie się czas zaciskania pasa i takie projekty najprawdopodobniej znów na parę lat wylądują na półce.

    1. Drogi Marku, jestem innego zdania. To wielka szansa tą starą 100 -150 letnią niemiecką infrastrukturę kolejową zrewitalizować bez patrzenia na Brukselę.

      1. @hanys
        …a pieniądze na to, oczywiście się wydrukuje (bo jakbyś nie zauważył, kasy w budżecie już nie ma i prędko nie będzie)
        I oczywiście nie dało się zrobić odcinka Katowice – Mysłowice, jak przez ostatnie kilka lat była rozgrzebana trasa Mysłowice – Kraków.
        Jak rozgrzebią Mysłowice, to do Krakowa dalej będziemy jeździć 3h przez najbliższe 30 lat
        W PLK (i całym PKP) rządzą kretyni !

  2. Niezmiernie ważne będzie rozwiązanie kolizyjnego układu torowego stacji Mysłowice. Gdy pociągi do Krakowa będą jeździć na poważnie spowoduje to znaczne trudności w trasowaniu pociągów z Oświęcimia. Będzie to bardzo podobna jak w przypadku znajdującej się również na LK138 stacji Chorzów Stary i przejazdu w kierunku Bytomia.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *