Mosty jako pierwsze

Informowaliśmy już, że rozpoczęły się prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Goczałkowicach-Zdroju. To jeden z elementów wielkiej inwestycji, którą PKP PLK rozpoczęło w okolicach Czechowic-Dziedzic. Szczegóły poniżej, w komunikacie zarządcy infrastruktury.


Pierwsze prace obejmują mosty. Choćby w pobliżu tego 150-metrowego nad Wisłą w Goczałkowicach-Zdroju na linii kolejowej nr 139. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. W ramach inwestycji powstało już specjalne zabezpieczenie istniejącego nasypu nad rzeką Młynówką Komorowicką, a obecnie prowadzone są prace przy wbijaniu pali podtrzymujących przyszłą konstrukcję mostu. Także dwa nowe mosty powstaną nad rzeką Iłownicą.

To pierwszy etap realizowanej przez PKP PLK przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. W ramach tej inwestycji przebudowywany jest układ torowy na stacji Czechowice-Dziedzice. Trwa demontaż starych torów i rozjazdów, które zostaną zastąpione nowymi. Roboty modernizacyjne prowadzone są na odcinkach Czechowice-Dziedzice – Brzeszcze Jawiszowice, demontaż toru i Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

Zarządca infrastruktury informuje również, że zakończeniu inwestycji na dworcu w Czechowicach-Dziedzicach wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwią to windy oraz pochylnie. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą tablice informacyjne z alfabetem Braille’a. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Na stacji zostaną wymienione tory, rozjazdy i sieć trakcyjna. Powstanie Lokalne Centrum Sterowania w Czechowicach-Dziedzicach, które po uruchomieniu będzie dbać o bezpieczeństwo pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Przewidziano też odnowienie przystanków Goczałkowice Zdrój i Zabrzeg.

Pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce mają po zakończeniu prac pojechać z prędkością do 160 km/h a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Ma nastąpić również wymiana 122 rozjazdów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków pozytywnie wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość prac to 1,4 mld zł. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku. Wykonawcą jest firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o.

Foto: PKP PLK i Silesia Info Transport

7 komentarzy

  1. A to szprycha nr. 7 od Warszawy do Zebrzydowic przez Zawiercie, Sosnowiec, Katowice, Tychy już istnieje. Zamiast wyburzać domy pod nowe trasy rozbudowuje się trasę od Sosnowca do Czechowic na cztery tory. Co bardzo ważne. Stacje na trasie Sosnowiec, Katowice, Katowice-Ligota, Katowice-Piotrowice, Tychy, Pszczyna maja przynajmniej 5 torów. Wystarczy tylko między stacjami na 4 tory rozbudować. Nie zapomnieć o skrócenie trasy o 3 km od Pruchnej do Zebrzydowic przez wyprostowanie trasy.
    A za zaoszczędzone pieniądze należy rozbudować trasę Katowice – Rybnik na dwutorówkę.
    Powodzenia.

  2. »Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów.«

    Wyobraźcie sobie, że ja nie zrozumiałem do końca tych zdań, ewentualnie jakiegoś zawartego w nich skrótu myślowego. Czyli mam rozumieć że był jakiś inny, poprzedni most w niepierwotnej lokalizacji, i to do z łukiem torowym (dwoma łukami torowymi z obu stron mostu??) ? Czy ten poprzedni most był dawnym mostem, czy może tylko tymczasowy obiektem na czas przebudowy?

    1. Most, który widzisz na zdjęciu zostanie przesunięty o kilka metrów na zachód i znowu będzie jeden most. Pozdrawiam

  3. »Pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce«
    Katowice: odmienione – z KatowiC
    Zebrzydowice: odmienione: do ZebrzydowiC
    Wisła: odmienione, do WisłY
    ale:
    Głębce: nie odmienione: do Głębce?

    1. Poogladaj „szkole z TVP” to zrozumiesz, że tutaj tylko mały błąd. Ale masz rację. To wynik wsadzania wszędzie specjalistów. Wszystkim wszystko się należy. Wszyscy wiedzą wszystko najlepiej. Pozdrawiam

    2. Masz rację, błędów jest wszędzie mnóstwo i potem ludziom to już wisi czy jest dobrze czy nie… Redaktorzy uniesieni dumą nie zamierzają poprawiać błędu, choć im kulturalnie zwróciłeś uwagę… A szkoda, bo może na przyszłość nie robiliby kolejnych błędów…

  4. Dobrze, że w końcu po tylu latach urzędowych przepychanek wzięto się za remont czechowickiej stacji. Tam dosłownie wszystko, zarówno infrstruktura jak i sam budynek stacyjny ledwo kupy się trzyma.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *