Innowacyjna próba w Kolejach Śląskich

Koleje Śląskie testują innowacyjne metody czyszczenia i dezynfekcji pojazdów z wykorzystaniem dwutlenku tytanu. Metoda ta stosowana była dotychczas w szpitalach i zakładach produkujących żywność. Testowany przez przewoźnika produkt TitanSolid likwiduje bakterie, wirusy oraz ich przetrwalniki, budując osłonę, która pozostaje aktywna przez minimum rok i wspomaga tradycyjne metody dezynfekcji pojazdów. Aktywna powłoka działa na zasadzie zjawiska fotokatalizy, tworząc powierzchnię wolną od mikroorganizmów chorobotwórczych – bakterie, grzyby oraz wirusy są dezintegrowane.


Ta innowacyjna technologia dotychczas wykorzystywana w szpitalach i zakładach produkujących żywność budzi zainteresowanie coraz większej liczby przewoźników kolejowych w Europie i na świecie. Koleje Śląskie zdecydowały się na zaawansowane testy skuteczności powłoki. Potrwają one jeszcze kilka najbliższych dni. W tej chwili priorytetem przewoźnika jest osiągnięcie jak najwyższej efektywności w utrzymaniu czystości pociągów i zagwarantowanie maksimum bezpieczeństwa mikrobiologicznego wszystkim podróżującym. Po zakończeniu testów KŚ udostępnią wszystkim zainteresowanym wyniki przeprowadzonych badań.

Badania wykazują, że testowana powłoka nie tylko znacząco (powyżej 90 procent) obniża liczbę drobnoustrojów na powierzchniach użytkowych, ale także likwiduje lotne związki organiczne, grzyby, w tym pleśń, neutralizuje endotoksyny i szkodliwe związki takie jak np.: tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzen czy formaldehyd. Wykorzystanie tej technologii mogłoby pozytywnie wpłynąć nie tylko na bezpieczeństwo pasażerów w obecnej sytuacji zagrożenia epidemiologicznego, ale również na komfort podróżowania w przyszłości, szczególnie w przypadku osób z obniżoną odpornością.

Środek jest najnowszym produktem nanotechnologii i integruje się z pokrytą powierzchnią na poziomie molekularnym, zachowując skuteczność przez minimum rok od pierwszej aplikacji. Jest stosowany również w szpitalach czy przemyśle spożywczym, gdzie wymagane są najwyższe standardy czystości i ochrony przed zanieczyszczeniami organicznymi. Został także dopuszczony do stosowania na terenie Unii Europejskiej.

Fot. Koleje Śląskie

One comment

  1. W tej sytuacji nie ma wyjścia, trzeba szukać rozwiązań, które zminimalizują ryzyko złapania wirusa podczas podróży. W przeciwnym razie efekt wieloletniej pracy pozyskiwania pasażerów może się sypnąć jak domek z kart.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *