Od wczoraj, przy okazji korekty rozkładu jazdy 2019/2020, w ruchu linowym na torach pojawiły się lokomotywy elektryczne Griffin. Są to jednostki zakupione przez narodowego przewoźnika PKP Intercity.
Nowe lokomotywy poprowadziły, m.in. IC 18108/1 Staszic w relacji Warszawa Wschodnia – Kołobrzeg, IC 18100/1 Gałczyński oraz IC 18106/7 Mewa oba w relacji Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny.
Griffiny posiadają certyfikat zgodności z systemem ETCS poziomu 2 baseline 3.4.0. Europejski System Sterowania Pociągiem ma za zadanie zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszania się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. System ETSC Baseline 2, aktualnie głównie wykorzystywany w wielu krajach, w zestawieniu z ETCS Baseline 3 został zoptymalizowany.
Uniwersalne lokomotywy Griffin mogą prowadzić zarówno składy pasażerskie, jak i towarowe oraz rozwijają prędkość do 160km/h. PKP Intercity łącznie będzie dysponował 30 lokomotywami od nowosądeckiego producenta.
Fot. Newag S.A.