KŚ: Korekta wchodzi z robotami

Dzisiaj weszła w życie korekta rozkładu jazdy 2019/20, która wynika z konieczności dostosowania się Kolei Śląskich do modernizacji prowadzonych przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe. Największe utrudnienia czekają w związku z tym na podróżnych z kierunku wiślańskiego, gdzie od jutra z uwagi na remont ruch pociągów zostanie całkowicie wstrzymany. Trwają również prace na odcinku Myszków – Częstochowa, które wpływają na kursowanie pociągów linii S1.To na papierze. Wiadomo, że aktualnie KŚ jak i my wszyscy, zmagają się dużo większym problemem, czyli epidemią koronawirusa. Niemniej, fakt korekty i najważniejsze zmiany z nią związane odnotować i przedstawić trzeba.


Z uwagi na remont linii kolejowej do Wisły od 16 marca połączenia kolejowe w tym kierunku będą się odbywały z wykorzystaniem zastępczej komunikacji autobusowej. Aby maksymalnie zminimalizować niedogodności wynikające dla podróżnych w związku z tą sytuacją Koleje Śląskie uruchamiają ZKA w dwóch wariantach.

Autobusy zastępcze na linii do Wisły będą kursować na dwóch trasach: czerwonej i zielonej. Pierwsza z nich to linia dowożąca do Wisły, jest to kurs przyspieszony, gdzie przesiadka na autobusy będzie zapewniona w Bielsku-Białej. Warto przy tym podkreślić, że korzystanie z tego wariantu polecane jest osobom, które chcą dojechać np. do Wisły, Ustronia czy Skoczowa. Druga linia – zielona, dowożąca do stacji pośrednich – będzie obsługiwać wszystkie te stacje i przystanki, gdzie według rozkładu jazdy zatrzymywały się pociągi. W związku z tym ta linia jest dedykowana pasażerom, którzy podróżują w kierunku miejscowości leżących poza główną drogą, jak np. Goleszów, Pierściec, Zaborze i Zabrzeg. Przesiadki na autobusy linii zielonej będą zapewnione w Czechowicach-Dziedzicach i Chybiu (dla kilku kursów). Dodatkowo KŚ będą się starać wprowadzić również specjalne autobusy na weekendy, które będą kursować z myślą o osobach podróżujących z rowerem. Warto też zwrócić uwagę, że na czas modernizacji linii kolejowej do Wisły Głębiec pociąg Kubalonka zostanie przekierowany do Żywca, a jego nazwa zostanie zmieniona na Salmopol.

Konieczność wdrożenia zastępczej komunikacji autobusowej wynika z remontu prowadzonego przez zarządcę infrastruktury – czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Efektem zakończenia tej inwestycji będzie zasadnicza poprawa kolejowego połączenia południa Polski z Beskidem Śląskim. Z Katowic do Wisły Głębiec dojedziemy w ok. 1h 40 min, o ponad pół godziny szybciej niż obecnie, ponieważ składy pasażerskie przyspieszą miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 – 120 km/h. Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski otrzymają do dyspozycji nowe stacje Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191). Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło.

Pasażerowie linii S1 w dalszym ciągu mogą spodziewać się utrudnień związanych z modernizacją linii kolejowej nr 1. Ruch pociągów będzie tutaj determinowany możliwościami eksploatacyjnymi odcinka Myszków – Częstochowa. Aby utrzymać możliwie stabilny rozkład, część pociągów ma wydłużone postoje poza peronami stacji Poraj i Myszków, co wiąże się z kilkuminutowym wydłużeniem czasu przejazdu na odcinku Częstochowa – Zawiercie. Do 13 czerwca część pociągów w dalszym ciągu będzie kursować przez Częstochowę Stradom z wykorzystaniem zastępczej komunikacji autobusowej w Częstochowie.

Dwa weekendy kwietnia będą czasem utrudnień dla pasażerów korzystających z linii S4, S5, S6, S7. W godzinach od 8:00 do 20:00 zarządca Infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA w celu regulacji naprężeń i wymiany szyn zamknie jeden tor pomiędzy Ligotą a Tychami – co oznacza, że ruch pociągów pomiędzy tymi stacjami będzie prowadzony jednotorowo dwukierunkowo. W związku z powyższym część pociągów pojedzie okrężnie przez Katowice Kostuchnę. Co istotne, żadne połączenie nie zostanie odwołane ani skrócone. Natomiast już 12 i 13 maja ostatnie 7 pociągów linii S5 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Pszczyna będzie zastąpionych autobusami.

Korekta rozkładu jazdy to również okazja dla przewoźnika do wprowadzenia drobnych zmian zgłaszanych przez samych podróżnych. Od 15 marca Koleje Śląskie przywracają w związku z tym np. postoje wszystkich pociągów na stacji Mysłowice Kosztowy. – Wcześniej dla niektórych pociągów wprowadziliśmy przejazd przyspieszony z pominięciem tej stacji. Docierają do nas jednak informacje od podróżnych z prośbami o przywrócenie powyższych postojów. Zawsze w takich sytuacjach staramy się odpowiadać na oczekiwania pasażerów, w związku z tym od 15 marca wszystkie pociągi będą się na powrót zatrzymywać również w Mysłowicach Kosztowach. Zachęcamy przy tym, by zawsze zgłaszać do nas tego typu uwagi, np. poprzez specjalnie stworzoną ku temu skrzynkę mailową: rozkladjazdy@kolejeslaskie.com – zachęca Magdalena Iwańska, rzecznik prasowy KŚ.

W miarę możliwości Koleje Śląskie w ramach korekty będą się też starać wytrasować bardziej pojemne pociągi na najbardziej oblegane kursy – jak np. połączenia na linii Gliwice – Katowice.

Drobne zmiany w godzinach odjazdów poszczególnych pociągów mogą się pojawić również w przypadku linii nieobjętych remontami. Dlatego warto dokładnie sprawdzić rozkład jazdy przed wyruszeniem w podróż. Szczegółowy rozkład jazdy jest dostępny m.in. na stronie internetowej Kolei Śląskich w zakładce Rozkład Jazdy. Wprowadzana korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywać do 13 czerwca.

2 komentarze

  1. 16.03.2020 – wielki kolejowy dzień dla Śląska Cieszyńskiego. A gdzie indziej ? Na trasie Katowice – Katowice Ligota brakuje kilkaset metrów, aby trasa była w całości trzytorowa. Także (częściowa) dobudowa drugiego toru między stacjami Katowice Ligota / Piotrowice – Rybnik i od stacji Wodzisław Śl. do stacji Olza byłyby rewolucyjną poprawą na tej trasie. Może marzenia bedą niebawem realizowane.

    1. A skąd ten twój optymizm, że na trasie z Katowic do Rybnika coś się zacznie dziać? Mnie już powoli brakuje wiary.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *