Kolej+ szansą dla linii Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie

Przywrócenie ruchu kolejowego na trasie Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie było tematem konferencji prasowej zorganizowanej dziś w raciborskim Urzędzie Miasta. Udział w niej wzięli: Minister Środowiska Michał Woś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Janusz Kowalski, prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel oraz włodarze gmin i powiatów województw śląskiego i opolskiego, którzy podpisali się pod apelem do Zarządów Województw o uwzględnienie finansowania odnowienia i zelektryfikowania linii kolejowych 177 i 294 w ramach programu „Kolej Plus”.


Ramy funkcjonowania programu Kolej Plus przedstawił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, adresowanego do gmin powyżej 10 tys. mieszkańców, wskazując, że budżet programu to ponad 5 mld 600 mln złotych. 15% wkładu będą musiały zapewnić jednostki samorządu terytorialnego. Ruch należeć będzie do samorządowców, którzy już w kwietniu będą mogli składać wnioski wstępne, na podstawie których PKP PLK stworzy wstępną listę rankingową projektów. – W połowie roku 2022 powinny ruszyć prace przy pierwszych projektach. Program przewidziany jest do realizacji do 2028 roku.

Racibórz i samorządowcy z Głubczyc, Baborowa, Prudnika, Głogówka, Pietrowic Wielkich są już o krok do przodu przed innymi. 24 lutego podpisali porozumienie mające na celu wspólną walkę o przywrócenie połączenia z Głubczycami i Racławicami Śląskimi. W inicjatywę włączyły się także władze Kietrza obecne konferencji w Raciborzu.

Naszą wspólną ambicją jest wzmocnienie gospodarki przez połączenia kolejowe. Chcemy włączyć regiony, gminy, które dzisiaj są wykluczone komunikacyjnie z transportu kolejowego. Swoją obecnością wspieramy samorządowców w tym trudnym zadaniu i pokazujemy Was jako przykład sprawnego współdziałania. Ustawa dopiero została podpisana, a już jest porozumienie i deklaracja wkładu własnego gmin i powiatów w reaktywację linii. – Powiedział Minister Środowiska Michał Woś. Zaznaczając, że dziś nie podejmujemy decyzji, o tym, że ta linia powstanie, ale robimy wszystko, zakasujemy rękawy, aby we współpracy samorządowców z rządem, tak się stało, bo jest to zadanie nas wszystkich i wymaga ciężkiej pracy.

Chciałbym, aby ten przykład samorządowców z województwa śląskiego i opolskiego był dobrym przykładem dla całej Polski. Ta konferencja jest po to, aby zachęcić inne samorządy do zawierania takich transparentnych porozumień – mówił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Janusz Kowalski. Odtwarzanie połączeń kolejowych jest bardzo kosztowne i wymaga precyzyjnej współpracy ponad podziałami politycznymi. To zadanie trudne, ale warto to robić aby odbudować infrastrukturę, która w ostatnich 30 latach została zamknięta.

Dodatkowo wiceprezydent Raciborza Michał Fita razem z Wiceministrem Aktywów Państwowych Januszem Kowalskim i szefową Klubu Radnych Niezależnych Michała Fity Anną Szukalską przekazali na ręce Członka Zarządu Województwa Opolskiego Szymona Ogłazy porozumienie samorządowców dotyczące odtworzenia linii kolejowych 177 i 294.

Plan odtworzenia linii 177 i 294 zakłada przywrócenie na nich połączeń pasażerskich i towarowych, co zapewni możliwość komunikacji dla tysięcy wykluczonych do tej pory mieszkańców tego regionu.

10 komentarzy

  1. Teraz niech jeszcze zajmą się linią do Racibórz-Krzanowice-Chuchelna-Opawa oraz linię do Polskiej Cerkwi zrobią aby buraki do cukrowni móc wozić itd.

    1. Jakby sie dalo razem z linia Raciborz – Glubczyce – Raclawice wyremintowac jednoczesnie linie Raciborz – Krzanowice – Chuchelna, to moglaby powstac raciborska ,,miniesbana,, Raciborz Studzienna – Racuborz (- moze dalej R Markowice – Nedza), gdyz odcinek Rac – Rac Studzienna jest wspolny dla linii na Glubczyce, jak i dla lini na Krzanowice. A odleglosc Studzienna – Chuchelna jest mniej wiecej podobna, jak odleglosc Goleszow – Cieszyn.

  2. Nalezaloby dodac ze istnieje zainteresowana konkurencja w Opolu , i plany rewitalizacji Lini 144 ( OPOLE – Tarnowskie Gory) , to moze zniweczyc plany odbudowy polaczenia Raciborz – Glubczyce-Raclawice Slaskie!!

  3. Oby wyszło! Pisuję tutaj od czasu do czasu o konieczności odtworzenia tej linii (a najlepiej do samego Karniowa). Bardzo potrzebna inwestycja dla Głubczyc, które są piękne a tak zaniedbane. Oby miasteczko przestało się wyludniać.

  4. Przykro o tym pisac linia Glubczyce-Krnov nie istnieje , to co z niej zostalo to krzaczory, torowisko wymiecione z szyn , takie sytuacje PKP uwielbia🚧

    1. O ile się nie mylę, to linia z Głubczyc do Karniowa jest nieprzeezdna i rozkradziona, ale wciąz ma numer. Choć ja mym nie liczyl, że jakby tą linię wyremontować i uruchomić pociągi osobowe i towarowe, to byłoby duże zainteresowanie przewozami.

      Ja bym to tak widział. Wyremontować szlak Racibórz – Racławice Śląskie, także Racibórz – Krzanowice – Chuchelná, następnie uruchomić pociągi osobowe, ale ze skomunikowanymi autobusami: Pietrowice Wielkie – Kietrz, Głubczyce – Pietrowice Głubczyckie – Karniów, oczywiście pociągi w Raciborzu i Racławicach ogłaszać jako: pociąg osobowy do… skomunikowany z autobusem do Karniowa i do Kietrza.

      A dopiero, jak jedne i drugie autobusy zaczną pękać w szwach od liczby podróżnych, dopiero wtedy pomyśleć o odtworzeniu linii kolejowych do Kietrza i Karniowa.

      Zamiast walczyć o linie kolejową do Karniowa, powalczmy o linię kolejową do Opawy. Opawa jest o wiele większa od Karniowa, dodatkowo linia do Opawy po drodze obsługuje miato Krzanowice oraz raciborską dzielnicę Studzienna. Ze Studziennej do Chuchelnej jest tylko kilka kilometrów, a odcinek Chuchelná – Kravaře ve Slezsku – Opava východ jest wciąż użytkowany.

      Do Opawy od dobrych już chyba kilkunastu lat docieraja pociągi elektryczne, może by tak cały odcinek Opawa – Racibórz też poddać elektryfikacji??

      1. Elektryfikacja linii Opava-Racibórz czy Racibórz-Głubczyce-Racławice-Nysa/Kędzierzyn Koźle powinny być na pewno zelektryfikowane choćby dla ekologii.

  5. »Ireneusz Merchel oraz włodarze gmin i powiatów województw śląskiego i opolskiego, którzy podpisali się pod apelem do Zarządów Województw o uwzględnienie finansowania odnowienia i zelektryfikowania linii kolejowych 177 i 294 w ramach programu „Kolej Plus”.«

    Drodzy dziennikarze, napiszcie, gdzie leżą i skąd dokąd prowadza linie kolejowe 177 i 294. Nie każdy ma mapę sieci kolejowych wraz z numerami linii ,,w głowie,, .

  6. Nie sadze ze PLK zdecyduje sie kiedykolwiek na polaczenie z czechami, Na przykladzie lini 306 Prudnik-Krapkowice ( docelowo Gogolin) odcinek jest odbudowany przez MON , a co ciekawe armia z niego nie korzysta, DO KRAPKOWIC MOZNA SIE DOSTAC JADAC PRZEZ OPOLE autobusem, czy to jest logiczne myslenie !?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *