Wiele już nie zostało

Do 2001 roku jeździły tędy pociągi z Jastrzębia-Zdroju do Katowic. Fragment linii kolejowej nr 159 z Żor do Orzesza. Nie, to już nie fragment linii kolejowej. To cmentarzysko.


Korzystając, że byliśmy w okolicy postanowiliśmy spojrzeliśmy sobie na to, co zostało po szlaku kolejowym, którym w połowie lat osiemdziesiątych mknęła towarówka za towarówką, ą codzienne życie ubarwiały dodatkowo żółto-niebieskie EN57 łączące Katowice z Jastrzębiem, Orzesze z Pawłowicami a nawet ze Skoczowem. Dramat który spotkał polską kolej na początku tego wieku, czyli zamykanie i próba likwidacji wszystkiego co się tylko dało nie oszczędził i tej linii. I we wspomnianym 2001 roku nadszedł koniec.

Cechą charakterystyczną tej linii było jednopoziomowe skrzyżowanie tego szlaku z linia nr 169 Orzesze Jaśkowice – Tychy niedaleko centrum miasta. Nie dotarliśmy do tego miejsca. Może odpuściliśmy mając świadomość, że LK 169 jest aktualnie w zupełnie innym stanie. Odnowiona, z dużą ilością pociągów. Pełna życia.

Nie to co tu. Bezwładnie porozrzucane jakieś stare podkłady. Kilkanaście słupów trakcyjnych znaczy jeszcze terytorium po którym można się domyślić, że jeździły tu, kiedyś pociągi. Ale to już tylko nikomu nie potrzebne pionowe kawałki betonu ginące pośród rozrastających się wokół drzew. Bo to już nie pojedyncze sztuki. To  las wyrosły na miejscu byłych torów. Po obiektach inżynieryjnych zostały tylko fundamenty i nasypy. W porównaniu np. do linii 190 z Bielska do Skoczowa nie są tu prowadzone żadne prace utrzymaniowe bo szlak został wypisany z rejestru linii kolejowych. LK 159 to aktualnie szlak kolejowy na odcinku Żory – Pawłowice Śląskie. Orzesze to od Żor w druga stronę.

Chciałoby się wierzyć, że może kolej kiedyś tu wróci. Kreowano ten szlak jako potencjalną drogę dla połączeń z Katowic do Jastrzębia. Coraz głośniej mówi się jednak o możliwości powrotu kolei do Jastrzębia od strony Wodzisąłwia Śląskiego nie od Pawłowic Śląskich. Jeśli zwycięży ta opcja, to linia nr 159 nie będzie wtedy z pewnością brana pod uwagę przy tych zamierzeniach. Co oznacza, że…

 

 

 

7 komentarzy

  1. Prawda jest taka, że z Jastrzębia-Zdroju powinny odchodzić linie w dwóch kierunkach. Pierwsza na zachód do Wodzisławia Śl./Rybnika. Powinna być to zupełnie nowa trasa, najlepiej przez Mszanę i Wilchwy bo jej historyczny południowy przebieg stracił rację bytu a jadący tamtędy pociąg raczej byłby mało konkurencyjny wobec transportu drogowego. Można byłoby częściowo zbudować ją na bazie dawnej bocznicy do KWK 1 Maja. Zaś w kierunku zachodnim (do Katowic) powinna biec właśnie jako LK 159, z dopuszczeniem pewnych korekt między Orzeszem i Żorami (które uzyskałyby bezpośrednie połączenie do Katowic) i w Pawłowicach by uniknąć szkód górniczych. Wtedy też na pewno byłby konieczny drugi tor na LK 140. Zupełnie nie zgadzam się natomiast z koncepcją wykorzystania linii kopalnianych (bo ich układ tak jest niewystarczający a samo rozwiązanie jest typowo „po taniości”) i jazdy przez Pszczynę, bo tamta trasa jest już dość obłożona pociągami w kierunku B-B i Wisły/Cieszyna i będzie pewnie jeszcze bardziej. A takie Żory są póki co kolejowymi peryferiami, więc również zyskałyby na reaktywacji linii o której mowa w artykule.

    1. Lini lk 159 Jastrzębie-Pawłowice nie powinno się odbudowywać do ustania szkód górniczych, wydobycia pod nią czyli do około 2051 roku !
      Linie na Wodzisław lk159/875 oraz Zebrzydowice(Cieszyn) lk170 powinny być jak najbardziej odbudowane. Nawet mieszkańcy tego chcieli w czasie spotkań poświęconych opinii CPK w Ruptawie, Łaziskach Skrzyszowie itd.
      https://www.nowiny.pl/161969-mieszkancy-ruptawy-chca-nowej-kolei-po-starym-torze-zdjecia.html

      Włodarze Jastrzębia, poseł z Jastrzębia na sile chcą uszczęśliwić mieszkańców szybką koleją CPK do Katowic przez Jastrzębie, przez tereny zabudowane i na terenach szkód górniczych.
      CPK powinna iść jak najbardziej w linii prostej miedzy Katowicami i Ostrawą-Boguminem mając około 70 km i tu przystanki Wodzisław Wilchwy Żory Rówień i Mikołów Gój widzę za najbardziej możliwe. Do tego łącznice z lk159/875, lk148, lk169 i odbudowa lk172.

      https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1828439977286759

      https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1833350870129003

      1. Drogi Jarku, trasa Katowice – Pszczyna – Zebrzydowice ma 71 km. Od stacji Pruchna do Zebrzydowic powinna być trasa „wyprostowana”. To skróci Katowice – Pszczyna – Zebrzydowice na 69 km ! I co najważniejsze, ta linia istnieje. Rewitalizacja i rozbudowa na cztery tory ( Katowice – Czechowice-Dziedzice) oraz 160/200 km/h Katowice – Pszczyna – Zebrzydowice to realistyczna KDP. Za zaoszczędzone miliardy dla nowej projektowanej KDP można jeszcze rozbudować na dwa tory Katowice – Rybnik – Chalupki. Z Jastrzębia do Zebrzydowic i do Rybnika odbudować na nowo. To do Katowic będzie super szybko.

  2. Linia Żory – Orzesze powinna zostać odbudowana, a następnie (a najlepiej w tym samym czasie) od Orzesza pociągnięte dwa tory do K. Ligoty (dalej 4 tory w ramach kolei aglomeracyjnej). Dzięki temu zapewnia się połączenie nie tylko Jastrzębiu, ale też Żorom, które ze swoimi 60 tys. mieszkańców ma kolej na marginalnym poziomie, a do Katowic pociągiem chyba jeżdżą tylko desperaci.

  3. Tak nalezy odbudowac linie kolejowa Zory – Orzesze w nieco zmodyfikowanym przebieg, aby:
    1. powstal przystanek jak najblizej wezla autostradowego Belk – Rybnik, aby ulatwic przesiadki miedzy pociagami i autobusami, takze jadacymi w ciagu A1, oraz zeby latwe byly przesiadki miedzy piciagami a KKZ

  4. 2. Ta poprowadzic linie kolejowa,.aby wjezdzala do.stacji Orzesze – Jaskowice od poludniowego zachodu. W ten sposob stacja Orzesze Jaskowice stalaby sie glownym orzeskim dworcem, skad mozna odprawic pociagi we wszystkich kierunkach (Wodzislaw, Mikolow, Tychy, Ornontowice i Zory). Z dotychczasowej stacji Orzesze (Glowne) nie mizna wyjechac na Tychy, a z przystanku Orzesze Miasto nie mozna wyjechac na Ornontowice, Mikolow i Zory (przy zalozeniu, ze funkcjonuje uklad torowy,.jak w 2001 roku).

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *