Linie kolejowe CPK przez Śląskie. Jaką trasą?

Stowarzyszenie „Kolej na Śląsk” opublikowało swoje stanowisko wobec koncepcji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego – Ciąg nr 7 wraz z własnymi autorskimi propozycjami alternatywnego przebiegu tras w ramach tzw. korytarzy czyli kilkunasto- do kilkudziesięciokilometrowych obszarów, wewnątrz których miałyby przebiegać trasy szybkich pociągów. Stanowisko to opublikowane zostało w ramach konsultacji społecznych ogłoszonych przez spółkę CPK, które trwają jeszcze do 10 marca br.


Stanowisko zostało w dniu wczorajszym (5.3.2020) zaprezentowane i oficjalnie wniesione podczas posiedzenia sejmowej podkomisji lotnictwa. „Lotnictwa” dlatego, że Centralny Port komunikacyjny (lotniczy) leży właśnie w jej gestii. Tak więc wbrew nazwie, na wczorajszym posiedzeniu, na które przybyło ponad 150 osób z całego kraju – samorządowców, przedstawicieli społeczności lokalnych, posłów i stowarzyszeń, mówiono wyłącznie o przebiegu tras kolejowych i zgłaszano bardzo wiele uwag, stanowisk jak również protestów dotyczących planowanego przebiegu linii. Z naszego województwa obecni byli i brali głos w dyskusji poseł ziemi rybnickiej Maciej Kopiec, przedstawiciele Mikołowa Ewa Chmielarz i Sławomir Fudala, wójt Mokrego, a także Wojciech Dinges ze Stowarzyszenia „Kolej na Śląsk”. Ponadto w składzie samej podkomisji lotnictwa znajdują się posłowie z Województwa Śląskiego – Jerzy Polaczek i Mirosław Suchoń, którzy również brali głos w dyskusji i zadawali pytania przedstawicielom Ministerstwa i Zarządowi CPK. W wyniku fragmentu obrad poświęconego problematyce naszego województwa ustalono, że z uwagi na duży zakres zagadnień zostanie zorganizowane osobne spotkanie w Katowicach z udziałem ministra Marcina Horały, odpowiedzialnego za CPK, przedstawicieli zarządu tej spółki oraz wszystkich zainteresowanych stron. Spotkanie zostanie najprawdopodobniej zorganizowane pod auspicjami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, gdyż właściwie oddaje to znaczenie projektu w naszym regionie.

Warto dodać, że podczas spotkania podkreślano, że trwające konsultacje mają charakter wstępny i nie było ich intencją wywoływanie czasem skrajnych emocji związanych z przebiegiem danej trasy przez konkretny punkt na mapie. Do CPK wpłynęło już ponad 10 000 uwag i wniosków, które będą rozpatrzone przez osoby odpowiedzialne za zaproponowanie bardziej szczegółowych wariantów tras, uwzględniających w możliwie największym stopniu nadesłane wątpliwości, uwagi czy propozycje.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami wyjściowymi opublikowanymi przez Centralny Port Komunikacyjny na stronie https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07 – Ciąg nr 7 i przedstawiania własnych propozycji oraz uwag poprzez ankietę na stronie CPK albo poprzez mail na adres konsultacje.cpk.@cpk.pl do 10 marca.

Zaś stanowisko Stowarzyszenia „Kolej na Śląsk” wraz z propozycjami alternatywnego poprowadzenia tras CPK przy największym możliwym wykorzystaniu istniejącej gęstej infrastruktury kolejowej, zważywszy silne zurbanizowanie regionu, szkody górnicze oraz ochronę nielicznych w województwie obszarów chronionej przyrody lub krajobrazu można znaleźć TUTAJ. Ma ono 8 stron i zawiera poglądowe mapki, więc jest łatwym do przeczytania w krótkim czasie.

7 komentarzy

    1. Drogi Jarku, a moim zdaniem to rozbudowa na 200 km/h Katowice – Tychy – Pszczyna – Zabrzeg – Chybie – Pruchna – i prosto, a nie jak teraz objazdem, do Zebrzydowic. Odcinek optymalny Katowice – Czechowice-Dziedzice na cztery tory. A jako minimum to cztery tory Katowice – Pszczyna. To zyska BB, Cieszyn i Zwardoń a może dalej i Bratysława. Ale na pewno wszyscy mieszkańcy i potencjalni pasażerowie PKP i KŚ. Rozbudowa i modernizacja tego co się ma. A nie jak przedwojenna polityka tak zwanych „szklanych domów” , to znaczy polityka niespełnionych marzeń. A ta rozbudowa na pewno jest tańsza i szybsza do realizacji. Inna sprawa, czy Czesi są zainteresowani nowym polskim kolejowym wjazdem między Bohuminem a Zebrzydowicami, który ich dodatkowo kosztuje?

      1. Czesi wręcz nalegają na ten nowy szlak i bezpośrednie wyjście z Bogumina.
        A szlak ma iść Bramą Morawską – naturalną doliną miedzy górami tak jak A1 czy kiedyś bursztynowy szlak.
        Szlak na Zwardoń to dużo mniej znaczący szlak przez teren górzysty mniej ekonomiczny itd.

        1. Drogi Jarku, trasa przez Zebrzydowice to także Brama Morawska. Co do szlaku na Zwardoń: 200 km/h do Czechowic i dalej do Zebrzydowic ale nie do Zwardonia. Przez to także zyska BB, Żywiec, Zwardoń i Słowacja. Dwa tory BB – Żywiec i na 120 km/h jako inwestycja poboczna. O 200 km/h nie ma mowy bo dla kogo = niskie zaludnienie itd.

          1. Na Zebrzydowice omija Krainę Górnej Odry a w niej ponad 600 tysięcy ludzi. Dodatkowo trasa przez Zebrzydowice jest o 50 km dłuższa od tej proponowanej przez TEK.

  1. @Jarek O 50 km dłuższa ? To ile ta wasza trasa ma km? 25?
    I tak skaczy sie na modernizacji linii albo na Zebrzydowice albo Chalupki.

    1. Nasza linia jest prawie prosta i ma około 70 km linia przez Zebrzydowice ma 103 km i miało być 30 km zamiast 50 moja pomyłka. I na pewno byłaby możliwa do 250 km/h jeśli byłaby taka potrzeba.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *