Już wkrótce!

To co tu widzicie na załączonych zdjęciach to wielokrotnie pokazywany przez ostatnie lata fragment linii 190 pomiędzy Cieszynem a Goleszowem. Faktem jest, że różni je niewiele od tych z poprzednich lat. Ale jest też świadomość, że za kilkanaście miesięcy kolejne foty z tego szlaku będą wyglądać zupełnie inaczej. Idą wielkie zmiany.


Warto też zwrócić uwagę, że choć termin rozpoczęcia prac wyznaczono za kilka tygodni już pojawiły się ekipy remontowe na tym odcinku. Powycinano krzaki, przywieziono już nowe szyny, a do Cieszyna nawet gotowy do zamontowania rozjazd. Przypomnijmy, godzinę „zero”, czyli oficjalny start prac, wyznaczono na 15 marca.

Rewitalizacja odcinka Cieszyn – Goleszów to jedna z części wielkiego projektu PKP PLK  „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”. o wartości prawie 460 mln zł. Dzięki inwestycji ma całkowicie zostać odnowiona linia kolejowa od Chybia do Wisły Głębce, właśnie ze wspomniana odnogą Goleszów – Cieszyn. Współfinansowanie zapewniają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów. Będą nowe rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii. Przewidziano przebudowę 23 peronów. Powstaną też nowe przystanki. Wszystko ma zakończyć się w roku 2021.

Przypomnijmy, projekt jest podzielony na trzy części (A, B, C). Poszczególne części otrzymali następujący wykonawcy. Część A (Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Bronów – Wisła Głębce) – Trakcja PRKiI. Część B (Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na szlaku Goleszów – Cieszyn) – Torkol i Mar-Bud. Część C (Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w branży srk na stacjach objętych włączeniem do LCS Skoczów) – Krakowskie Zakłady Automatyki

Dzięki rewitalizacji linii kolejowych Bronów – Bieniowiec (nr: 694) na odcinku Bieniowiec – Skoczów, na odcinku Skoczów – Cieszyn (nr 157, 190) oraz na odcinku Goleszów – Wisła Głębce (nr 191), pociągi będą jeździły z dużo większą prędkością. Pociągi pasażerskie pojadą 80 – 120 km/h. Składy towarowe mają kursować z prędkością 60 i 80 km/h.

Szlak Cieszyn – Goleszów przeszedł i dokumentacje stworzył: Przemysław Ciemała

12 komentarzy

  1. Ja tylko czekam jak ruszy przetarg na rewitalizację linii od Bielska Białej do Goleszowa po linii 190. I chce zobaczyć miny niedowiarkom i busiarzom, którzy na wszystkich postach komentują, że to kompletna głupota, żeby przywrócić pociągi pasażerskie pomiędzy Bielskiem Białą, a Cieszynem. A dlaczego bo wtedy Lajkoniki inni busiarze będą musieli zwinąć interes.

    1. Lajkonik to zupełnie inna rzeczywistość. Realizuje połączenie Cieszyn – Bielsko-Biała – Kraków w miarę wygodnymi autokarami, jadąc drogami szybkiego ruchu, a kolej nijak nie jest w stanie zorganizować takiej relacji z powodu niekorzystnego układu linii i ich stanu technicznego. BB i Kraków nie mają sensownego połączenia kolejowego. Kręta LK 117 chyba nigdy nie doczeka się pełnej modernizacji, jeśli już to większy sens byłby na LK 93 ze zmianą czoła w Czechowicach (oczywiście po rozpoczynającym się za niedługo remoncie). Ale nie sądzę, by i to mogło zagrozić Lajkonikowi.
      Natomiast są jeszcze małe miejscowości między Bielskiem i Cieszynem, do których kolej może dotrzeć, a na chwilę obecną monopol na transport publiczny mają tam prywatni przewoźnicy drogowi o wątpliwej renomie. I jeśli ktoś mógłby zwinąć interes przez kolej to najpewniej oni.

      1. Zwinąć to może nie (obsługują też miejsca, do których kolej nie dociera), ale zmniejszenie częstotliwości jest pewne.

      2. Przewozy regionalne zapowiedziały, że po remoncie szlaku z Dziedzic do Trzebinii będą uruchamiać pociągi z Cieszyna do Krakowa przez Zebrzydowice i Oświęcim.

  2. Skoro mowa o prędkościach, to czy po modernizacji ma być prowadzony tam w ogóle jakiś ruch towarowy, oprócz sporadycznych składów zdawczych z Czarnolesia do Skoczowa? Linia jest jednotorowa i ma trudny profil. Do Czech tamtędy nic pewnie nie będzie transportowane, bo są do tego o wiele lepsze warunki przez Petrovice bądź Chałupki. Zaś Cieszyn będzie raczej obsługiwany po staremu z Zebrzydowic.

  3. Ruch pociągów osobowych Cieszyn – Goleszów wstrzymno w 2009 roku, tak będie to już 11 lat temu. Szkoda, że tego czasu nie wykorzystano na nowe zaprojektowanie teg szlaku tak, aby linię tą nieco wyprostować i złagodzić spadki gdzie się da. Dotychczasowy przebieg jest dość kręty, co wpływa na czas jazdy. Przed 2009 rokiem czas jazdy Cieszyn – Goleszów był nieraz i bliski połowie godziny, a to nieco za długi czas, jak na tak krótki odcinek.

    Linię Skoczów – Bielsko można by odbudować, odbijając od wiślanki nieco bardzej na północ, tj. przed samym Pierśćcem, między Skoczowem-Zabawą a Kowalami, także w takim celu, aby zmniejszyć liczbę przejazdów kolejowych na ulicach: Góreckiej i Bielskiej w Skoczowie. Jakby odbudować szlaki Skoczów – Jasienica i Skoczów – Pierściec po tym samym szlaku, jak dotychczas, i na obu tych liniach puścić ruch pociągów, to wówczas mamy w Skoczowie przejazd kolejowy za przejazdem, jeden tuż za drugim.

    Można by jeszcze pomyśleć łącznicy (gdzieś koło Kowal), aby z kierunki Bielska i Jasienicy moża było bez zmiany czoła jechać w stronę Chybia. Taka łącznica miałaby sens, jakby potrzebny był przejazd pociągu Bielska do Pszczyny, ale objazdem, na wypadek nieprzejezdności odcinka Biesko-Czechowice.

    Oprócz remontu szlaku kolejowego Skoczów – Bielsko, ważne jest także, by na poważnie przemyśleć, czy nie wybudować łącznicy, umożliwiającej ominięcie Goleszowa, oraz jazdę bez zmiany czoła w relacjach Cieszyn – Wisła czy Frydek Mistek – Wisła. Może kiedyś będzie przebudowana będzie sieć kolejowa wokół Jastrzębia, to wówczas mógłby na nowo powstać szlak z Jastrzębia do Zebrzydowic, dzięki czemu mogłyby powstać połączenia, bez zmiany czoła, Jastrzębie – Cieszyn – Wisła.

    Raz po raz bywam w Wiśle czy w Ustroniu i widzę, jak z roku na rok przybywa coraz więcej turystów z CZ. Można by o nich pomyśleć, ale nie tylko o tych turystach, także o mieszkańcach, potrzebujacych sprawnie się przemieszczać pomiędzy Wisłą, Ustroniem, Goleszowem (łącznica przebiegałaby o wiele bliżej centrum Goleszowa, niż stoi obecnie stacja w Goleszowie) i Cieszynem.

    1. Wątpię by Czesi byli zainteresowaniami puszczania swoich Regionov [motoraków serii 814.0/814.1], szczególnie że wymaga to szkolenia pracowników KŚ na te pojazdy + fakt, że są to pojazdy o niewielkiej pojemności, mimo że są 2-członowe (dodam, że jeździłem nieraz), no i Wisła mogłaby być relatywnie opcją w czasie sezonu zimowego dla Czechów [PŚ w skokach narciarskich], na połączenia całoroczne założę się, że Min. Infrastruktury Rep. Czeskiej jak i kraj moravskoslezsky by nie dopłaciły nic

    2. Pociagi Wisla Glebce – lacznica goleszowska – Frydek – Ostrawica uwazam, ze na poczatek powinny jezdzic tylko w soboty i w niedziele, moze byc na odcinku Czeski Cirszyn – Frydek po tym samym RJ jak w dni rpbocze, aby nie robic na tymze odcinku niepotrzebnej rewolucji rozkladowej. Nie robilbym takich kursow bezposrednich wg dni wolnych czy ferii, gdyz swieta, dlugie weekendy i ferie inaczej wypadaja w PL i w CZ, dodatkowo ferie zimowe sa co polskie wojewodztwo troche inaczej. Ale chodzi mi tez o to, z obawiam sie nieco, ze czeska strona

  4. Takze obawialbym sie, ze czeska strona mialaby co do tego watpliwosci, ze opoznienie pociagu powstale po polskiej stronie moze spowidowac opoznienie w dojezdzie do pracy do zakladow pracy po czeskiej stronie, i poza tym opoznienie pociagu na czeskiej stronie mogloby powodowac problemy w dotrzymaniu skomunikowan i mijania sie pociagow na jednotorowych trasach. A w CZ, takze w kraju mor-sla,.o wiele wiecej osob dojezdza do pracy pociagiem, niz po polskiej stronie. Po czeskiej stronie takze wiecej pasazerow korzysta z przesiadek z pociagu na pociag, niz w po polskiej stronie – mam na mysli glownie ,,lokalki,, czyli linie lokalne, najczesciej jednotorowe.

  5. W dni robocze pociagi moglyby kursowac w relacji Wisla Glebce – lacznica goleszowska – Cieszyn – Zebrzydowice – skomunikowany autobus MZK do Jastrzebia lub moze nawet i do Wodzislawia na dworzec, na skomunikowania z wodzislawskimi pociagami, busami i autobusami.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *