GZM w kierunku Kolei Metropolitalnej

Właśnie ogłoszono przetarg na przygotowanie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Dokument ten określi, które z proponowanych rozwiązań w „Koncepcji Kolei Metropolitalnej” są możliwe do realizacji i w jakim zakresie. Realizacja całego przedsięwzięcia może potrwać prawie 20 lat.


Opracowanie Wstępnego Studium Wykonalności to złożony i skomplikowany proces. Ma potrwać około czterech lat. Gotowy dokument ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza z nich tzw. „koncepcja krótkoterminowa” dotyczy budowy nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych oraz parkingów dla samochodów. Ma także zawierać odpowiedzi dotyczące zapotrzebowania na tabor oraz lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnych. Działania na tym obszarze mają być określone do 2025 roku.

„Koncepcja docelowa” to prognoza ruchu osób, propozycja oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analiza zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać także lokalizację i wielkość obiektów zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnej.

Wykonawca ma przygotować także plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Jego zadaniem będzie również przeanalizowanie różnych modeli własności operatora Kolei Metropolitalnych – własna spółka GZM, czy też zewnętrzna. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem oraz utrzymaniem zaplecza technicznego. Dokument ma też zawierać analizy dotyczące finansowania inwestycji.

Podczas prac nad Studium wykonawca musi także wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje kolejowe przez spółkę PKP PLK SA, a także plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wstępne Studium Wykonalności to jeden z etapów procesu planistycznego. Po jego wykonaniu konieczne będzie przygotowanie kolejnych dokumentów obejmujących poszczególne odcinki zarekomendowane do realizacji.

Termin składania ofert mija 20 marca. Oferent, który zostanie wyłoniony w przetargu będzie miał około 4 lat na opracowanie Studium.

Budowa Kolei Metropolitalnej jest priorytetem od początku funkcjonowania Metropolii, która powstała dwa lata temu. W tym czasie zrodziła się jej koncepcja, wypracowana przez naukowców z Politechniki Śląskiej. Opracowano również suplement do koncepcji, zawierający propozycje zmian i uzupełnień zgłoszonych podczas konsultacji.

Jak wyglądałaby sieć kolejowa, gdy za 20 lat, przy pozytywnym rozwoju inwestycji, zrealizuje się najbardziej rozwinięty wariant? To nowe tory, między innymi od Pyskowic do Dąbrowy Górniczej oraz od Nowego Bierunia, przez Katowice i Tarnowskie Góry, do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Powstaną dodatkowe przystanki kolejowe. Koncepcja zakłada, że będzie ich finalnie około 129. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli. Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołowie (m.in. ul. Krakowska). Lekką koleją miejską moglibyśmy dojechać z Gliwic do Tychów, przez Rudę Śląską i Mikołów oraz z Gliwic do Knurowa. Inwestycjom w infrastrukturę będą towarzyszyć inwestycje w tabor – elektryczne zespoły trakcyjne i pociągi lekkiej kolei miejskiej. Według szacunków ekspertów z Politechniki Śląskiej do obsługi przyszłego systemu należy pozyskać łącznie ponad 80 pociągów.

9 komentarzy

  1. No nie wierzę, realizacja potrwa 20 lat. W jakim my regionie żyjemy, żeby czekać 20 lat na Kolej Aglomeracyjną. Zatrudnijcie kogoś z PKM, Pomorska Kolej Metropolitalna. Tam w przeciągu kilku lat zbudowano od podstaw na nieczynnych i zapomnianych liniach kolejowych kolej Aglomeracyjną, która obecnie przewozi rekordowe ilości osób, które z roku na rok coraz więcej przesiadają się z samochodów do pociągów. A u Nas musi powstać Wstępne Studium Wykonalności bo nie można wdrożyć tego co rozpoczęli i zaprojektowali studenci i wykładowcy z Politechniki Śląskiej. Czekajmy teraz jak oferent, który zostanie wyłoniony w przetargu skończy projekt w 2024 roku, potem urzędnicze sprawy do 2030 i budowa do 2040 roku. Brawo urzędnicy.

  2. Po co Wstępne Studium Wykonalności skoro koncepcja powstała dwa lata temu wypracowana przez naukowców z Politechniki Śląskiej wraz z suplementem do koncepcji, zawierający propozycje zmian i uzupełnień zgłoszonych podczas konsultacji??? Nie taniej i szybciej zacząć to wdrażać?

    1. Do koncepcji Politechniki Śląskiej mam wiele uwag.

      Np. Co to za monorail z Katowic do Pyrzowic, skoro PKM planuje remont trasy Tarnowskie Góry – Zawiercie oraz jednocześnie jest plan rozważany przebudowy odcinka linii kolejowej Katowice – Sosnowiec do pięciu torów. Czyli tak, między Katowicami a Sosonowcem, w rejonie Szopienic, są ,,planowane,,: pięciotorowa linia kolejowa, dwutorowy tramwaj i jeszcze do tego nie-wiadomo-ilu-torowy monorail do Pyrzowic, i jeszcze do Pyrzowic ma biegnąć linia zawierciańsko-tarnogórska.

      Tak to ma wyglądać??? Ciekawe, czy koncepcja Politechniki Śląskiej była konsultowana z PKP PLK ??

      Ponadto, w koncepcji Politechniki jest wspomniane o NOWEJ linii kolejowej Mikołów – Gliwice, a tak zastanawiałem się, czy nie jest taniej uspawnić istniejącą linię kolejową Gliwice – Kochłowice – Katowice Ligota, z Ligoty też się da dojechać do Mikołowa.

      Koncepcja Politechniki pomija linię Bytom – Gliwice, a ja nie wyobrażam sobie porządniej kolei aglomercyjnej w GOP-ie, bez uwzględnienai tego odcinka.

  3. »Podczas prac nad Studium wykonawca musi także wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje kolejowe przez spółkę PKP PLK SA, a także plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.«

    Ciekawe, czy koncepcja rozbudowy kolei aglomeracuyjnej w aglomeacji gdańskiej, krakowskiej, łódzkiej czy wrocławskiej też może być wykonana tylko i wyłącznie z uwzględnieniem planów budowy CPK !

  4. »Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołowie (m.in. ul. Krakowska).« Tak powinny wyglądać po kolei przystanki w ciągu Gliwice – Bytom – Katowice:
    Pyskowice, Gliwice Czerwionka, Gliwice Kuźnica, Gliwice Łabędy, Gliwice Kopernik, Gliwice, Gliwice Sośnica (ul. Reymonta), Zabrze Maciejów (C.H. M1), Zabrze Płn (w rejonie Al. Korfantego), Zabrze Biskupice, Bytom Miechowice (C.H. Plejada), Bytom Bobrek, Bytom Szombierki, Bytom, Bytom Wschód (DW 911-DK94), Chorzów Stary, Chorzów Miasto, Chorzów Uniwersytet (równoodlegle od Miasta i Batorego), Chorzów Batory, Kce Załęże, Katowice. Może kiedyś jeszcze będzie odbudowany odcinek od stacji Pyskowice Miasto i po drodze będzie przystanek Paczyna Wschód.

  5. Oprócz kształtu nwej sieci kolejowej, położenia nowych przystanków i miejsc przesiadek z pociągów na inne środki komunikacji, trzeba tez pomyśleć o nowej taryfie.

    Mianowicie trzeba zrezygnować z osobnych biletów na kolej i komuniakcje miejskie w GOP-ie i ROW-ie i stworzyć nowe biety, od razu pomyślane o podróży: podjedź ile sie da pociągiem, a dopiero potem autobuem czy tramwajem.

    Jak ja bym widział przykłady konstrukcji takiej taryfy
    np. Bilet Bytom – Katowice – Bytom: ważny sześć godzin od skasowania, autobusy na terenie Bytomia, na terenie Katowic, jeden przejazd tami jeden przejazd z powrotem pociagiem między stacjami Bytom Płn a Katowice Szopienice Płd albo też jeden przejazd tam i jeden przejazd z powrotem 820 lub 830 lub tramwajem 6

    np. Bilet Gliwice – Katowice: ważny sześć godzin od skasowania, w tym czasie bez oraniczenai autobusy p terenie miasta Gliwic, po terenie miasta Katowice, jeden przejazd tam pociągiem na odciku Gliwice Łabędy – Katowice Szop Płd, albo zamiast przejazdu pociągiem jeden przejad tam i jeden przejazd z powrotem linią 6, 840, 870, 840N przez teren miast po drodze

    np.Bilet Katowice – Bielsko: ważny dziesięć godzin od skasowania, w tym czasie jeden przejaz w pociagu tam i jeden z powrotem między stacjami: Katowice Ligota – Bielsko-Biała Mikuszowice, dodatkowo przez te dziesięć godzin bez ograniczeń jazda autobuami czy tramwajami po terenie miasta Katoice lub Bielsko-Biała, i jeszcze bez ograniczeń przez te 10 godzin jazda pociągiem Katowice Załężę/Ligota – Szpienice Płd.

    Też są porzebne takie jednodniowe bilety okrężne np. w relacjach Katowice – Rybnik, Katowice – Kraków, Katowice – Ostrawa, Katowice – Częstochowa, Katowice – Cieszyn, Katowice – Wodzisław, Tychy – Bielsko, Tychy – Sosnowiec, Tychy – Rybnik, Tychy – Gliwice, Bytom – Gliwice, i wiele innych par miast.

  6. Głupie jest też to że np połowa powiatu Mikołowskiego jest w metropolii (Mikołów, Łaziska i Wyry), a druga nie (Orzesze i Ornontowice), ale i tak uważam, że odbudowa linii lk172 dałoby świetne połączenie Tychów z Gliwicami przez Łaziska Orzesze Gierałtowice i wtedy połączenie z Mikołowem jest niepotrzebne gdyż byłyby przesiadki w Orzeszu czy w Ligocie.
    Za to linia lk 158 i 140 powinna być 2 torowa!

  7. Prawie wszystkie linie wymienione w poprzednich komentarzach istnieją. To trzeba zabrać się do REALIZACJI.

  8. Dlaczego nikt nie pomyślał o przystanku na S1 w Zabrzu między Zaborzem a Biskupicami. Wybudować tam parkingi i ludzie z tych dzielnic tam sobie dojadą, zamiast do Centrum Zabrza.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *