Wiślankę czas rozpoczynać

PKP PLK poinformowała, że kończą się prace projektowe a w marcu rozpocznie się przebudowa linii kolejowej w Beskid Śląski. Inwestycja za 460 mln zł jest współfinansowana ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Efektem inwestycji będzie zasadnicza poprawa kolejowego połączenia południa Polski ze Skoczowem, Ustroniem i Wisłą.


– Będą krótsze podróże z Katowic do Wisły Głębce. Pociągi pojadą z Goleszowa do Cieszyna – to planowane efekty inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 460 mln zł. Z Katowic do Wisły Głębce dojedziemy w ok. 1h 40 min, o ponad pół godziny szybciej niż obecnie. Na zmodernizowanych odcinkach będzie więcej pociągów. Składy pasażerskie przyspieszą miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 – 120 km/h  – czytamy w komunikacie opublikowanym przez PKP PLK

Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów. Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191). Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło. Z myślą o wygodzie i większej dostępności dla podróżnych, przebudowa obejmie 23 perony. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się a podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów. Nowe rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią zwiększenie przepustowości linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Lokalne Centrum Sterowania powstanie w Skoczowie i będzie wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana na remontowanych stacjach oraz odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych.

Przebudowa linii od Chybia do Wisły Głębce będzie podzielona na dwa etapy. Rozpocznie się od rewitalizacji linii kolejowych na trasie Bronów (Chybie) – Skoczów. Inwestycja od Skoczowa do Wisły Głębce będzie realizowana w 2021 roku. Jednocześnie, wykonawca przystąpił do prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów – Cieszyn. Szeroki zakres robót będzie wymagał zmian w komunikacji. Planowane jest, że od połowy marca do listopada Koleje Śląskie wprowadzą zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

W październiku 2019 roku PLK podpisały umowy na projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”.
Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

13 komentarzy

  1. Czy trasa Goleszów – Cieszyn będzie po remoncie „wyprostowana” albo dalej kręta?

    1. Właśnie o to chciałem się tez spytać. Przy takim rozległym remoncie, to mogliby także przebieg odcika Cieszyn – Goleszów choć nieco wyprostować, aby pociąg nie wił się tam, niczym dojazd na Semmering.

  2. Po całym remoncie 1.40 do Wisły Uzdrowisko a nie na Głebce. I pewnie SuperhiperCity na Darcie. Toż to szok. Tyle to na ET21 z Bipą w latach 80 się bujali i do Głebiec. Jak dla mnie bez emocji. Za taką kase to max 1.20 cała trasę dla przyśpieszonego 1.30 zwykły. A PIC w 1h

    1. Bo to nie chodzi aby zrobić raz a dobrze lek za jakiś rok dwa poprawiać czas o 5 minut potem znowu i tak wkoło Macieju byle kasę rozwalać i ktoś na tym lody kręcił.
      Przykład choćby braku odcinka Bielsko Skoczów to absurd tak ludzie mieliby przesiadkę np w Skoczowie czy Goleszowie co by znacznie zwiększyło korzystanie z linii oraz niewykorzystanie ezt itd.

  3. »Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191).«

    Skoczów Bajerki? Jak dobrze pamiętam, to ten przystanek miał się nazywać Skoczów Osiedle.
    Ustroń Poniwiec – mam nadzieję, że przystanek ten będzie naprzeciwko drogi do Poniwca.
    Wisła Jawornik (zamiast Wisły Obłaźca)? Artykuł nic nie pisze o tym przystanku!

  4. »Planowane jest, że od połowy marca do listopada Koleje Śląskie wprowadzą zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.«

    To do kiedy pociag jeżdżą po staremu? Czyli podróżni jadący z Katowic do Ustronia Polany i do Wisły mają się przesiadać na autobus komunikacji zastępczej w Bielsku, a podróżni z Katowic do Zabrzegu, Mnicha, Pierśća i Goleszowa mają się przesiadać na autobus w Czechowicach, natomiast jadący do Skoczowa i Ustronia mają dwie możliwości?

    Ciekawe, czy komunikacja zastępcza nie mogłaby wyruszać z Drogomyśla albo w ogóle z Cieszyna.

    Też myślę, że z myślą o turystach udających się w pasmo Czantorii i Stożka, a czas remontu Wislanki, Koleje Śląskie w porozumieniu z ČD, mogłyby reklamować połączenia Katowice – Chałupki – Bogumin – Trzyniec – Nawsie – Mosty. Z każdej stacji kolejowej od Trzyńca aż do Mostów prowadzi jakiś szlak pieszy (niekiedy i rowerowy) na szczyty tegoż pasma. Najszybsze dojście piesze od linii kolejowej 320 na GSB (Główny Szlak Beskidzki, który prowadz także między Czantorią i Stożkiem) to myślę, że będzie zielony szlak z Gródka na Mały Stożek. Dość ciekawy jest też szlak z Boconowic na Bagieniec, stamtąd jest niedaleko na Wielki Stożek. Ładne widoki są ze szlaku Bystrzyca – Pasieki – Łączka – Filipka, z Filipki można dojść i na Soszów, i na Stożek, na Czantorię. Z Bystrzycy można też podjechać rzadko kursującym autobusem do przystanku Głuchowa Kolibiska (Hluchová Kolíbíska), skąd na Mały Stożek wejdzie się może i nawet w niecałą godzinę.

    Dojeżdżając pociągiem aż do Mostów, można dojść pieszo w rejon Girowej, Tróstyku i Jaworzynki, na pewno sprawniej, niż jadąc pociągiem z Katowic do Bielska, a następnie autobusem komunikacji zastępczej do Wisły Głębiec i dopier stamtąd pieszo.

    1. Tu można widzieć głupotę braku odbudowy linii Bielsko Skoczów gdyż komunikacja zastępcza zacheci ludzi do korzystania z Bielska do Ustronia-Wisły i zamiast to wykorzystać i zrobić ten odcinek Bielsko -Skoczów i potem puścić tam pociag od razu po rewitalizacji dało by to od razu jakiś potok pasażerów.

      1. Linię Skoczów – Bielsko można by odbudować, odbijając od wiśłanki nieco bardzej na północ, tj. przed samym Pierśćcem, między Skoczowem-Zabawą a Kowalami, także w takim celu, aby zmniejszyć liczbę przejazdów kolejowych na ulicach: Góreckiej i Bielskiej w Skoczowie. Jakby odbudować szlaki Skoczów – Jasienica i Skoczów – Pierściec po tym samym szlaku, jak dotychczas, i na obu tych liniach puścić ruch pociągów, to wówczas mamy w Skoczowie przejazd kolejowy za przejazdem, jeden tuż za drugim.

        Oprócz remontu szlaku kolejowego Skoczów – Bielsko, ważne jest także, by na poważnie przemyśleć, czy nie wybudować łącznicy, umożliwiającej ominięcie Goleszowa, oraz jazdę bez zmiany czoła w relacjach Cieszyn – Wisła czy Frydek Mistek – Wisła. Może kiedyś będzie przebudowana będzie sieć kolejowa wokół Jastrzębia, to wówczas mógłby na nowo powstać szlak z Jastrzębia do Zebrzydowic, dzięki czemu mogłyby powstać połączenia, bez zmiany czoła, Jastrzębie – Cieszyn – Wisła.

        Raz po raz bywam w Wiśle czy w Ustroniu i widzę, jak z roku na rok przybywa coraz więcej turystów z CZ. Można by o nich pomyśleć, ale nie tylko o tych turystach, także o mieszkańcach, potrzebujacych sprawnie się przemieszczać pomiędzy Wisłą, Ustroniem, Goleszowem (łącznica przebiegałaby o wiele bliżej centrum Golesowa, niż stoi obecnie stacja w Goleszowie) i Cieszynem.

        Juz obecnie pisze się w medich, aby stworzyć połaczenie kolejowe Katowice – Jastrzebie, może nawet i od razu jako część nowego szlaku Katowice – Jastrzebie – Bogumin – Ostrawa.

    2. 15 marca pociągi będą jeździć w relacji Bielsko-Wisła przez Czechowice, ale ostatni planowy pociąg do Wisły pojedzie na oponach. Od 16 marca ZKA będzie zastępować wszystkie pociągi i faktycznie, zostały wyznaczone dwie linie:
      – czerwona (ekspresowa) ze Bielska przez Skoczów, Ustroń a dalej do Wisły Głębiec już z postojami na wszystkich przystankach.
      – zielona (zwykła) rozpoczynająca w Czechowicach lub Chybiu (zależy z którym pociągiem jest skomunikowana) dojeżdżająca do Ustronia obsługując wszystkie stacje pośrednie, gdzie będzie skomunikowana z autobusem ekspresowym jadącym do Głębiec. Jeśli akurat o tej porze nie ma skomunikowania na Wisłę, wtedy relacja autobusu zostaje wydłużona do Wisły Uzdrowiska.
      A więc tak, dojeżdżający do Skoczowa i Ustronia mają dwie możliwości podróży, zazwyczaj te autobusy są skomunikowane z różnymi pociągami z Katowic. Podróżujący z Chybia i okolicznych wiosek będą mieli możliwość dojazdu do samej Wisły.

      1. »15 marca pociągi będą jeździć w relacji Bielsko-Wisła przez Czechowice« od pietnastego, czy tylko dnia piętnastego? Czy tylko przez jeden dzień będą jeździć pociągi wspomnianej relacji Bielsko-Czechowice-Wisła?

        Ciekawe dlaczego postanowiono, aby KKZ wyruszała z Bielska, a nie z Drogomyśla, skąd jest blisko do DW86 (wiślanki).

        KŚ mogłyby też pomyśleć, aby eksperymentalnie otworzyć linię autobusową Łodygowice – Szczyrk – Przełęcz Salmopolska – Wisła Malinka – Wisła Nowa Osada – Wisła Uzdrowisko. Jakby taka linia autobusowa cieszyła się dobrą frekwencją, to taka inia mogłaby być wpisana w całoroczny rozkład jazdy (z gwiazdeczką, że w miesiącach zimowych może być odwołana, jak przełęcz jest nieprzejezdna)

        Taki autobus, jadący przez Szczyrk, mógłby być dobrą alternatywą na korki, które często pojawiają się w kierunku z Wisły do Ustronia w soboty i w niedziele wieczorem. Ciekawe, czy KŚ mają jakiś pomysł, jak dowieźć pasazerów autobusem komunikacji zastępczej na pociąg do Katowic, wówczas, gdy korek przed Ustroniem jest niemiłosierny, a linia kolejowa zamknięta na czas remontu.

  5. Zrobią tak że pociąg pojedzie od zagrody do zagrody. . Elfy będą wjeźdźać na Czantorię. Będzie super szlak bez wyciętych drzew bo zieloni się przywiąźą mały wiatr i znów zka. Trzeba było się przywiązać do
    podkładów jak zamykał kolej na podbeskidziu

Odpowiedz na „dddbbAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *