Wiślankę czas rozpoczynać

PKP PLK poinformowała, że kończą się prace projektowe a w marcu rozpocznie się przebudowa linii kolejowej w Beskid Śląski. Inwestycja za 460 mln zł jest współfinansowana ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Efektem inwestycji będzie zasadnicza poprawa kolejowego połączenia południa Polski ze Skoczowem, Ustroniem i Wisłą.


– Będą krótsze podróże z Katowic do Wisły Głębce. Pociągi pojadą z Goleszowa do Cieszyna – to planowane efekty inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 460 mln zł. Z Katowic do Wisły Głębce dojedziemy w ok. 1h 40 min, o ponad pół godziny szybciej niż obecnie. Na zmodernizowanych odcinkach będzie więcej pociągów. Składy pasażerskie przyspieszą miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 – 120 km/h  – czytamy w komunikacie opublikowanym przez PKP PLK

Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów. Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191). Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło. Z myślą o wygodzie i większej dostępności dla podróżnych, przebudowa obejmie 23 perony. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się a podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów. Nowe rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią zwiększenie przepustowości linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Lokalne Centrum Sterowania powstanie w Skoczowie i będzie wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana na remontowanych stacjach oraz odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych.

Przebudowa linii od Chybia do Wisły Głębce będzie podzielona na dwa etapy. Rozpocznie się od rewitalizacji linii kolejowych na trasie Bronów (Chybie) – Skoczów. Inwestycja od Skoczowa do Wisły Głębce będzie realizowana w 2021 roku. Jednocześnie, wykonawca przystąpił do prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów – Cieszyn. Szeroki zakres robót będzie wymagał zmian w komunikacji. Planowane jest, że od połowy marca do listopada Koleje Śląskie wprowadzą zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

W październiku 2019 roku PLK podpisały umowy na projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”.
Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

13 komentarzy

  1. Czy trasa Goleszów – Cieszyn będzie po remoncie „wyprostowana” albo dalej kręta?

    1. Właśnie o to chciałem się tez spytać. Przy takim rozległym remoncie, to mogliby także przebieg odcika Cieszyn – Goleszów choć nieco wyprostować, aby pociąg nie wił się tam, niczym dojazd na Semmering.

  2. Po całym remoncie 1.40 do Wisły Uzdrowisko a nie na Głebce. I pewnie SuperhiperCity na Darcie. Toż to szok. Tyle to na ET21 z Bipą w latach 80 się bujali i do Głebiec. Jak dla mnie bez emocji. Za taką kase to max 1.20 cała trasę dla przyśpieszonego 1.30 zwykły. A PIC w 1h

    1. Bo to nie chodzi aby zrobić raz a dobrze lek za jakiś rok dwa poprawiać czas o 5 minut potem znowu i tak wkoło Macieju byle kasę rozwalać i ktoś na tym lody kręcił.
      Przykład choćby braku odcinka Bielsko Skoczów to absurd tak ludzie mieliby przesiadkę np w Skoczowie czy Goleszowie co by znacznie zwiększyło korzystanie z linii oraz niewykorzystanie ezt itd.

  3. »Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191).«

    Skoczów Bajerki? Jak dobrze pamiętam, to ten przystanek miał się nazywać Skoczów Osiedle.
    Ustroń Poniwiec – mam nadzieję, że przystanek ten będzie naprzeciwko drogi do Poniwca.
    Wisła Jawornik (zamiast Wisły Obłaźca)? Artykuł nic nie pisze o tym przystanku!

  4. »Planowane jest, że od połowy marca do listopada Koleje Śląskie wprowadzą zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.«

    To do kiedy pociag jeżdżą po staremu? Czyli podróżni jadący z Katowic do Ustronia Polany i do Wisły mają się przesiadać na autobus komunikacji zastępczej w Bielsku, a podróżni z Katowic do Zabrzegu, Mnicha, Pierśća i Goleszowa mają się przesiadać na autobus w Czechowicach, natomiast jadący do Skoczowa i Ustronia mają dwie możliwości?

    Ciekawe, czy komunikacja zastępcza nie mogłaby wyruszać z Drogomyśla albo w ogóle z Cieszyna.

    Też myślę, że z myślą o turystach udających się w pasmo Czantorii i Stożka, a czas remontu Wislanki, Koleje Śląskie w porozumieniu z ČD, mogłyby reklamować połączenia Katowice – Chałupki – Bogumin – Trzyniec – Nawsie – Mosty. Z każdej stacji kolejowej od Trzyńca aż do Mostów prowadzi jakiś szlak pieszy (niekiedy i rowerowy) na szczyty tegoż pasma. Najszybsze dojście piesze od linii kolejowej 320 na GSB (Główny Szlak Beskidzki, który prowadz także między Czantorią i Stożkiem) to myślę, że będzie zielony szlak z Gródka na Mały Stożek. Dość ciekawy jest też szlak z Boconowic na Bagieniec, stamtąd jest niedaleko na Wielki Stożek. Ładne widoki są ze szlaku Bystrzyca – Pasieki – Łączka – Filipka, z Filipki można dojść i na Soszów, i na Stożek, na Czantorię. Z Bystrzycy można też podjechać rzadko kursującym autobusem do przystanku Głuchowa Kolibiska (Hluchová Kolíbíska), skąd na Mały Stożek wejdzie się może i nawet w niecałą godzinę.

    Dojeżdżając pociągiem aż do Mostów, można dojść pieszo w rejon Girowej, Tróstyku i Jaworzynki, na pewno sprawniej, niż jadąc pociągiem z Katowic do Bielska, a następnie autobusem komunikacji zastępczej do Wisły Głębiec i dopier stamtąd pieszo.

    1. Tu można widzieć głupotę braku odbudowy linii Bielsko Skoczów gdyż komunikacja zastępcza zacheci ludzi do korzystania z Bielska do Ustronia-Wisły i zamiast to wykorzystać i zrobić ten odcinek Bielsko -Skoczów i potem puścić tam pociag od razu po rewitalizacji dało by to od razu jakiś potok pasażerów.

      1. Linię Skoczów – Bielsko można by odbudować, odbijając od wiśłanki nieco bardzej na północ, tj. przed samym Pierśćcem, między Skoczowem-Zabawą a Kowalami, także w takim celu, aby zmniejszyć liczbę przejazdów kolejowych na ulicach: Góreckiej i Bielskiej w Skoczowie. Jakby odbudować szlaki Skoczów – Jasienica i Skoczów – Pierściec po tym samym szlaku, jak dotychczas, i na obu tych liniach puścić ruch pociągów, to wówczas mamy w Skoczowie przejazd kolejowy za przejazdem, jeden tuż za drugim.

        Oprócz remontu szlaku kolejowego Skoczów – Bielsko, ważne jest także, by na poważnie przemyśleć, czy nie wybudować łącznicy, umożliwiającej ominięcie Goleszowa, oraz jazdę bez zmiany czoła w relacjach Cieszyn – Wisła czy Frydek Mistek – Wisła. Może kiedyś będzie przebudowana będzie sieć kolejowa wokół Jastrzębia, to wówczas mógłby na nowo powstać szlak z Jastrzębia do Zebrzydowic, dzięki czemu mogłyby powstać połączenia, bez zmiany czoła, Jastrzębie – Cieszyn – Wisła.

        Raz po raz bywam w Wiśle czy w Ustroniu i widzę, jak z roku na rok przybywa coraz więcej turystów z CZ. Można by o nich pomyśleć, ale nie tylko o tych turystach, także o mieszkańcach, potrzebujacych sprawnie się przemieszczać pomiędzy Wisłą, Ustroniem, Goleszowem (łącznica przebiegałaby o wiele bliżej centrum Golesowa, niż stoi obecnie stacja w Goleszowie) i Cieszynem.

        Juz obecnie pisze się w medich, aby stworzyć połaczenie kolejowe Katowice – Jastrzebie, może nawet i od razu jako część nowego szlaku Katowice – Jastrzebie – Bogumin – Ostrawa.

    2. 15 marca pociągi będą jeździć w relacji Bielsko-Wisła przez Czechowice, ale ostatni planowy pociąg do Wisły pojedzie na oponach. Od 16 marca ZKA będzie zastępować wszystkie pociągi i faktycznie, zostały wyznaczone dwie linie:
      – czerwona (ekspresowa) ze Bielska przez Skoczów, Ustroń a dalej do Wisły Głębiec już z postojami na wszystkich przystankach.
      – zielona (zwykła) rozpoczynająca w Czechowicach lub Chybiu (zależy z którym pociągiem jest skomunikowana) dojeżdżająca do Ustronia obsługując wszystkie stacje pośrednie, gdzie będzie skomunikowana z autobusem ekspresowym jadącym do Głębiec. Jeśli akurat o tej porze nie ma skomunikowania na Wisłę, wtedy relacja autobusu zostaje wydłużona do Wisły Uzdrowiska.
      A więc tak, dojeżdżający do Skoczowa i Ustronia mają dwie możliwości podróży, zazwyczaj te autobusy są skomunikowane z różnymi pociągami z Katowic. Podróżujący z Chybia i okolicznych wiosek będą mieli możliwość dojazdu do samej Wisły.

      1. »15 marca pociągi będą jeździć w relacji Bielsko-Wisła przez Czechowice« od pietnastego, czy tylko dnia piętnastego? Czy tylko przez jeden dzień będą jeździć pociągi wspomnianej relacji Bielsko-Czechowice-Wisła?

        Ciekawe dlaczego postanowiono, aby KKZ wyruszała z Bielska, a nie z Drogomyśla, skąd jest blisko do DW86 (wiślanki).

        KŚ mogłyby też pomyśleć, aby eksperymentalnie otworzyć linię autobusową Łodygowice – Szczyrk – Przełęcz Salmopolska – Wisła Malinka – Wisła Nowa Osada – Wisła Uzdrowisko. Jakby taka linia autobusowa cieszyła się dobrą frekwencją, to taka inia mogłaby być wpisana w całoroczny rozkład jazdy (z gwiazdeczką, że w miesiącach zimowych może być odwołana, jak przełęcz jest nieprzejezdna)

        Taki autobus, jadący przez Szczyrk, mógłby być dobrą alternatywą na korki, które często pojawiają się w kierunku z Wisły do Ustronia w soboty i w niedziele wieczorem. Ciekawe, czy KŚ mają jakiś pomysł, jak dowieźć pasazerów autobusem komunikacji zastępczej na pociąg do Katowic, wówczas, gdy korek przed Ustroniem jest niemiłosierny, a linia kolejowa zamknięta na czas remontu.

  5. Zrobią tak że pociąg pojedzie od zagrody do zagrody. . Elfy będą wjeźdźać na Czantorię. Będzie super szlak bez wyciętych drzew bo zieloni się przywiąźą mały wiatr i znów zka. Trzeba było się przywiązać do
    podkładów jak zamykał kolej na podbeskidziu

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *