Dobry rok dla PKP Intercity?

Blisko 49 mln pasażerów wybrało w ubiegłym roku podróż z PKP Intercity. To o niemal 18 mln więcej niż w roku 2015, co oznacza wzrost aż o 57% w ciągu zaledwie 4 lat. Na wysokie zainteresowanie usługami spółki wpływa coraz większa dostępność kolei i stale rosnący komfort podróżowania. Jednak przewoźnik nie spoczywa na laurach i realizuje największy w swojej historii program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Na początku tego roku spółka może mówić o podpisanych umowach o wartości blisko 4,3 mld zł brutto, których pierwsze efekty realizacji już widać na torach.


Nowe i zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne oraz lokomotywy, inwestycje w infrastrukturę czy setki zmodernizowanych wagonów, które wożą już teraz pasażerów. Długofalowa strategia spółki zakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na ten cel ponad 7 mld zł przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i właściwymi resortami z Ministerstwem Infrastruktury na czele.

Plany PKP Intercity zakładają, że do końca 2023 r. tabor będzie w 80% nowy lub zmodernizowany. Oznacza to, że największy polski kolejowy przewoźnik kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego dochodzą ogromne inwestycje wagonowe – PKP Intercity zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów.

Wygodne fotele, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do bezprzewodowego internetu, czy wyciszenie wnętrza wagonu dzięki zabudowie nowoczesnych wózków. Z tych udogodnień już teraz korzystają osoby podróżujące z PKP Intercity wagonami, które zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu i to na aż 5 miesięcy przed wyznaczonym terminem. Pierwotnie zawarty w listopadzie 2017 r. kontrakt dotyczył 60 wagonów typu 111A i wykonania naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądem na 3. poziomie utrzymania. Warta 273 mln zł brutto umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity, co w sumie zwiększyło wartość umowy do blisko 410 mln zł brutto. Obecnie z unowocześnionych wagonów korzystają pasażerowie na trasach: Szczecin-Olsztyn, Wrocław-Olsztyn-Białystok, Lublin/Kraków-Wrocław-Zielona Góra-Szczecin oraz Lublin-Warszawa-Poznań-Szczecin/Gorzów Wielkopolski.

– Realizowany przez nas program inwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. To właśnie na tym etapie pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami. Jesteśmy na właściwym torze i cały czas nabieramy prędkości – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne. Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu jeszcze w grudniu 2017 r. dostarczył 22 wagony 144A, które zyskały m.in. zabudowę przedziałów z nowymi fotelami czy system Wi-Fi.
Kolejnych 16 wagonów, tym razem serii 111A, które po przebudowie zyskały oznaczenie 168A, dostarczyła spółka NEWAG. Nowosądecki zakład zrealizował dla PKP Intercity modernizację wagonów na jednostki bezprzedziałowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.
Z kolei 10 wagonów dla PKP Intercity zmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” (ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość podpisanego kontraktu dotyczącego wagonów typu 140A/112A wyniosła ponad 41 mln zł brutto. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła PKP Intercity 13 wagonów typu Z1, 145A i 144A przekształconych w wagony restauracyjne, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowane bezprzedziałowe wagony 2. klasy.

Na tym nie koniec inwestycji wagonowych. Zawarte przez PKP Intercity z polskimi producentami umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnych nowoczesnych pojazdów. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESA Bydgoszcz. Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 komfortowych wagonów, a finalna wartość umowy to blisko 1,03 mld zł brutto. Z tej puli PKP Intercity odebrało już wspomniane 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią z Bydgoszczy do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO. Wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie będą absolutną nowością na rynku, w przestrzeni których znajdą się wydzielone przedziały rodzinne oraz przedziały dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku.

Z kolei 81 nowych wagonów dostarczy PKP Intercity H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. W lutym 2018 r. spółki podpisały umowę na dostawę 55 jednostek z prawem opcji na 26 kolejnych, z którego skorzystał narodowy przewoźnik. Łącznie wartość kontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł brutto. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne i indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity (EIC).
Poznańska spółka zrealizuje dla PKP Intercity również modernizację 10 wagonów 145Ab na wagony restauracyjne, przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Wartość umowy obejmującej wykonanie naprawy okresowej P5 wraz z przeglądami okresowymi na trzecim poziomie utrzymania wynosi 61,4 mln zł brutto.W zmodernizowanych wagonach restauracyjnych do dyspozycji podróżnych będzie 12 stolików i 36 miejsc siedzących. Wagony będą klimatyzowane, a pasażerowie skorzystają w nich z darmowego, bezprzewodowego internetu. Ponadto, zmodernizowane wagony będą posiadać oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidzących.

Jednocześnie plany inwestycyjne obejmują modernizację i zakup nowych lokomotyw. Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało modernizację 167 spośród ok. 200 planowanych do unowocześnienia jednostek. Park taborowy wzbogacił się już o 13 lokomotyw serii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych przez ZNTK Oleśnica S.A. oraz Olkol Sp z o.o. za łączną sumę ponad 24 mln zł brutto. Ponadto spółka podpisała z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Poznański producent wykona naprawy okresowe (P5) wraz z modernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.

Przewoźnik stawia również na zakup nowych jednostek. Podczas wrześniowych targów Trako 2019 w Gdańsku PKP Intercity rozszerzyło podpisaną w maju 2018 r. z firmą NEWAG umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych o kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła tym samym do 551,4 mln zł brutto. Nowe lokomotywy będą rozwijać prędkość 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Już niebawem PKP Intercity otrzyma 8 pierwszych pojazdów, które przechodzą obecnie odbiory fabryczne. Dodatkowo na przełomie roku spółka ogłosiła postępowania na zakup 10 lekkich lokomotyw spalinowych, 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją zakupu na kolejnych 5 jednostek) oraz modernizację 20 lokomotyw elektrycznych.

PKP Intercity w ramach realizowanego programu inwestycyjnego powiększa park taborowy również o elektryczne zespoły trakcyjne.  Jednym z filarów programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana 21 sierpnia 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne od Stadler Polska będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli na wykorzystanie pojazdów na zmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniem możliwie najatrakcyjniejszego czasu przejazdu.

Przewoźnik ponadto zmodernizuje 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74, popularnie nazywanych „edytami”. Wartość umowy podpisanej w czerwcu 2019 r. z PESA Bydgoszcz to blisko 275 mln zł brutto. Podczas modernizacji pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. Klimatyzacja, wygodne fotele, dostęp do Wi-Fi, specjalne miejsca do przewozu rowerów – to tylko część z udogodnień, z których będą mogli skorzystać pasażerowie podróżujący głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce.

Obecnie park taborowy przewoźnika obejmuje 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych: 20 jednostek typu PesaDART, 20 jednostek Flirt³ oraz 20 pojazdów typu Pendolino. Również z myślą o użytkownikach już eksploatowanych EZT, PKP Intercity wprowadza w jednostkach dodatkowe udogodnienia. Od grudnia 2019 r. pasażerowie pociągów Pendolino, Flirt³ i PesaDART mają możliwość łatwego wyboru miejsc na mapie członu pociągu, w którym planują podróżować, korzystając z opcji ich graficznej wizualizacji.

Fot. PKP Intercity, Silesia Info Transport

3 komentarze

  1. Kiedy na podobne zakupy wybierze się nasza „Śmieszna Kolejka” w celu rozwijania siatki połączeń i wzmacniania istniejących???

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *