Radni za rewitalizacją linii kolejowej do Opola

Radni Rady Miejskiej podjęli w środę (29.01.2020) uchwałę w sprawie apelu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej nr 144 Tarnowskie Góry – Opole oraz połączenia jej z linią 182 do Pyrzowic.


Radni wskazywali, że połączenie jest potrzebne z uwagi na uczniów, którzy mogliby być receptą na niż demograficzny w tarnogórskich szkołach średnich; studentów, którzy mogliby podróżować do Opola i Katowic; a poprzez połączenie z linią na lotnisko – także dla turystów wylatujących w inne zakątki świata. Zwrócono także uwagę na fakt, iż mieszkańcy miejscowości leżących na odcinku od Zawadzkiego do Tarnowskich Gór pracują w tarnogórskich zakładach.

W pełni popieram koncepcję rewitalizacji linii 144. Przywrócenie połączeń pasażerskich na tej linii nie będzie wielkim problemem z uwagi na fakt, iż jest ona aktualnie utrzymywana w pełnej sprawności dla ruchu towarowego. Maksymalna prędkość wynosić może 70 km na godzinę, infrastruktura pasażerska w postaci przystanków także istnieje, choć wymaga pewnych inwestycji – mówił na sesji Wojciech Kwiatkowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. – Jeżeli marszałkowie – śląski i opolski znajdą środki na finansowanie tego połączenia, jesteśmy w stanie w okresie od pół roku do roku przygotować linię do obsługi trakcją spalinową. Połączenie 144 z linią 182 do Pyrzowic jest w założeniach projektowych – dodał.

Linia kolejowa nr 144 Tarnowskie Góry – Opole jest jednym z najstarszych szlaków kolejowych w Polsce. Łączna długość szlaku to 75 km. Otwarta w latach 1857-1858, a zbudowana przez Opolsko-Tarnogórską Spółkę Kolejową w celu obsługi znajdujących się nad Małą Panwią hut żelaza linia na odcinku Tarnowskie Góry- Zawadzkie, została zlikwidowana w 2011 roku.

„Istotnym elementem dla podejmowanych działań rewitalizacyjnych jest polityka transportowa Unii Europejskiej. Długoterminowe cele stawiane krajom członkowskim wskazują na konieczność przenoszenia samochodowego transportu towarowego na inne środki transportu. Biorąc pod uwagę uwarunkowania historyczne i geograficzne Polski, kolej jest idealnym instrumentem do realizacji postawionych celów (…) Warty odnotowania jest również fakt, iż w ostatnim czasie przystąpiono do rewitalizacji linii kolejowej 182 Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie. Otwarcie tej linii przełoży się bezspornie na liczbę osób korzystających z połączeń kolejowych do Tarnowskich Gór, a zrewitalizowana linia 144 będzie realną alternatywą dla podróżujących dotychczas samochodem w kierunku województwa opolskiego” – napisano w projekcie uchwały.

Petycję w sprawie przywrócenia połączenia można podpisać w wersji online tu:
https://www.petycjeonline.com/tak_dla_przywrocenia_linii_ko…

Wszystkie aktualne informacje o postępach w sprawie odtworzenia linii 144 można znaleźć na profilu: Linia kolejowa 144 Tarnowskie Góry Opole – Grupa działania

9 komentarzy

  1. Jak rewitalizowac ta linie, ti z przystankiem TG Sowice. Nalezy tez przedyskutowac, czy nie bylby konieczny takze przystanek na skrzyzowaniu z linia Pyskowice – Lubliniec. A jak uruchomic pociagi osobowe, to bezposrednie do Katowic. Brynek, Tworog i Strzybnica tez potrzebuja bezposrednich polaczen do stolicy wojewodztwa.

  2. Podpisałem waszą petycję, w ostatni dzień kursowania obsługę zapewniał EN57-1007, to było pożegnanie tej linii, jest potrzebna choćby małym taborem by sie miało jeździć

  3. Uchwały uchwałami, ale trzeba jeszcze nakłonić PKP, które od upadku poprzedniego ustroju gdy zmniejszył się eksport węgla traktują ten odcinek (TG-Fosowskie) jak piąte koło u wozu.
    Dla kilku par pociągów (to polski zwyczaj w materii przywracania połączeń po rewitalizacji linii) i znikomego ruchu towarowego ciężko będzie. Wiem jaka niestety jest rzeczywistość, ale wierzę też że może być inaczej.

  4. Taki obrazem pamietam sprzed 2011 roku: z tarnogorskiego dworca odjezdzajace w strone Tworoga:
    – albo pusty pociag, i to o ironio najczesciej puszczali tam dlugie EN57, pusty pociag to znaczy pociag z niewielka liczba podroznych
    – zapchany do granic mozliwosci przegubowy autobus linii 129.

  5. Radni rady miejskiej, podejmujac taka uchwale, powinni tez w tej uchwale zapisac cokolwiek na temat, ze pociag taki powinien przejac chociaz czesc pasazerow z kursujacych rownolegle do linii kolejowej autobusow.

  6. Mieszkańcy i władze lokalne bardzo chcą rewitalizacji linii lk 294 i 177 Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz, ale niestety nie mają jakoś szczęścia u dygnitarzy PLK i władz centralnych.
    Posłowie Katarzyna Dudkiewicz i Jerzy Naszkiewicz co próbowali tą linię wskrzesić nie zostali wybrani ponownie.
    A Michał Woś niby z Raciborza, a ma to w poważaniu.
    Jedyne, ze zostało to wpisana ta linia do Regionalnego programu operacyjnego (RPO) województwa opolskiego.

  7. Podobnie jest z linia 306 Prudnik -Krapkowice , MON odbudowal dla swoich potrzeb, nie wykorzystujac jej na codzien. Wpisana do programu Kolej+, Doskonaly lacznik z linia 136 pomijajacy Kedzierzyn- Kozle poprzez Gogolin( brak mostu na Odrze) I tak kolo sie zamyka!!

  8. »Radni Rady Miejskiej podjęli w środę (29.01.2020) uchwałę w sprawie apelu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej nr 144 Tarnowskie Góry – Opole oraz połączenia jej z linią 182 do Pyrzowic.«

    1. Rozumiem, że Rady Miejskiej w mieście Tarnowskie Góry
    2. Ciekawi mnie czy ZLK też jest gotów podjąć podobna uchwałę.
    3. Także mnie ciekawi, w jaki sposób linia ze Strzybnicy ma być połaczona z linią do Miasteczka.
    4. To już tylko na marginesie – do lat 90-tych była wąskotowówka Lasowice – Strzybnica, równoległa do linii kolejowej normalnotorowej. Ciekawe, czy sa jakiekolwiek plany co do tego odcinka wąskotorówki.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *