Kolej na Gminę

Dworzec kolejowy w stacji Chałupki ma nowego właściciela. 27 stycznia wójt gminy Krzyżanowice Grzegorz Utracki podpisał akt notarialny o nabyciu obiektu kolejowego od spółki PKP. Jest szansa, że pod nowym właścicielem budynek ponownie będzie pełnić swoją pierwotną funkcję.


Po 8 latach starań w końcu się udało. Gmina Krzyżanowice, w formie nieodpłatnej, nabyła dworzec kolejowy w Chałupkach. Przejęcie obiektu otwiera przed gminą nowe możliwości. Wójt Gminy ma już plany wobec budynku dworca. Oprócz przywrócenia jego pierwotnej funkcji, czyli obsługa pasażera może posłużyć również samym mieszkańcom. Dodatkowo w jego najbliższej okolicy można utworzyć centrum przesiadkowe – skomunikowanie pociągów z autobusami PKS, parking typu Park&Ride czy wypożyczalnia rowerów.

Stacja Chałupki jest ważnym granicznym węzłem komunikacyjnym obsługującym dwie linie kolejowe o znaczeniu krajowym: linię 151 (Kędzierzyn-Koźle – Chałupki/granica państwa) oraz linię 158 (Rybnik Towarowy – Chałupki) z jednym z największych węzłów kolejowych w Czechach – Boguminem. Dodatkowo stacja leży na linii kolejowej E59 która jest fragmentem międzynarodowego ciągu transportowego oraz stanowi element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Chałupki skomunikowana jest m.in. z Raciborzem, Wodzisławem Śląskim, Rybnikiem, Katowicami i Boguminem w połączeniach regionalnych. Tutaj zatrzymują się również pociągi międzynarodowe w relacjach do Ostravy, Wiednia, Pragi czy Budapesztu

Przykładem, z naszego regionu, dobrze zagospodarowanych dworców kolejowych przejętych przez gminy są m.in. Ruda Chebzie, Wodzisław Śląski czy Goczałkowice-Zdrój. Obiekt w Chałupkach może być kolejnym przykładem dobrze wykorzystanej przestrzeni kolejowej przez lokalny samorząd.

Fot. tytułowa: Patryk Farana

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

12 komentarzy

  1. W rozkładzie jazdy 2019/2020 ze stacji Chałupki można dojechać do:
    Berlin Charlottenburg, Bohumin, Brest-Centralnyi, Budapest-Nyugati, Graz Hauptbahnhof, Ostrava-Svinov, Praha Hlavni Nadrazi, Moskva Belorusskaja, Wien Hbf, oraz:
    Biała Podlaska, Bielsko-Biała Główna, Brzeg, Bydgoszcz Główna, Częstochowa, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Gliwice, Hel, Katowice, Kędzierzyn-Koźle, Kołobrzeg, Kraków Główny, Legnica, Lębork, Łeba, Łódź Widzew, Łuków, Malbork, Opole Główne, Piła Główna, Poznań Główny, Przemyśl Główny, Racibórz, Rybnik, Rzeszów Główny, Sopot, Sosnowiec, Szczecin Główny, Świnoujście, Warszawa Centralna, Wrocław Główny, Zielona Góra Główna.

    1. I jeszcze można dodać: Krzyżanowice : )

      Co do Berlina Charlottenbugu, czy te nocny pociąg w końcu ostateczie i na stałe zatrzymuje się w Chałupkach i to w obie strony?

  2. »Dodatkowo w jego najbliższej okolicy można utworzyć centrum przesiadkowe – skomunikowanie pociągów z autobusami PKS, parking typu Park&Ride czy wypożyczalnia rowerów.«

    Ciekawe, czy jest w planach, aby dworzec autobusowy w Chałupkach (obecnie koło skorzyżowania ze światłami, niedaleko zamku) przenieść pod samą stacje kolejową?

    Nastepnie, czy sa plany, aby linia autobusowa Bogumin – Hulczyn, i tak i tak jadąca przez Chałupki, miała w Chałupkach wreszcie postój?

    Ciekawe, czy sa już jakiekolwiek autobusy z Chałupek w kierunku Olzy i Wodzisławia.

    Czy linia autobusowa Ostrava Křižiková – Silheřovice Rička była wydłużona do Chałupek?
    Czy może chociaż część kursów Ostrava UAN – Starý Bohumín náměstí Svobody będzie przedłużona do stacji w Chałupkach.

    1. Na Olzę i Wodzisław nie są potrzebne autobusy, a pociągi, których mogłoby być więcej gdyby był drugi tor do Turzyczki lub mijanka w Czyżowicach:)

  3. Tak Kamil pociąg Nightjet relacji Wien Hbf – Berlin Charlottenburg zatrzymuje się na stacji w Chałupkach.

    1. Wien Hbf 22:10, Břeclav 23:07 23:50, Ostrava hl.n. 1:30 1:32, Bohumín 1:39 2:15, Chalupki 2:21 2:36, Raciborz 2:50 2:52, Kedzierzyn Kozle 3:25 3:33, Opole Glowne 4:24 4:26
      Wroclaw Glowny 5:06 5:31, Glogow 6:51 6:52, Zielona Gora 7:30 7:32, Rzepin 8:18 8:23
      Frankfurt(Oder) 8:44 8:47, Berlin Ostbahnhof zastavuje jen pro výstup 9:35 9:41, Berlin Hbf zastavuje jen pro výstup 9:48 9:53, Berlin-Charlottenburg 9:59

      Berlin-Charlottenburg 18:22, Berlin Hbf zastavuje jen pro nástup 18:30 18:43, Berlin Ostbahnhof zastavuje jen pro nástup 18:50 18:53, Frankfurt(Oder) 19:42 19:45, Rzepin 20:04 20:06, Zielona Gora 20:51 20:53, Glogow 21:31 21:32, Wroclaw Glowny 22:49 23:14, Opole Glowne 23:53 23:55, Kedzierzyn Kozle 0:46 0:47, Raciborz 1:16 1:17, Bohumín 1:40 2:20, Ostrava hl.n. 2:27 2:30, Břeclav 4:10 5:49, Wien Hbf 7:00

      To są godziny odjazdów i przyjazdów wg http://www.cd.cz (jest czeska diakrytyka, ale nie ma polskiej) przykład na jutro po południu. Według tej strony internetowej, pociąg ten w Chałupkach staje tylko w kierunku Berlina.

      Natomiast jadąc w kierunku Austrii, pociag ten tak długo stoi w Brzecławiu, że wyszukiwarka połaczeń proponuje przesiadkę w Brzecławiu, i jeszcze druga przesiadkę w Devínskiej Novej Vsi, aby do Wiednia Hbf-u przyjechać wcześniej niż bezpośredni z Berlina.

  4. Troks, Hanys: przez Chalupki piwinny jezdzic tak pociagi: jedna relacja to Kedzierzyn – Raciborz – Chalupki – Zebrzydowice – Chybie – Czechowice – Bielsko, druga relacja to: Katowice – Rybnik – Wodzislaw – Chalupki – lacznica przez Wierzbice, Gruszow (Vrbice, Hrusov) – Ostrava hl.n. – moze nawet niektore kursy do Ostrava Svinov.

      1. Taki kruczek językowy: do stacji Ostrava Svinov albo też: do Ostravy Svinova, na pewnej starej przedwojennej mapie widziałem nawet polską nazwę: Świnów, czyli można by napisać: do Ostrawy Świnowa.

        Zgadzam się z Tobą, że nie potrafię zdzierżyć, jak słyszę: z Wisły Głębce, powinno być: z Wisły Głębiec.
        Choć na przykład po polsku mówi się do Białegostoku, ale do Budapesztu, jakoś nie mówi się: do Białystoku bądź do Budypesztu.

  5. Moze czeska strona pomyslalaby o przystanku Bohumin sever, gdzies kolo autostrady D1.
    A natomiast polaczenia Chalupek z Cieszynem bylyby z przesiadka w Boguminie lub Dziecmorowicach, albo na stacji Ostrava hl.n. skad jezdza pociagi Ostrava hl.n. – Bohumin – Detmarovice – Karvina – Cesky Tesin ale i tez jezdza pociagi Ostrava hl.n. – Ostrava Stodolni – Ostrava stred – Ostrava Kuncice – Havirov – Cesky Tesin.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *