Dziewięćdziesiątka na finiszu

Pasażerowie podróżujący koleją z Cieszyna do Zebrzydowic (linia nr 90) od miesiąca korzystają z nowych, funkcjonalnych peronów na przystankach w Cieszynie Marklowicach, Pogwizdowie, Kaczycach i Kończycach. PKP PLK zakończyły prace o wartości blisko 5 mln zł z własnych środków budżetowych.


W Cieszynie Marklowicach, Pogwizdowie, Kaczycach i Kończycach od stycznia są nowe, wyższe perony.  Na przystankach zamontowano nowe wiaty i ławki oraz strefy czekania. Perony są oświetlone, lepiej oznakowane i wyposażone w gabloty informacyjne z rozkładami jazdy. Przystanki zostały doposażone w pochylnie, co w znacznym stopniu poprawia dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.  Dla osób niewidomych i niedowidzących są informacje z alfabetem Braille’a, zastosowano je w Kaczycach i Cieszynie Marklowicach na poręczach. W ramach inwestycji wartej prawie 5 mln zł wyremontowano też w obrębie przystanków tory oraz obiekty inżynieryjne.

Prace przy poprawie jakości linii nr 90 rozpoczęły się w 2018 roku między, gdy pomiędzy Cieszynem a Zebrzydowicami wymieniono tor na bezstykowy i zastosowano betonowe podkłady. W efekcie prac skróciły się czasy przejazdów – pociągi pasażerskie jadą z Cieszyna do Zebrzydowic 22 minuty, czyli o około 10 minut krócej niż przed pracami. Dzięki wyremontowaniu 10 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększył się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i na drogach. Na tę inwestycję przeznaczono ponad 24 mln zł ze środków PLK.

Remont linii 90 został przeprowadzony z wyłączeniem prac modernizacyjnych w stacji Cieszyn. A to dlatego, że PKP PLK rozpoczynają za kilka tygodni realizację projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”. I właśnie w ramach tego zadania odnowiony i zmieniony zostanie układ stacji w Cieszynie. To samo ma nastąpić w Goleszowie. Ale szczegóły tej sporej inwestycji podamy na początku marca, gdy do rozpoczęcia prac zostanie już tylko kilkanaście dni.

Fot. PKP PLK

19 komentarzy

  1. Nie zrobiona jest nie tylko stacja Cieszyn, ale i spory odcinek na zachód od niej. Będzie to robione w ramach modernizacji Cieszyna?

    1. Nie modernizacja dotyczy tylko stacji Cieszyn. Z tego co wiem na dzień dzisiejszy łącznice maja zostać takie jakie są.

      1. Ale to nawet nie jest kwestia samej łącznicy. Tak z 1000-1500 m w stronę Zebrzydowic chyba nie była ruszona.

          1. Od Cieszyna. Jadąc ewidentnie jest odczuwalna zmiana stanu torów

          2. na pewno docelowo ten ostatni kawałek tez zostanie przez PLK naprawiony,chocby z funduszu utrzymaniowego. Ale byc moze sie to stanie na koncu, po pełwnej rewitalizacji Cieszyn Skoczów

  2. No nie wiem czy tak do końca na finiszu bo wg najnowszych rewelacji w tym roku mają być wymieniane słupy trakcyjne, od Cieszyna po Zebrzydowice.

  3. Dlaczego znowu SIT wprowadza w błąd i chwali wszystko . Prace miały być zakończone w październiku do dzisiaj perony w Kaczycach tor 2 i C.Marklowicach tor 3 ( tor 2 i peron wcale nie ruszony) nie są odebrane.W Cieszynie dyżurny musi biegać do nowego centrum przesiadkowego bo brak tam jest głośnika do zapowiedz np.o ZKA,w Kończycach brak zapowiedzi poc.To są rzeczy za grosze a jednak bardzo ważne dla podróżnych.Jak to świadczy o firmie PLK S.A ?

  4. A na przejeździe kolejowym w ciągu ulicy frysztackiej od dwóch lat stoją nowe zamontowane szlabany ale nie działają i chyba już nie będę. ☹️

  5. To dobrze, że trasa kolejowa Zebrzydowice – Cieszyn zaczyna wyglądać jak należy. Jeszcze, aby trasa kolejowa Cieszyn – Goleszów wyglądała nie gorzej!

    Cieszyn Marklowice – tam są dwa perony, czy jeden peron, bo ze zdjęcia nie widzę za bardzo.

    W artykule też nie wyczytałem ani słowa, czy jest planowana budowa ścieżki pieszo-rowerowej, wraz z mostem nad Olzą, między przystankami: Cieszyn Marklowice a Chotěbuz (Kocobędz).

  6. Pewna jest jedynie śmierć i podatki. To się aż prosiło, żeby było zrobione wraz z resztą odcinka. A że nie było, widać są jakieś powody.

  7. Cieszyn Marklowice miał dwa perony, jeden wyspowy który został wyremontowany oraz drugi przy dworcu jedno krawędziowy tylko nie wiem czy on został wyremontowany.

    1. A czy jeden peron wystarczy? Bo jeśli na stacji Cieszyn Marlowice zdarza się, że mijają się (planowo lub pozaplanowo) dwa pociągi osobowe, to dwa perony byłyby na miejscu.

      1. A to przy peronie wyspowym dwa pociągi się nie wyminą, że aż trzeba do tego drugiego peronu?

        1. Ze zdjęcia wygląda, że są dwa perony, odnowiony dwukrawędziowy i nieodnowiony jednokrawędziowy – o ile dobrze widze na zdjęciu. Jechałem już kilka razy linią 90, ale nie mam w pamięci każdej stacji : ) Ze zdjęcia nie wynika, czy któryś z torów nie jest np. ślepy lub wyłączony z ruchu z jakiegoś powodu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *