Koleje Śląskie: Ponad 20 milionów

Tylu pasażerów przewiozły w roku 2019 Koleje Śląskie. W porównaniu z rokiem 2018 było to o ponad 3 miliony podróżnych więcej.


Nie jest jeszcze dokładnie znana liczba podróżnych, którą nasz kolejowy przewoźnik regionalny przewiózł w poprzednim roku. Te statystyki są jeszcze podliczane i sumowane. Pewnym jest natomiast, że bariera 20 milionów pasażerów została w roku 2019 przekroczona. To historyczny wynik dla Kolei Śląskich, które jak tylko wszystko będzie definitywnie policzone, opublikują komunikat o dokładnej liczbie przewiezionych podróżnych w roku 2019.

Takiego rezultatu można było się spodziewać. Każdego miesiąca publikowaliśmy statystyki, które prowadzi Urząd Transportu Kolejowego dotyczące ilości przewożonych podróżnych. I nie było chyba miesiąca w ubiegłym roku, by którykolwiek z miesięcy był gorszy od tego z 2018. Z czasem normą stały się miesiące w których liczba przewiezionych osób była o 20 czy 25 procent większa niż w porównywanym miesiącu 2018 roku.

Taki wynik to zobowiązanie także dla przewoźnika i jego właściciela czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Bo tych wszystkich którzy zdecydowali się wybrać kolej jako środek transportu trzeba teraz gdzieś pomieścić. A park taborowy KŚ jest taki a nie inny i nie da się żadnej jednostki powiększyć czy naciągnąć. Czas więc zacząć myśleć jak ten park powiększyć.

16 komentarzy

  1. Powinno być 120 mln, a nie 20 mln pasażerów – tak, jak w Kolejach Mazowieckich i SKM razem wziętych, bo to podobnej wielkości aglomeracje. Tymczasem mamy 4 główne linie i kilka mniejszych, dla których nie ma wystarczającej ilości taboru, żeby zapewnić normalną obsługę. Ta liczba to jest raczej obraz nędzy i dramatu kolei regionalnej na Śląsku, a nie powód do dumy.

    1. Dokładnie. Zgadzam się z przedmówcą. Dodajmy, że taki wynik zawdzięczamy „darmowym feriom” i innym podobnym akcjom tego typu – kiedy jest „za darmo” w KŚ. Gdyby takowych nie było, wówczas statystyki byłyby gorsze niż na Warmii i Mazurach.

      1. Nie wiem czy akcje typu „ferie” rzeczywiście są w to wliczone. Wtedy nie ma biletów dla młodzieży, więc nie można z automatu wyliczyć frekwencji. A szacownie „na oko” raczej nie może być brane pod uwagę.
        Jeżdżę głównie na S5, więc nie wiem jak na innych liniach, ale na tej co miesiąc widać coraz więcej pasażerów.

        1. Ale już bilety typu „Studenciak” na pewno się wliczają. I to wszystko w coraz większej ciasnocie (na S7 jest to samo, coraz więcej ludzi), a przewoźnik i Marszałek Województwa nawet nie myślą o zwiększeniu ilości taboru. Strach pomyśleć, co będzie dalej, jak te wszystkie budowane w Katowicach biurowce powstaną i zaczną zatrudniać ludzi a oni będą chcieli dojechać do pracy. Jak, czym?

    2. Dobry komentarz. Wzrosty oczywiście cieszą ale tak jak pisał przedmówca ogół przewiezionych ludzi powinien być znacznie wyższy.
      Teraz czas na zakup nowego taboru, piętrowego, wysokopojemnego i organizacji nowej bazy np w Bielsku/Częstochowie

  2. Sukcesem będą ponad 100 milionowe przewozy. Sukcesem będzie pociąg w relacji Zawiercie -Gliwice co 10 min, Bytom-Tychy co 10 min ; Pszczyna-Bielsko co 10 min; Katowice- Częstochowa co 20 minut i Katowice-Bielsko co 20 min; Katowice- Rybnik co 20 min ; Tarnowskie Góry-Oświęcim co 20 min a co godzine na reszcie linii. Taki potencjał jak ma Śląsk to nawet Warszawa nie ma. A tu okolice lublinca ogryzki rejon Czechowic i Bielska cmentarz. No ale sukces jest

    1. Oprócz zwiększenia częstotliwości kursowania ważna jest także lokalizacja stacji, przystanków, która teraz najczęściej nie przystaje do obecnych potoków podróżnych. Jedny pozytywny przykład na Śląsku, to Tychy – pokazuje, jak dobudowanie paru przystanków zwiększyło atrakcyjność tej linii. Podobnie zapomnianą trasą jest trasa Gliwice-Bytom-Katowice, gdzie po dobudowaniu paru przystanków można by naprawdę wygenerować duży ruch. To tylko parę przykładów, a ile na Śląsku jest takich innych, zapomnianych linii?

    2. Dariusz, Twoja propozycja jest przesadzona. Na trasie Hajduki (Ch. Batory) – Katowice blokują Twoje propozycje wszystko = korek jak na autostradzie w godzinie szczytu. Twoje zaproponowane takty z faktorem 2 (n.p. 10 min x 2 = 20 min) byłyby możliwe i wielkim sukcesem dla pasażerow. Ale co na to wojewoda i inni panowie szefowie ?

      1. Sprawa jest prosta – jeszcze za czasów komuny zaczęto realizować projekt pn. „Kolej Ruchu Regionalnego”. Było to w latach 80-tych, czyli środek kryzysu i wówczas kasy nie było na nic, dlatego projekt upadł, ale dziś kasa z Unii leje się szerokim strumieniem, więc dlaczego nie wrócić do tego pomysłu?

      2. Nie wiem czy jest przesadzona. Jedź do Gdyni i popatrz na skm co 7-15 min. A potencjał tam mniejszy. Dziś przy tak cennym czasie nikt nie będzie czekał na następny pociąg za godzinę bo to mija się z celem. Będę pociagi to będą ludzie. Ale pociagi na początku muszą jeździć puste by ludzie uwierzyli że są. Lepiej inwestować w transport niż darmowe przejazdy kilkoma składami

        1. Właśnie wspomniana przeze mnie KRR miała tak działać – pociągi miały jeździ co 10 min., miało zostać dobudowane o wiele więcej przystanków, niż jest obecnie. Oczywiście miało to być wydzielone torowisko, po którym nie jeżdżą IC, towarowe itd. Niestety, pomysł zarzucono.

  3. Dużym sukcesem byłby kurs Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik-Radlin-Wodzisław-Chałupki-Ostrawa – tu dodatkowo dwa trzy przystanki się kłaniają Wodzisław Miasto, Wodzisław Turzyczka oraz Gorzyce.

    Tak samo SKM na terenie Bielska a nawet pokosiłbym się niektóre kursy robić od Żywca przez Bielsko do Skoczowa-Goleszów-Cieszyn/Wisła.

    Tak samo linia Gliwice-Zabrze-Bytom, Gliwice Zabrze Makoszowy- Ruda Kochłowice-Katowice Ligota i Katowice Załęże-Katowice.

    Tu jeszcze widziałbym przyszłościowe odtworzenie linii kolejowej do Jastrzębia z Wodzisławia i dalej na Zebrzydowice-Cieszyn-Wisłę które łączyłoby Gliwice- Subregion Zachodni ze Śląskiem Cieszyńskim – Beskidami.

    1. Bielsko musi mieć kolej w stylu skm najlepiej w relacjach Zywiec- Chybie / Pszczyna oraz Kęty-Skoczow. Ewentualnie obiegi Bielsko- Czechowice-Chybie-Skoczow- Bielsko i w drugą strone

    1. To zależy jak bardzo młody jest „młody”. Do 4 lat powinien zerowy bilet mieć, ale już powyżej, bezpłatnego biletu się nie wydaje.

  4. S1 7 wagonowy ezt pietrowy takt 30 minut S5 6-pak takt 60 minut S6 4-pak takt 120 minut w wekendy 2×4-pak takt 60 minut. S7 4-pak takt 60 minut w szczycie 30 minut, S4 6-pak takt 30 minut w szczycie 15 minut. S8 4-pak takt 60 minut. A te ersatzzugi 2 -paki to jedynie na wzmocnienia lub ekspansje na Wielun, Fosowskie, Sucha. No ale to temat rzeka a składów pietrowych ni ma a 6-paki tylko na receptę

Odpowiedz na „DARIUSZAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *