90 wagonów przed terminem

PKP Intercity z końcem roku odebrało ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tym samym poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt aż pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce


PKP Intercity umowę na modernizację pierwszych 60 wagonów podpisało z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu w listopadzie 2017 r., przedmiotem której było wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania wagonów typu 111A (z prawem opcji na kolejne 30), które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość kontraktu wyniosła ponad 273 mln złotych brutto. PKP Intercity wykorzystało zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzyło kontrakt w październiku 2018 roku o modernizację kolejnych 30 wagonów. Łączna wartość kontraktu wzrosła do blisko 410 mln zł brutto.

Zadanie modernizacji 90 wagonów zostało zrealizowane z udziałem finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinansowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.

Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok,
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście,
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

Obecnie włączane są do pociągów:

  • IC Bolko relacji Szczecin – Lublin – Szczecin,
  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk,
  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa,
  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław,
  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin,
  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław,
  • IC Korfanty relacji Wrocław – Katowice – Wrocław,
  • IC Pomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia,
  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa.

Od 27 stycznia 2020 roku zmodernizowane wagony będą włączane także do składu IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa.

Z pierwszych zmodernizowanych wagonów pasażerowie mogli korzystać już w grudniu 2018 roku. Przez cały ubiegły rok FPS H. Cegielski konsekwentnie przekazywała PKP Intercity kolejne pojazdy. Podpisana w listopadzie 2017 roku umowa zakładała, że producent miał 30 miesięcy na wykonanie zamówienia. Zakończenie go teraz oznacza, że H. Cegielski zmodernizował wszystkie wagony aż pięć miesięcy przed wymaganym terminem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *