Bombardier a śląski monorail

Kilka tygodni temu firma Bombardier na konferencji kolejowej w urzędzie marszałkowskim pokazała projekt monorailu, czyli lekkiej kolejki, która miałaby czy mogłaby powstać w naszym regionie. Zwróciliśmy się w więc do producenta o więcej szczegółów dotyczących potencjalnego projektu.


Nasza Metropolia mierzy się z wielkimi wyzwaniami – zapchane ulice, niedostatek przestrzeni do budowy miejsc do parkowania i nowych linii tradycyjnych środków transportu publicznego, wydłużający się czas podróży. Tylko ok. 15% spośród mieszkańców ponad dwumilionowej Metropolii korzysta z transportu publicznego. Pozostali skazani są na transport indywidualny i najczęściej wybierają swoje samochody. Doświadczenia światowe wskazują, że w miastach i konurbacjach transport publiczny odgrywa bardzo istotną rolę. W Warszawie prawie 50%, w Berlinie, Londynie, Nowym Jorku ok 70% mieszkańców regularnie korzysta z tramwajów, kolei, metra, autobusów, czyli innych, niż własne auto, form podróżowania. Te środki komunikacji zbiorowej współpracują i uzupełniają się wzajemnie, tworząc sieć połączeń wygodnych, szybkich i bezpiecznych – organizm komunikacyjny.

Politechnika Śląska, na zlecenie Metropolii, opracowała koncepcję Kolei Metropolitalnej. Wskazuje ona szereg wariantów i kierunków działania od bardziej zachowawczych, po bardziej ambitne. Rewitalizacja istniejących
szlaków kolejowych i tramwajowych wydaje się programem obowiązkowym. Ocena istniejących i przyszłych potoków pasażerskich wskazuje, że kluczowymi arteriami komunikacyjnymi są linie Wschód – Zachód (Dąbrowa Górnicza – Gliwice) oraz Północ – Południe (Tarnowskie Góry – Tychy). W koncepcji znalazła się sugestia, że te arterie zasługują na poważne rozpatrzenie budowy lekkiego metra. Warto dodać, że proponowany monorail jest odmianą lekkiego metra więc w odniesieniu do koncepcji kolei metropolitalnej doskonale się wpisuje.
Poza tym, koncepcja zaleca też utworzenie połączenia Katowice – Sosnowiec – Siemianowice – Czeladź – lotnisko Pyrzowice za pomocą systemu lekkiego metra typu monorail. O tym, którędy dokładnie będzie przebiegać trasa lekkiego metra nadziemnego, zdecydują władze i mieszkańcy. Wkrótce powstanie studium wykonalności dla Metropolii, które zapewne ujmie również i tę formę transportu szynowego.

Pomysł na monorail ma szansę na szybką realizację. Budowa trwa maksymalnie 4 lata od podpisania umowy. Warunkiem sukcesu jest zgodna wola większości zainteresowanych stron, pozyskanie finansowania, np. ze
środków UE oraz uzupełniającego np. z krajowych środków centralnych lub finansowania komercyjnego. W idealnych warunkach już od 2021 lub 2022 mógłby zostać rozpisany przetarg, by jak najszybciej rozpoczęła się
budowa. Pierwszy odcinek monoraila mógłby być wówczas gotowy już w roku 2027.

Największe zalety systemu monorail to minimalne zapotrzebowanie na przestrzeń, gdyż tor jest wyniesiony ponad poziom gruntu na estakadzie opartej na betonowych podporach i nie stanowi granicy pomiędzy częściami miejscowości, przez które biegnie. Postawienie estakad jest szybkie i mało uciążliwe dla mieszkańców i – co nie pozostaje bez znaczenia dla przeprowadzenia inwestycji – gwarantuje niewielką ingerencję w prawa własności terenów. Inny atut monoraila to m.in. niski poziom hałasu oraz brak konieczności kopania pod ziemią, co na naszych terenach może być ryzykowne (szkody górnicze). Szacuje się, że koszt inwestycji monorail, zwany lekkim metrem, to koszt dużo niższy od kosztu budowy tradycyjnego metra w tunelu podziemnym, minimalne wyłączenie arterii komunikacyjnych miasta na czas budowy spowodowane wznoszeniem konstrukcji nośnych. Największym wyzwaniem jest fakt, że takich innowacyjnych systemów w Polsce nie ma. Są w Ameryce
Południowej i Północnej, Azji oraz w krajach arabskich. Tam, gdzie rozwój organizmów miejskich jest największy, a miejsca brakuje. Tym samym pierwsze miasto w Polsce, które zdecyduje się na monoraila, może z niego uczynić innowacyjny wyróżnik i wyznaczyć nowe standardy w komunikacji zbiorowej w naszym kraju

Monorail został zaprojektowany z myślą o ochronie środowiska. Lekkie pojazdy to mniejsze zużycie energii, a także zerowa emisja dwutlenku węgla i niski poziom hałasu. Lżejsze podpory, dzięki lekkości pojazdów, to
mniej strat w produkcji i transporcie prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych, a także mniejsze zapotrzebowanie na miejsce. Istotą zastosowania systemu monorail jest współistnienie z innymi systemami
przy praktycznym braku kolizji z obecnymi i przyszłymi szlakami komunikacyjnymi. Monorail, jako „lekkie metro”, idealnie wpasowuje się w istniejący system transportu zbiorowego każdego miasta.

Patrząc na naszą Metropolię jako całość, mamy najwięcej do nadgonienia właśnie w obszarze transportu publicznego. Poziom sprywatyzowania tej gałęzi transportu w naszym regionie jest najwyższy. To stwarza ogromny potencjał do rozwoju. Dodać należy, że realizacja takiego projektu może być dużym zastrzykiem innowacji dla miejscowego przemysłu i innych sfer życia. Istotną zaletą ekonomiczną jest także geograficzna bliskość naturalnych zasobów kompetencyjnych i miejsca realizacji projektu, co też należy brać pod uwagę przy rozpatrywaniu argumentów za i przeciw przy budowie monoraila.

ppz: Monorail w Sao Paulo

Fot. Bombardier

6 komentarzy

  1. Cytat „Tylko ok. 15% spośród mieszkańców ponad dwumilionowej Metropolii korzysta z transportu publicznego.” Dlaczego? Z mojego punktu widzenia to stan infrastruktury. Dlatego, 1 cytat ” Rewitalizacja istniejących szlaków kolejowych i tramwajowych wydaje się programem obowiązkowym. ” Zamiast 4 lata na budowę monorail czekać (rok 2027 !!!), o kosztach nie ma mowy !, należy to co istnieje wyremontować na poziom wieku XXI. Dodatkowo, 2 cytat ” środki komunikacji zbiorowej współpracują i uzupełniają się wzajemnie, tworząc sieć połączeń wygodnych, szybkich i bezpiecznych – organizm komunikacyjny.” Bombardier powinien zamiast wagony-zabawki z projektu monorail przedstawiać, powinien zaoferować KŚ nowoczesne wagony piętrowe i dwupiętrowe. Tu także EU dosypie milionów subwencji. Rewitalizacja istniejących szlaków kolejowych odczują pozytywnie także pasażerowie Intercity i Polregio.

    Jeżeli jest mowa o dwumilionowej Metropolii to proszę nie zapomnieć, że Rybnik, Jastrzębie Zdrój, Bielsko-Biała i Cieszyn także leżą w woj. śląskim !!!!!! Ale to TYLKO 1 milion obywateli.

    1. Dokładnie Subregion Zachodni – Kraj Górnej Odry to nie tylko Rybnik i Jastrzębie , ale Wodzisław, Racibórz, Żory, Radlin, Rydułtowy Pszów ( te miasto tez ma tory i mogłoby mieć połączenie nimi z Raciborzem czy Wodzisławiem.
      Tu należy wspomnieć o braku transportu publicznego na szlaku który zawsze był obsługiwany przez kolej czy autobus, a mianowicie połańczanie Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik-Radlin-Wodzisław-Jastrzębie-Cieszyn i Wisłę.
      Co do Bielska brakuje SKM oraz połączenia z Skoczowem i dalej do Cieszyna.
      Tu trzeba powiedzieć jeszcze, że kompletnie odcięte klejowo jest Opole ze Śląskiem na południu brakuje linii Racławice Śląskie- Głubczyce-Racibórz która mogłaby być naturalnie wydłużona do Pszowa.

    2. Cytat „Tylko ok. 15% spośród mieszkańców ponad dwumilionowej Metropolii korzysta z transportu publicznego.” Dlaczego? Dodatkowe przyczyny bym dodał takie:
      – brak wspólnych biletów na kolej i komunikację miejską, tzn. tolerowanie osobnych biletów na kolej i kom miej
      – brak przystanków kolejowych we współcześnie koniecznych miejscach (Zabrze koło M1, Tarnowskie Góry Osada Jana, Bytom Szombierki, Gliwice Sośnica, południe Rudy Śl, Gliwice Kopernik, Zabrze Zachód, Szczygłowice ul. Zwycięstwa, Gorzyce i wiele inych)
      – archaiczne trasy wielu linii autobusowych, lub brak dobrego połączenia autobusowego pomiędzy wieloma parami miast czy gmin, nawet, jak dwie miejscowości łączy całkiem dobra droga, przykładami takich par miejscowości mogą być: Katowice – Piekary, Gliwice – Orzesze, Gliwice – Rybnik, Gliwice – Chorzów, Zbrosławice – Tworóg, Pyskowice – Bytom, Radzionków – Katowice, Bytom – Będzin.

    3. Bombardier może zaoferować wagony piętrowe, nie ma problemu, tylko po co, skoro Śmieszna Kolejka i Marszałek Województwa i tak ich nie kupią. Przecież taboru jest wystarczająco dużo – do pociągu, gdzie jest 150 miejsc siedzących wchodzi 300 ludzi, nie ma problemu, a przecież jeszcze są półki na bagaże, gdzie marnuje się tyle miejsca. Przecież tam też jeszcze parę osób się zmieści. Ostatnia promocja „Ferie 2020” pokazała, że nasze pociągi są bardzo pojemne.

  2. reprezentanci kolei ślaskich sukcesywnie rozwalaja trasy i połączenia kolejowe, proszę spojrzeć na rozkłady jazdy z poczatków działania kolei śląskich… co z tego zostało? zapchana linia gliwice-zawiercie i katowice-bielsko, brak jakiejkolwiek cykliczności i sensownej organizacji… no ale sukces katowice-cieszyn, heh

  3. Budować morail?
    Z Katowic do Pyrzowic?
    Czyli na odcinku Katowice – Sosnowiec równolegle do siebie mają bignąć:
    -kolej
    -tramwaj
    -droga ekspresowa, z której korzystają też autobusy miejskie

    Jadąc od czasu do czasu pociągiem z Katowic do Sosnowca, widzę, jak wygląda linia kolejowa, a tuż obok linia tramwajowa, i jeszcze ma być monorail?

    Po co budować trzeci środek transportu? Przecież tuż obok pyrzowickiego lotniska są tor kolejowe z nieużywanej linii Tarnowskie Góry – Siewierz – Zawiercie. Wyremontować te tory tak aby pociąg normalnotorowy mógł z Pyrzowic jechać praktycznie gdziekolwiek.

    Pomyśleć o nowych łącznikach kolejowych Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Miasteczko Śląskie Brynica – Radzionków przez Świerklaniec i wówczas możemy mieć piękne połaczenia Pyrzowic z Katowicami.

    Docelowo pociągi powinny kursowac w trójkącie: Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Balice – Kraków, Pyrzowice – Katowice – Ostrava – lotnisko Ostrava Mošnov i stamtąd do Balic.

    Nie mogę się nadziwić, jak kolej do Balic można było zakończyc na ślep, przecież można było linię tą tak skonstruować, aby pociągi z Krakowa jadące na Balice dalej gdzieś koło Krzeszowic dobijał do starej trasy i pociąg mógłby jechać dalej w stronę Katowic.

Odpowiedz na „KamilAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *