Kolej na 130

Jeszcze niedawno narzekaliśmy, że prędkość z którą poruszają się pociągi osobowe w naszym regionie zamyka się w 120 km/h. A tymczasem od nowego rozkładu są połączenia Kolei Śląskich, którymi podróżujemy 10 km na godzinę szybciej. Tylko na jednej linii. Ale są…


Od grudnia 2019 z prędkością 130 km/h podróżujemy na odcinkach Katowice Piotrowice – Tychy, Tychy – Pszczyna i Pszczyna – Goczałkowice Zdrój. Sprawa dotyczy pociągów przyspieszonych kursujących tym szlakiem. Mowa o tych, które w dni robocze łączą Katowice z Bielskiem-Białą czy Żywcem. Organoleptycznie stwierdziliśmy, że również z taka prędkością na wymienionych wyżej traktach porusza się weekendowy Rachowiec.

Połączeniami zwykłej kategorii Os, czyli osobowymi, w dalszym ciągu poruszamy się z prędkością 120 km/h. Trudno jednak nie zuważyć, że linia S5 na odcinku Katowice – Bielsko-Biała Główna to szlak, którym każdego roku podróżujemy coraz szybciej. W tej chwili przejazd pociągiem osobowym pomiędzy tymi miastami zajmuje dokładnie godzinę. A po drodze mamy na trasie aż 15 stacji i przystanków. Kurs przyspieszony łączy te miasta w 47 minut zatrzymując się zaledwie na 5 stacjach.

Cieszy to, że u nas pojawiły się już połączenia z taką prędkością handlową, jednak jesteśmy zdania, że są i inne miejsca na naszej kolejowej mapie, po której pociągi mogłyby jeździć z taka prędkością. Choćby linia S1 na odcinku Dabrowa Górnicza – Zawiercie, gdzie również są predyspozycje do zwiększenia prędkości, po której, szczególnie przyspieszone pociągi osobowe mogłyby się przemieszczać…

12 komentarzy

  1. To jest żenujące, że ta Śmieszna Kolejka kupuje pociągi na 160, a po ilu? 10 latach?! Uruchamiają 2 pociągi na 130, to jest śmiech na sali. Z tego co wiem, to ta patologia jeździ na S1 z Vmax 110.

    1. Sęk w tym, że wszystkie nowe pociągi są produkowane z założeniem na V max 160 km/h. Takie produkuje zarówno „Pesa” jak i „Newag”, zatem nikt specjalnie dla Śmiesznej Kolejki nie będzie produkował innych pociągów. Inna sprawa, że u nas te 160 to one nie mają gdzie jeździć, zresztą – przy takim zagęszczeniu stacji praktycznie nigdy to nie będzie możliwe (czas rozpędzania się i hamowania do 160 jest chyba dłuższy, niż odległość między większością stacji).

      1. Swego czasu PR Opole jeździło 160 pomiędzy Wrocławiem a Opolem na zwykłych osobówkach. Dało się, więc nie pieprz głupot. Poza tym na S5/S6 spokojnie można wszystko trasować na 130/140. A na S1 wszystkie przyspieszone na 120. Bo przecież… nie można normalnie 120, wszystko musi iść na 110. Żenada.

        Darujcie sobie te głupie argumenty o odległościach między stacjami, bo widać, że na Śląsku jesteście jeszcze mentalnie w poprzedniej epoce.

        1. Jaki zatem jest czas rozpędzania pociagu do prędkości 160 km/h a potem droga hamowania? Średnia odległości między stacjami na Śląsku to ok. 3 km, gdzieniegdzie jest więcej, więc nie sądzę, żeby w tych warunkach rozpędzanie się do 160 miało jakikolwiek sens.

    2. Zwiększona prędkość szlakowa jest na linii 139 dopiero od 3 lat. Wszystkie pociągi KŚ są trasowane na 120km/h tam gdzie to możliwe. Osiągniecie przez pociągi KŚ prędkości 130 km/h jest możliwe od niedawna, ponieważ potrzebny był kurs na symulatorze dla maszynistów. Przy prędkości 140 km/h potrzebny jest już pomocnik w kabinie maszynisty.

  2. Powyżej 130km/h dwóch maszynistów a czy KŚ mogą sobie na to pozwolić przy braku rąk do pracy😉

  3. Trolls gonna troll, standardowo.
    Nie przejmujmy się osobnikami, którzy wszystko by chcieli „szybko”x”dobrze” i może jeszcze x”tanio”… a i tak będą narzekać i flejmować. Nawet, jeśli problemy nie będą ich dotyczyć.

    Małymi kroczkami do przodu!

  4. To że pociągi pojadą 130 to dobrze. Niedobrze, że na tej linii są też ograniczenia prędkości np. między Tychami a Żwakowem przy ogródkach działkowych, przy wjeździe na stacje Tychy od strony Katowic, czy przy wjeździe do Pszczyny też od strony Katowic. Przy wjeździe od strony Czechowic pociągi również zwalniają. Kiedyś zarówno do Tychów jak do Pszczyny pociągi wjeżdżały na pełnej prędkości.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *