LK 142 (prawie) przejezdna

Pierwsze pociągi towarowe pojechały w ubiegłym tygodniu wyremontowaną linią 142, która po wielomiesięcznym remoncie wróciła na mapę czynnych połączeń. Nie da się nią dojechać jeszcze od Ochojca do dworca Katowice Ligota, ale najważniejsza część szlaku prowadząca od tyskiego Mąkołowca przez katowickie Kostuchnę, Murcki i Ochojec do Muchowca została oddana do użytku.


Choć nie dysponujemy jeszcze zdjęciem jakiekolwiek składu, który przebrnął tamtędy musicie nam uwierzyć na słowo, bo informacja jest potwierdzona w kilku miejscach i stąd można ogłosić, że pociągi wróciły na ten szlak. Dzisiaj też, ze zrozumiałych odpuściliśmy polowanie na fotkę, choć wiemy, że coś tam tamtędy pojedzie… Jak się również dowiedzieliśmy, będą jeszcze wstrzymania ruchu na pewien czas w celach sprawdzenia jakości wykonanych prac i zamontowanych na szlaku urządzeń. Ale generalnie towarówki mogą już korzystać z czegoś co można nazwać południową obwodnicą Katowic.

Co daje zakończenie prac na tym szlaku? Największą korzyść powinni odczuć pasażerowie korzystający z katowickiego dworca. Drożność linii 142 oznacza, że pociągi towarowe wjeżdżające do stolicy województwa śląskiego, a kierujące się potem w stronę Sosnowca czy Mysłowic będą pozbawione zostaną konieczności przejeżdżania przez główny dworzec, co szczególnie w godzinach szczytu, znacznie komplikuje życie podróżnym i przewoźnikom pasażerskim.

Docelowo, po oddaniu do ruchu odcinka z Ochojca do Ligoty, wróci możliwość skierowania tą linia pociągów pasażerskich w przypadku wystąpienia utrudnień na fragmencie linii 139 pomiędzy p.o. Mąkołowiec a właśnie Katowicami Ligotą. A my w tym czasie postaramy się sprawdzić jak przywrócona drożność linii 142 wpłynie na odciążenie głównego katowickiego dworca pasażerskiego pod kątem przejeżdżających tam tranzytem pociągów towarowych.

Foto: Tymoteusz Muszala (MajoDron)

12 komentarzy

  1. Dlaczego osunięto przystanki osobowe w Ochojcu, Kostuchnie i Murckach?
    Dlaczego nie przesunąć pociągów linii S4 i S41 na Tychy na linię lk142 co zbytnio czasu by nie wydłużyło, a dało świetne połączenie z centrem Katowic i Tych ludziom z Ochojca, Kostuchny i Murcek, a ludzie z Piotrowic i Podlesia mogliby mieć dodatkowe pociągi z zatrzymania pociągów linii S6 i S61.

    1. Dlaczego usunięto? Ponieważ nasza władza nie jest zainteresowana powrotem pociągów na przystanki osobowe w Ochojcu, Kostuchnie i Murckach. Więc tak jak w przypadku linii kolejowej Wyczerpy-Chorzew Siemkowice, tak i w tym wypadku PKP PLK zdecydowało zlikwidować perony, a w razie potrzeby to miasto Katowice ma sobie wybudować nowe perony. Dla mnie to też jest chore, że linia 142 została linią towarową. Już w tej chwili autobusem linii 689 w godzinach szczytu jedzie się ponad godzinę. Pociągiem przy prędkości 80km/h przejedzie się tą trasą w 20 minut. Co najlepsze byłaby to najlepsza alternatywa dla mieszkańców Ochojca i Kostuchny. W Murckach dworzec jest daleko od zabudowań i jedynie busik 973 mógłby dowozić pasażerów do stacji, ale Ochojec naprzykład leży blisko szpitala przy ruchliwej ulicy Jankego, a Kostuchna blisko Boya Żeleńskiego. Można by wtedy przesunąć pociągi inii S4 i S41 na linię 142 czasu nie wydłuży, a da świetne połączenie z centrem Katowic i Tych ludziom z Ochojca, Kostuchny i Murcek, a ludzie z Piotrowic i Podlesia mogliby mieć dodatkowe pociągi z zatrzymania pociągów linii S6 i S61. Tak jest w planach Kolei Metropolitarnej ale póki co ani widu ani słuchu. Może zmieni się to gdy stacja Katowice Kostuchna zostanie ukończona, bo gdzieś te towarowe trzeba na bok wstawić by nie opóźnić osobówki albo stworzyć mijankę ponieważ cała linia 142 jest linią jednotorową.

  2. Narazie żadnej korzyści pasażerowie korzystający z katowickiego dworca nie odczuwają. Przykład: w piątek ok. godziny 13 przejechał pociąg przez Katowice pociąg towarowy z węglem od strony Ligoty w kierunku Mysłowic. W dalszym ciągu pociągi z kontenerami są kierowane przez Katowice. W czwartek sytuacja była taka, że pociąg, który miał jechać linią 142 został przekierowany przez Katowice, ostatecznie na tą chwilę na dzień po linii 142 kursuje kilka pociągów na dzień. Widzę, że w dalszym ciągu po remoncie linii przewoźnicy nie są zainteresowani jeździć linią 142, tylko wszystko wali na 139, a tak być nie powinno. Myślę, że po otwarciu Ochojca wszystko się zmieni.

    1. Natychmaistowy zakaz przejazdow tranzytowych pociagow towarowych na trasie 1. Myslowice – Gliwice i 2.Zawiecie – Katowice. Alternatywa dla 1, sa linie kolejowe 1.1. Myslowice – Siemianowice- Chorzow Stary – Bytom – Zabrze Biskupice – Gliwice, oraz 1.2. Myslowice – Muchowiec – Ligota – Halemba – Gliwice. Dla 2. stoi tzw. linia warszawsko-wiedenska 2. Zawiercie – Maczki – Oswiecim – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice. To jest natychmiastowa alternatywa bez wydawania miliardow, ktorych nie ma, na 4-torowa rozbudowe. Tutaj musza marszalek i KSL wywierac nacisk na PKP Cargo i PKP PLK.

      1. No ale co z tego jak w dyspozyturze nikt nie panuje nad tym co się dzieje i ktoś tam zatwierdza trasy pociągów. Ostatnio pełno towarowych jeździ przez Katowice. W Kostuchnie od dwóch czy trzech dni nie widziałem pociągu. To po co ten remont był???

  3. Taka jest polityka PKP od pewnego czasu. Jeśli uznają, że jakaś linia ma mieć priorytet towarowy, to dążą do likwidacji wszystkich przystanków. Tam gdzie teraz jeździ Kubalonka, też były przymiarki do rozebrania infrastruktury pasażerskiej albo w najlepszym razie do pozostawienia jej dalszej samodegradacji. W końcu udało się ją zachować, a nawet i polepszyć. I tutaj jest pole do działania dla władz wojewódzkich no i ludzi z GZM, jeśli komuś zależy by po LK 142 rzeczywiście odbywał się ruch osobowy. Na pewno są tutaj warunki do kolei podmiejskiej. Trzeba byłoby nieco przesunąć perony w Kostuchnie, Ochojec może zostać tam gdzie jest. Przystanek w Murckach do dyskusji. Warto byłoby też pomyśleć o dodatkowym postoju gdzieś w okolicach na północ od Mąkołowca.

  4. Ludzie ogarnijcie się! Żyjecie w Polsce, w regionie gdzie szegolnie w wlodarze transport kolejowy mają w d… Więc jeśli sami nie zaczniecie wywierać na nich presji to nic się nie zmieni.

    1. Masz jakiś pomysł jak wywrzeć tą presję? Iść z banerami i marszem na Urząd Marszałkowski? Ten portal i nasze „gorzkie żale” wylewane w komentarzach na tym portalu są trochę formą wywierania nacisku i pokazywania, co należałoby zmienić, ale jak widać, jest to głos wołającego na puszczy.

      1. Drogi Slawku, to prawda. Ale nadziela lezy w tym ze nawet kropla wody twardy kamien przedziurawi. Ale to trwa laty, tysiace lat.

      2. Dokładnie tak. Zróbcie patycje, protest pod urzędem, zablokujcie droge, utrudnijcie życie jakiemuś urzedasowi który jest za to odpowiedzialny. Wytrwałość i chęć osiągnięcia celu jest jedyną drogą do sukcesu. Po jakims czasie beton skruszeje dla świętego spokoju.

        1. A wylewanie tutaj żali jest naprawdę najmniej skutcznynym sposobem.Chyba że szanowna redakcja coś jest potem w tej sprawie pomoc.

  5. Ludzi czy nikt nad tym nie panuje??? Remont linii kolejowej się skończył, a towarowe dalej jeżdżą przez Katowice. I to całe kochorty. Czy w tej dyspozyturze to jakieś jaja się wyprawia? To po co był ten remont???

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *