Kolejowe przystanki na żądanie

Od niedzieli 15 grudnia br. po raz pierwszy w Polsce uruchomiono kolejowe przystanki na żądanie, oznaczone w rozkładzie symbolem trójkąta. Taką innowację na polskiej kolei wprowadziły Koleje Dolnośląskie.


Wytypowane przystanki do fazy pilotażowej to Nowa Wieś Legnicka i Krzyżowa na liniach: D5 (Legnica – Kudowa Zdrój) oraz D16 (Wrocław Główny – Bielawa Zachodnia). Po zakończeniu fazy pilotażowej i zebraniu doświadczeń przystanki na żądanie pojawią się także na innych liniach oraz u innych przewoźników

Na plakatowych rozkładach jazdy będą prezentowały się następująco:

Podróżny zamierzający wsiąść do pociągu na przystanku, który jest ujęty w rozkładzie jazdy jako „postój na żądanie”, zobowiązany jest oczekiwać na przyjazd pociągu w miejscu widocznym dla maszynisty.

Podróżny zamierzający wysiąść z pociągu na przystanku, który jest ujęty w rozkładzie jazdy jako „postój na żądanie”, zobowiązany jest zgłosić ten fakt pracownikowi drużyny konduktorskiej, najpóźniej na stacji poprzedzającej przystanek oznaczony jako „postój na żądanie”.

Na przystankach na żądanie bezpośrednio na peronie znajduje się specjalny piktogram przygotowany przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK.

2 komentarze

  1. W NiemczechL jak pojeździłem trochę tamtejszymi pociągami, to nieraz słyszałem komunikat: nächste Halt ist …, wenn Sie aussteigen möchten, bitte Haltewünscht bettätigen, nieco później ten komunikat poprawiono na: nächste Halt ist …, wenn Sie aussteigen möchten, bitte JETZT Haltewünscht bettätigen – jak się domyślam, ta zmiana nastąpiła prawdopodobnie dlatego, że podróżni zbyt późno ogłaszali chęć wysiadania z pociągu na przystanku na żadanie (Wünschthalt). Co się tyczy wsiadania na przystanku na żądanie, w Niemczech obowiązują podobne zasady, jak przedstawione w artykule na sieci KD, to znaczy podróży ma obowiązek znajdować się w widocznym dla maszynisty miejscu na peronie i ma dać wyraźny znak ręką, że chce wsiąść do pociągu.

  2. W Czechach, na kolejowych przystankach na żądanie, przy wsiadaniu oboiązują podobne zasady, jak w Niemczech i na sieci KD. Ale na linii Ostravice – Frýdlant nad Ostravicí, przekonałem się kiedyś, że jeżeli pociag w RJ na przystanek na żądanie, to należy spodziewać się, że przy samej obecności podróżnych na peronie, maszynista powinien zatrzymać pociąg, aby umożliwić wsiadanie. Natomiast, jeśli dany kurs pociągu w RJ ma zaznaczona pionową kreskę (pociąg nie zatrzymuje się), to pomimo jakiegokolwiek machania ręką z peronu, skład pociągu przejedzie koło podróznego (podróżnych), jakby jego (ich) na peronie w ogóle nie było.

    Co się tyczy wysiadania, to komunikat w pociągu najczęściej brzmi: příští zastávka: … – zastávka na známení, pro výstup stiskněte tlačitko.

    Ale jak już ktoś z podróżnych naciśnie przycisk w celu wysiadania na takim przystanku, wówczas pociąg gada: zastavka …. zastávíme – czyli: zatrzymamy się (drogi podróżny, nie martw się, czy staniemy, czy nie bo już jest roztrzygnięte, że staniemy i nie trzeba już przycisku dalej naciskać).

    W Czechach przystanek na żądanei to: zastávka na známení.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *