Leo na dobre w Polsce

Leo Express opublikował rozkład jazdy połączenia kolejowego między Pragą a Wrocławiem. Kursowanie pociągów rozpocznie się 20 grudnia.  Operator otrzymał również zezwolenie od polskich władz na uruchomienie połączenia kolejowego między Krakowem a Medyką na granicy z Ukrainą. Teraz czeka na kolejne pozwolenie, dotyczące obsługi połączeń pomiędzy Krakowem a Warszawą.


– Leo Express wciąż rozwija swoje usługi w Polsce. Częścią tej ekspansji jest uruchomienie nowego bezpośredniego połączenia kolejowego między Pragą a Wrocławiem, które będzie uzupełnieniem przewozów w ramach świadczenia usługi publicznej w Kraju Pardubickim. Ceny biletów zaczynają się od 99 CZK. Połączenie jest idealne na wycieczki i euroweekendy – mówi Juraj Andrejka, dyrektor zarządzający Leo Express na Polskę i Ukrainę.

Połączenie uruchomione zostanie 20 grudnia. Pociągi z Wrocławia do Pragi będą odjeżdżać w każdą sobotę i niedzielę o 5:58, a z Pragi do Wrocławia w każdy piątek, sobotę i niedzielę o 18:08. Linia obsługiwana będzie przez jednostki Leo Express FLIRT. Po polskiej stronie linia będzie obsługiwana we współpracy z Kolejami Dolnośląskimi. Inne połączenia KD, które kończą się na stacji granicznej Lichkov, będą skomunikowane z połączeniami regionalnymi Leo Express. Przewoźnik rozpoczął także sprzedaż biletów. Ich cena zaczyna się od 99 CZK. Są one dostępne w wybranych kasach Kolei Dolnośląskich, kasach Leo Express a także w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej firmy.

Polskie władze wydały także dla Leo Express zezwolenie na kursowanie między Krakowem a granicą ukraińską. – Teraz możemy jechać z Pragi przez Kraków aż do granicy z Ukrainą. Ze względu to, że zezwolenie otrzymaliśmy już po opublikowaniu nowego rocznego rozkładu jazdy, musimy teraz poszukać możliwości w obowiązującym rozkładzie jazdy, tak abyśmy mogli płynnie przedłużyć trasę do Medyki – wyjaśnia Juraj Andrejka .

Cena biletów na trasie Praga – Medyka szacowana jest na między 50 złotych (około 300 CZK) a 150 złotych (około 900 CZK) w zależności od obłożenia. Na trasie Katowice – Medyka bilety rozpoczną się od 19 złotych (ok. 119 CZK), a cena zostanie dostosowana do obłożenia połączenia.

– Złożyliśmy także wniosek o przyznanie dostępu na linię między Krakowem a Warszawą. Ale nic nie stoi na przeszkodzie by połączyć ją z dotychczasową linią Praga – Kraków. Data rozpoczęcia kursowania zależy od szybkości otrzymania decyzji, która powinna zostać wydana w przeciągu jednego roku – powiedział Juraj Andrejka.

6 komentarzy

  1. Na Śląsku bardzo nie ma na co liczyć na LeoExpress czy Regiojet gdyż Ci przewoźnicy nie dostaną slotów na liniach najbardziej obleganych (najkrótszych z największa ilością potencjalnych pasażerów) przykład linia Rybnik Towarowy – Chałupki lk158 gdzie jest odcinek 12,5 km Wodzisław – Olza najdłuższcza odległość bez drugiego toru/mijanki, który kiedyś był – lk159 oraz mijanka w Czyżowicach.
    Drugi problem to lk140 i to brak mijanki na odcinku Czerwionka Dębieńsko-Czerwionka po linii lk 880 która spowodowałaby mijanie pociągów na odcinku ponad 1,5 km w czasie ruchu a nie na stacji Czerwionka i czekanie na pociag z naprzeciwka.
    Ja mówię tylko o rzeczach które są lub były na tych liniach i są w łatwy sposób do ogarnięcia, a znacznie zwiększyłby przepustowość na najbardziej obleganym odcinku kolejowym jaki jest w Polsce prowadzony po linii jednotorowej.

    1. Jarek, pociągu LE mogą przecież jeździć przez Zebrzydowice-Pszczynę i nawet pociąg Praga-Kraków jeździ tamtędy, a przynajmniej tamtędy jeździł latem twgo roku.

      Tymczasem kilka lat temu, po otwarciu szlaku Rybnik-Chałupki po remoncie, część pociągów międzynarodowych PKP IC została przerzucona na trasę przez Chałupki (zamiast przez Zebrzydowice). Ciekawi mnie, czy PKP IC ma jakieś statystyki, jak zmienia się frekwencja przy ,,przerzuceniu,, , pociagu z jednej z tych tras na drugą, to znaczy, czy więcej pasażerów zbiera pociąg na trasie przez Chałupki. czy przez Zebrzydowice.

      Chociaż pociąg przez Chałupki ma postój w samym centrum Rybnika i Wodzisławia, natomiast pociąg jadący przez Zebrzydowice niby przejedża w pobliżu Cieszyna, Jastrzębia i Bielska, aczkolwiek aby dojechać z tych miast do Pszczyny czy Zebrzydowic, to podróżny musi sobie zorganizować dodatkową podróż.

      Dalej nie mogę zrozumieć, jak mozna było wpakować tyle pieniędzy (i czasu) na remont odcina Rybnik-Chałupki, a przy okazji tak ogromnego remontu nie szło dobudować ani żadnej nowej mijanki na tym odcinku, ani nie udwutorowiono ani kawałka tej trasy, nie powstał też żaden nowy przystanek (Wodzisław Miasto, Wodzisław Turzyczka, gdzieś koło centrum Gorzyc). Można było np. most nad Olzą koło Olzy postawic jako dwutorowy.

  2. Redakcja „Silesia Info Transport” deklaruje się jako „Partner Serwisu” Kolei Śląskich (KŚ). Inaczej mówiąc,
    „Silesia Info Transport” jest „książka życzeń i zażaleń” obecnych pasażerów KŚ i innych zainteresowanych rozwojem na Górnym Śląsku. Zażalenia i życzenia publikowane w poniższych komentarzach dotyczą codziennych doświadczeń z KŚ oraz propozycje w terenie, które za małe lub niekiedy za duże pieniądze kierownictwo KŚ może zrealizować. Kierownictwo KŚ nie może odbudować, jako przykład, linię kolejową Cieszyn – Skoczów – Bielsko Biała. Ale Kierownictwo KŚ z poparciem władz województwa muszą się o to u PKP PLK koniecznie ubiegać. Jednoczesnie kierownictwo KŚ może wprowadzić nowe albo zmienione kursy KŚ na istniejących zelektrifikowanych trasach kolejowych. Jako przykład: wydłużenie kursu S4 z Tych Lodowisko do Bierunia (Starego). Czy redaktorzy „Silesia Info Transport” mają terminy w dyrekcji KŚ, w których przedstawiają licznie publikowane w komentarzach życzenia poprawy z terenu?
    Życzę dalszych sukcesów, małych i dużych.

  3. Malo polaczen bezposrednich do Gdyni i Swinoujscia z Kedzierzyna Kozla, wlasciwie to nie ma zadnych!!

  4. »Po polskiej stronie linia będzie obsługiwana we współpracy z Kolejami Dolnośląskimi.« A mnie ciekawi, czy pociąg LE relacji Praga – Kraków jest może po polskiej stronie, na jakimś odcinku, obsługiwany we współpracy z KŚ lub z KMłp.

  5. »Połączenie jest idealne na wycieczki i euroweekendy«

    Proszę o wytłumaczenie, co oznacza słowo: euroweekendy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *