S8: Tu zajdzie zmiana

Jeśli chodzi o nowości czekające nas ze strony Kolei Śląskich po wejściu 15 grudnia w życie nowego rozkładu jazdy, to największe zmiany czekają nas na linii S8 Oświęcim – Lubliniec. Choćby dlatego, że w nadchodzącym harmonogramie „ósemka” zostanie wydłużona i stanie się relacją Oświęcim – Kluczbork.


Choć relacja obsługiwana będzie przez Koleje Śląskie, to ciekawostką będzie, że linia z jednej strony zaczynać się będzie w Kluczborku a z drugiej kończyć w Oświęcimiu. Pierwsze miasto położone jest w województwie opolskim, drugie w małopolskim. Po 15 grudnia KŚ będą miały więc w ofercie pierwszą linię tranzytową przez nasze województwo.

Zajrzyjmy do rozkładu Z Katowic, według opublikowanego aktualnie projektu, pociągi w dni robocze pojadą do Kluczborka o 5:29, 8:35, 11:42, 13:45, 15:48 i 19:30. Do stolicy województwa śląskiego z Kluczborka pociągi odjadą o 5:48, 7:58, 11:03, 14:33, 16:42,19:27. Sześć kursów do Kluczborka to jednak oczywiście nie cała oferta dla tej linii. W dni robocze na dystansie Katowice – Lubliniec – Katowice pojedzie 15 par pociągów a z Katowic do Oświęcimia i z powrotem 12 par.

Od 15 grudnia relacja Oświęcim – Kluczbork (bo będą takie bezpośrednie kursy) stanie  się jednocześnie najdłuższym połączeniem obsługiwanym przez KŚ. W jedną stronę pociągi będą miały do pokonania dokładnie 150 kilometrów. To zdecydowanie więcej od najdłuższych obecnie S5 Katowice – Zwardoń (113 km) i S1 Częstochowa – Gliwice (115 km). Nie wliczamy tu oczywiście Ornaka z Katowic do Zakopanego, bo też turystyczna rola jego funkcjonowania każe w zupełnie inny sposób patrzeć na dystans, który pokonuje.

Innym, problemem tej linii, praktycznie nieznanym już innym szlakom, jest delikatnie ujmując nie najlepszy stan infrastruktury na niektórych odcinkach. Nie będziemy po raz kolejny pisać o warunkach podróży na odcinku Chorzów – Radzionków, szczególnie w kierunku północnym. I o ile inne linie, takie jak np. S6 z Katowic do Wisły  za kilka miesięcy zostaną znacznie zreorganizowane z racji zakontraktowanych modernizacji, o tyle tu wygląda, że do czasu obowiązywania przyszłego rozkładu jazdy nic się nie zmieni.

Miejmy jednak nadzieję, że pasażerowie w dalszym ciągu coraz liczniej korzystający z pociągów zarówno na odcinku Katowice – Oświęcim jak i Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec nie zrezygnują z kolei i  doczekają się przynajmniej podania terminów rozpoczęcia prac modernizacyjnych. W szczególności na takie wieści czekamy dla odcinka Chorzów Batory – Bytom Północny. Bo tam stan infrastruktury nadal przypomina tam przykry obraz polskiej kolei sprzed kilkunastu lat.

9 komentarzy

  1. Tak, Tarnowskie Góry – Wieluń to bardzo potrzebna linia. Cieszy wydłużenie S8 do Kluczborka; to trochę skandal, że z tak dużego węzła tak ciężko się wydostać; bardzo dobry ruch!

    1. Przecież połączenie Kluczbork-Lubliniec funkcjonowało. Od 15 grudnia zmienia się tylko operator, więc skąd teza o problemach z wydostaniem się z Kluczborka?

        1. Obecny rozkład. Pociągi Polregio. KLU->LUB 5.33, 7.51, 10.52, 14.38, 16.46(D), 18.57
          LUB->KLU 6.49, 10.08, 13.48, 15.55(D), 18.07, 20.46
          Czyli ilościowo b/z.

  2. Skoro już mowa o tamtych okolicach, ma ktoś jakąś wiedzę, czy PKP PLK zamierza coś działać w sprawie nieco zapomnianej przy tym wszystkim linii 144 (T.G.- Opole)? Nie pytam o KŚ, bo żeby ewentualnie tam jeździć trzeba gruntownej rewitalizacji i reelektryfikacji. Sama zaś linia została zmarginalizowania wskutek klasycznego schematu (ostre cięcie kursów + degradacja infrastruktury).

  3. To dobrze, że KŚ pojadą do Kluczborka. Dawiej bya relacja KŚ Katowice – Lubiniec, to trochę krótka relacja, przedłużenie kursów z jednej strony do Oswięcimia, z drugiej strony do Kluczborka to dobra decyzja.

    Na odcinku Miasteczko Śląskie – Imielin pociągi linii S8 powinny być dostępne dla podróżnych, mających już skasowane bilety ZTM Katowice oraz dla podróżnych z biletam ZTM na karcie ŚKUP, przecież w pociągach KŚ mają już czytniki kart ŚKUP.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *