Kolejny wiadukt bliżej Katowic

Nowy wiadukt nad linią kolejową, drogi i chodniki do niego prowadzące oraz przystanki autobusowe – takie zmiany zachodzą w Woli Filipowskiej, dzięki modernizacji linii kolejowej Katowice – Kraków. Nowy obiekt zapewnia bezpieczny przejazd pociągów, sprawny ruch drogowy i dobrą komunikację dla pieszych. Inwestycja PKP PLK jest współfinansowana przez UE, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Pomiędzy Krakowem a Katowicami zarządca buduje 10 nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich jest już oddanych do użytku.



Wiadukt drogowy w Woli Filipowskiej to najważniejszy element nowego układu drogowego w tej miejscowości. Pomiędzy drogą krajową 79, a ul. Młyńską powstała nowa droga. Jezdnia o długości 1,3 kilometra i szerokości 6 metrów ułatwi przejazd pomiędzy dwoma częściami Woli Filipowskiej. W jej sąsiedztwie wybudowano również nowy układ drogowy wzdłuż torów kolejowych, który połączy miejscowość z sąsiednimi Krzeszowicami. Sam wiadukt to obiekt o długości 18 metrów i szerokości 11 metrów. Znalazło się na nim miejsce na 7 metrową jezdnię i chodnik o szerokości 2 metrów. Tory kolejowe znajdują się niemal 6,5 metra pod wiaduktem.

Mieszkańcy Woli Filipowskiej korzystają już z pierwszych efektów modernizacji linii kolejowej E30 na tym terenie. W marcu do użytku został oddany pierwszy zmodernizowany peron na lokalnym przystanku. Nowoczesna konstrukcja o długości 200 metrów jest wyższa od dotychczasowej. Docelowo w Woli Filipowskiej powstaną dwa takie perony, połączone przejściem podziemnym. Zamontowane zostaną także windy. To kolejny taki obiekt oddany do użytku na linii kolejowej Kraków – Katowice. Od września z nowego wiaduktu korzystają już mieszkańcy Krzeszowic. Nowe wiadukty wybudowano także m.in. w Jaworznie i Krakowie.

W sumie kolejarze na szlaku z Katowic do Krakowa modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to gruntownie przebudowane obiekty.
Wartość prac budowlanych to ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Fot. PKP PLK

2 komentarze

  1. Czy moglibyscie poruszyc sprawe idiotycznych ekranow dzwiekowych budowanych na calej dlugosci trasy kolejowej Jaworzno – Krakow? Ow proceder wola o pomste do nieba w miejscach gdzie nie uswiadczysz zywej duszy czy pojedynczego domu. Trasa z tak fajnymi widokami zostala kompletnie zniszczona, pasazer przez caly czas podrozuje niczym w tunelu, okropnosc

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *